Jeroen Tokmetzis (We Love Oldtimers): 'Je moet gaan daten met investeerders'

Jeroen Tokmetzis groeide hard met We Love Oldtimers. Hij verkocht 25 procent van zijn bedrijf aan een defensief ingestelde investeerder.

12 september 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz

Jeroen Tokmetzis groeide hard met We Love Oldtimers. Hij verkocht 25 procent van zijn bedrijf aan een defensief ingestelde investeerder. ‘Groeien is leuk, maar je moet de groei ook kunnen verdedigen.’

Jeroen Tokmetzis zit boordevol plannen voor zijn bedrijf We Love Oldtimers. Het bedrijf, gevestigd in het Zuidhollandse dorpje Hoogblokland, verhuurt oldtimers aan particulieren en bedrijven. We Love Oldtimers heeft een vloot van ruim 50 oldtimers; veel klassieke Volkswagenbusjes, maar ook Kevers, Mustangs, MG’s en Citroën 2CV’s. Een team van 38 medewerkers, waarvan een deel op oproepbasis, is verantwoordelijk voor 3,5 duizend boekingen per jaar. De afgelopen jaren nam Tokmetzis twee concurrenten over, waardoor zijn onderneming nu met 10 goed scorende websites marktleider is in Nederland.

Maar er is meer mogelijk, denkt Tokmetzis. Zo biedt de 33-jarige ondernemer met zijn bedrijf sinds kort de mogelijkheid van een ‘Escape Room’, waarbij je met een oldtimer naar keuze van opdracht naar opdracht rijdt. Ook is hij begonnen met het verhuren van oldtimers voor rouwverhuur, een dienst waar volgens hem veel vraag naar is. Naast de showroom in Hoogblokland wil hij op korte termijn nog twee andere vestigingen openen. 

Zoek je een zakelijk partner?

Mentorschap

Om zijn groeiplannen waar te kunnen maken, ging Tokmetzis een paar jaar geleden op zoek naar een investeerder - bij voorkeur iemand die niet alleen geld meeneemt, maar ook kennis en ervaring. In de advertentie die hij op Brookz plaatste, omschreef hij zijn ideale zakenpartner als ‘een sterke business angel met een track record voor mentorship’. In ruil voor de investering bood Tokmetzis een aandeel van 25% in zijn bedrijf. 

Tokmetzis: ’Door de overnames waren we hard gegroeid en ontstond een ongezonde verhouding tussen eigen vermogen en vreemd kapitaal. Als ondernemer ben ik aanvallend ingesteld. Ik zocht iemand die wat defensiever is en meer gericht op financiën. Groeien is leuk, maar je moet de groei ook kunnen verdedigen.’

Vier maanden per jaar runt Tokmetzis zijn bedrijf vanuit Tenerife. Dat doet hij als jaren zo en het gaat prima, vertelt hij. Het was één van de voorwaarden waar een potentiële investeerder mee akkoord moest gaan. Maar het belangrijkste was voor hem de intentie van de investeerder. ‘Ik wil iemand die samen met mij iets moois wil opbouwen en die er geen probleem mee heeft om de winst terug te investeren in het bedrijf. Met een exit ben ik niet bezig.’

Ruggespraak

Het zoeken naar de juiste investeerder voelde volgens Tokmetzis alsof hij voor het eerste ging daten: ‘Er kwamen heel verschillende mensen af op de propositie. Eigenlijk heb ik van alle potentiële investeerders die ik sprak wel iets geleerd.’ 

Na meerdere dates diende de ideale investeerder zich aan in de persoon van de door de wol geverfde ondernemer Erik Leenart. Hij beschikt over de kwaliteiten waar Tokmetzis naar op zoek was. ‘Erik is heel defensief. Hij zit nu met name op budgetbewaking en cashflow. Ik ben nog steeds veel bezig met groeiplannen, maar het is fijn dat ik af en toe ruggespraak kan houden met iemand die de plannen financieel kan onderbouwen en liquiditeitsprognoses kan maken. We hebben een wekelijkse check-in.’ 

Passie

Samen met Leenart wil Tokmetzis de komende jaren verder werken aan de groei van We Love Oldtimers. Hij overweegt om opnieuw groeikapitaal op te halen om het wagenpark uit te breiden of één van zijn andere plannen te realiseren. Daarnaast is hij druk in de weer op Tenerife, waar hij appartementen koopt en inricht voor de vakantieverhuur. 

Het lijkt iets totaal anders dan We Love Oldtimers, maar de activiteiten komen voort uit dezelfde passie voor reizen en avontuur. Tokmetzis: ‘Vrijheid en fun zijn voor mij belangrijke kernwaarden. Dat wil ik uitdragen met We Love Oldtimers. In essentie verkopen we emoties en verhalen.’

Deze ondernemers zoeken een zakelijk partner


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Gedeelte van je bedrijf verkopen?

De tijd dat het bij overnames in het MKB vrijwel altijd ging om een volledige verkoop, is voorbij. Veel ondernemers kiezen ervoor om een deel van hun bedrijf te verkopen aan een investeerder of co-ondernemer. 'Niet zelden krijgen ondernemers daardoor het plezier in het ondernemerschap weer terug dat ze al een tijdje kwijt waren.'

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

Gedeeltelijke verkoop bedrijf steeds populairder onder ondernemers

De tijd dat het bij overnames in het MKB vrijwel altijd ging om een volledige verkoop, is voorbij. Veel ondernemers kiezen ervoor om een deel van hun bedrijf te verkopen aan een investeerder of co-ondernemer.

lees meer >