Ben je aan het nadenken over de verkoop van je bedrijf? Dan wil je dat dit proces succesvol verloopt en dat je de hoogste waarde voor jouw onderneming behaalt. Maar welke aspecten maken jouw bedrijf aantrekkelijk voor een koper? In deze expertbijdrage werk ik dit uit aan de hand van een checklist.
Een koper kijkt vaak 'door je bedrijf heen' en focust zich in feite op kasstromen en het risicoprofiel. Ze willen weten hoe snel een onderneming zichzelf kan terugverdienen en of er nog aanvullende financiering nodig zal zijn. Het risicoprofiel geeft aan hoe zeker de toekomstige kasstromen zijn.
Checklist
Alles wat kasstromen verhoogt of hun zekerheid vergroot, is (in de meeste gevallen) een pluspunt voor een koper. Dit draagt bij aan een hogere waarde. Hieronder vind je een uitgebreide lijst met punten die je kunt gebruiken om te beoordelen wat de sterke punten van jouw bedrijf zijn:
- Goede financiële resultaten uit het verleden die de prognoses onderbouwen.
- Bedrijven met een bedrijfsresultaat groter dan €1 miljoen. Voor grotere bedrijven zijn er vaak meer strategische kopers of investeerders beschikbaar, die doorgaans ook bereid zijn meer te betalen. Grotere bedrijven worden vaak geassocieerd met minder risico.
- Een sterk managementteam.
- Een onderneming die niet meer afhankelijk is van de familie. Familiebedrijven hebben vaak hogere rendementen dan vergelijkbare bedrijven. Maar bij verkoop rijst de vraag of dat hogere rendement behouden kan blijven of dat het samenhangt met de inspanningen van de familie.
- Een onderneming die niet meer afhankelijk is van de eigenaren. Wanneer de ondernemer nog actief meewerkt in de onderneming, is deze minder aantrekkelijk voor kopers. De koper moet de ondernemer vervangen (extra kosten) en er is onzekerheid over de vraag of het verdienmodel niet te afhankelijk is van de ondernemer (bijvoorbeeld klanten die speciaal voor de ondernemer komen).
- Een schaalbaar verdienmodel. Dit houdt in dat er relatief lage investeringen nodig zijn om de omzet aanzienlijk te vergroten.
- Unieke kenmerken die concurrentie bemoeilijken. Denk aan een geweldige locatie, een patent of een hoge SEO-score.
- Terugkerende omzet. Bedrijven met een continue stroom van terugkerende omzet, zoals abonnementen, zijn meer waard dan bedrijven die steeds opnieuw klanten en omzet moeten genereren.
- Een goede spreiding van klanten. De omzet moet niet te afhankelijk zijn van een paar klanten, maar mooi verdeeld over meerdere klanten.
- Een diverse klantengroep. Als de omzet afhankelijk is van verschillende klantgroepen, is het risico beter gespreid. Dit maakt het bedrijf minder afhankelijk van een specifieke branche, wat het risicoprofiel verbetert.
- Positieve trends in de branche. Bedrijven die opereren in een sector waar de trends zorgen voor groei of stabiliteit zijn eenvoudiger te verkopen.
- Solide, langdurige contracten. Duidelijke, langetermijncontracten met klanten of leveranciers bieden meer zekerheid over toekomstige omzet en kosten.
- Lage schuldenlast. Een lage schuldenlast is vaak een teken van financiële stabiliteit en kan kopers helpen bij het aantrekken van financiering voor de aankoop.
- Lage ziekteverzuimcijfers en loyale werknemers. Dit kan wijzen op een goede werkcultuur binnen de organisatie.
- Enzovoorts.
Indicatieve waarde
Wil je weten of jouw bedrijf al aantrekkelijk is voor kopers of wat je kunt doen om de waarde van je onderneming te verhogen? Laat een (indicatieve) waardebepaling maken door een valuator. Zo weet je niet alleen wat je bedrijf waard is (binnen een bepaalde bandbreedte), maar kun je ook snel zien waar de kansen liggen om die waarde verder te verhogen.