De overnamemarkt verandert. Regelmatig kiezen bedrijven er bewust voor om activiteiten of bedrijfsonderdelen af te stoten in plaats van hun aanbod uit te breiden. Niet omdat het slecht gaat, maar omdat ze zich willen richten op de kern. Dit biedt management buy-in-kandidaten (MBI) kansen.
Een bekend voorbeeld is Philips, die zijn consumententak heeft losgelaten om zich verder te richten op health-tech. Hetzelfde geldt voor organisaties als FrieslandCampina en Unilever, die activiteiten hebben afgestoten die niet langer aansloten bij de kernactiviteiten. Deze en kleinere takken worden vervolgens veelal door strategische kopers en private equity-partijen overgenomen.
Het is juist op die plekken waar de mooiste kansen ontstaan voor private (equity) investeerders en MBI-kandidaten die als ervaren professionals hun ondernemerschap willen vormgeven door in te stappen in een bestaande organisatie.
Van afstoten naar versnellen
Strategisch desinvesteren is dus niet altijd een teken van krimp, maar ook van heroriëntatie. Bedrijven verkopen divisies of merken die niet langer bijdragen aan hun toekomstvisie. Dat kan gaan om een nicheproduct, regionale tak of dienst die buiten de strategische focus valt.
Desinvesteringen dwingen bedrijven om na te denken over hun kernactiviteiten en zorgen ook voor een stroom aan ondernemingen die op zoek zijn naar nieuw leiderschap. Dat biedt kansen voor management buy-in-kandidaten en private (equity) investeerders. Wie dit goed aanpakt vindt in een desinvestering een mooie groeimogelijkheid.
Partners in groei
Private investeerders spelen een steeds belangrijkere rol bij het vinden van passende financiering. Zij zien dat MBI-kandidaten vaak de sleutel zijn tot het succesvol voortzetten van afgestoten bedrijfsonderdelen. Het aantal private (equity) investeerders dat MBI’ers begeleidt naar ondernemerschap hebben we de afgelopen jaren dan ook zien toenemen.
Deze investeerders stellen hun kapitaal en netwerk beschikbaar aan MBI’ers die de dagelijkse leiding op zich nemen. De MBI’er zorgt voor visie en sturing, de investeerder levert ondersteuning door middel van kennis en financiële rugdekking. Dit is positief voor de snelheid van het overnameproces. Zo hebben bedrijven die voor hun vorige eigenaar ‘buiten de strategie vielen’, plotseling de potentie om onder nieuw leiderschap goed te presteren.
De ideale MBI-omgeving
Juist bij desinvesteringen ligt vaak een mooie kans voor een MBI’er die zoekt naar organisaties met een bewezen product of klantenbestand, een stabiele cashflow en personeel dat de operatie kent, maar het ondernemerschap mist.
De MBI-kandidaat breng een bak aan ervaring, energie en strategisch leiderschap met zich mee. Die combinatie maakt de kans op succes groot, zeker wanneer de overname zorgvuldig wordt gestructureerd en ondersteund door passende financiering.
Instappen zonder struikelen
MBI’ers die hun traject tot een succesvolle deal weten te brengen hebben veelal goed nagedacht over de volgende zaken:
- Ze zien niet alleen cijfers, maar ook onbenutte waarde. Bijvoorbeeld op het gebied van klanten, processen of technologie.
- Ze bouwen een sterk team. Een overname is niet alleen een financiële transactie, ook de menselijke match is van grote invloed. Verschillen in visie, stijl of bedrijfscultuur kunnen het proces verstoren. Een grondige voorbereiding op het gebied van bedrijfscultuur kan een MBI maken of breken.
- Ze kijken kritisch naar verschillende financieringsmogelijkheden. Een MBI vereist vaak een combinatie van eigen vermogen, vreemd vermogen en/of kapitaal van private (equity) investeerders.
Laat je goed adviseren
Bedrijven richten zich steeds vaker op hun kern, waardoor niet-kernactiviteiten regelmatig worden losgelasten. Dat biedt anderen een mooie kans. Voor private investeerders en MBI-kandidaten kan dat dus een goed moment zijn om in te stappen.