Ondernemerschap: je eigen jungle uitzoeken?

In een MBI-traject vormt de persoon het uitgangspunt, het is belangrijk om juist aan het begin van de zoektocht hierbij stil te staan.
header image

12 april 2023, Michel Hensen, BuyInside

De behoefte om te ondernemen en leiding te geven aan een eigen bedrijf heeft vaak te maken met het gevoel om onafhankelijk te willen zijn en je eigen (strategische) keuzes te kunnen maken.

Management zorgt ervoor dat de werkzaamheden goed gedaan worden, leiderschap zorgt ervoor dat de juiste werkzaamheden gedaan worden.

Jungle

Een klassiek verhaal maakt het duidelijk: het gaat over medewerkers, managers en leiderschap. De medewerkers hakken, al zwetend, een pad door de jungle. De managers zijn drukdoende om de werkers van water te voorzien, de machetes te slijpen, de koers uit te zetten en de voortgang te controleren.

De leider klimt in een woudreus en zoekt de horizon af. Op een gegeven moment schreeuwt hij naar beneden: 'We zitten in de verkeerde jungle!'. Waarop als antwoord komt: 'Geen tijd, we schieten net lekker op!'

Leiderschap bij MBI

Ook bij het inzetten van een MBI-traject is overzicht en leiderschap nodig. Er moeten strategische keuzes gemaakt worden, niet alleen qua markt. maar ook persoonlijk: welke 'jungle' past bij mij? Hierbij is zelfkennis in eerste instantie belangrijker dan marktkennis. Wat is mijn persoonlijk profiel? Wat is mijn specifieke toegevoegde waarde die ik de nieuwe onderneming en de markt te bieden heb? Wat zijn mijn specifieke talenten en valkuilen?

Als DGA worden je eigenschappen als het ware uitvergroot naar de organisatie en de markt, en zijn (mede-)bepalend voor de bedrijfscultuur en het imago. Dit zorgt veelal ook voor het onderscheidend vermogen van de onderneming. Niet alleen de producten en de dienstverlening dragen hieraan bij, maar juist ook de manier waarop de producten en de dienstverlening 'aan de man' worden gebracht.

Het menselijk kapitaal maakt veelal het verschil: people, passion en performance. Als DGA schep je hier de voorwaarden voor vanuit drie rollen: als aandeelhouder, als directeur en als persoon.

Persoon

In een MBI-traject vormt de persoon het uitgangspunt, het is belangrijk om juist aan het begin van de zoektocht hierbij stil te staan. De overige rollen moeten aansluiten bij het persoonlijk profiel en op een passende wijze worden ingevuld om te voorkomen dat je in de verkeerde jungle beland.


Michel Hensen
Michel Hensen, BuyInside

Michel Hensen is werkzaam voor BuyInside als “ondernemerscoach”.  Hij begeleidt met name MBI-kandidaten in de oriëntatie op de overname. Michel Hensen is directeur-eigenaar geweest van een familiebedrijf. 

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Gerelateerde artikelen

Vertrouwen wekken én winnen

Bij een overname is vertrouwen cruciaal om tot een deal te komen. Zonder vertrouwen gaan zowel de koper als verkoper overal wat achter zoeken.

lees meer >

Nieuwe 'baan' als ondernemer

De vraag naar opvolgers of mede-ondernemers overstijgt momenteel het aanbod aan sterke MBI'ers. Het zou juist nú wel eens een goed moment kunnen zijn om op zoek te gaan naar jouw eigen bedrijf.

lees meer >

Bedrijf verkopen aan een nieuwe ondernemer

Het verkopen van je bedrijf aan een MBI-kandidaat betekent een mens van vlees en bloed, die alles aan de kant zet om te gaan ondernemen.

lees meer >