De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningEr zijn jaarlijks vele starters op de markt, en kleinschalige organisaties, waardoor het aantal bedrijven met één werkzaam persoon relatief hoog ligt.
In cijfers weergegeven zag het aantal woonwinkels er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden woonwinkels ook veel groei- en overnamekansen:
De vraag naar goede content neemt toe. Detailhandel is een branche die aan veranderingen onderhevig is en veel ketens kunnen hier nog wat van leren. De doelgroep bereiken door goede content creëren is een uitdaging voor de detailhandel, aldus Rabobank, die ondernemers van tips voorziet.
Consumenten verkennen de online wereld en voelen zich er steeds meer thuis. Omnichannel is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig en digitalisatie is hiervoor essentieel. Een goed voorbeeld is de vernieuwde barcode, waarmee de mogelijkheden eindeloos zijn.