Markt te koop!

Als MBI’er is het belangrijk om te weten wat je unieke toegevoegde waarde is. Waar kan jij het verschil maken? Lees dit blogartikel op Brookz
header image

3 december 2019, Anne Huitema, BuyInside

Als MBI’er is het belangrijk om te weten wat je unieke toegevoegde waarde (propositie) is en in welke markt deze het beste tot zijn recht komt. Waar kan jij het verschil maken?

Tijdens de Nationale Overname Dag vorige maand hebben we vanuit onze praktijk nog maar eens benadrukt hoe belangrijk het is voor MBI-kandidaten om heel goed te weten wat je zoekt, wil je succesvol kunnen zijn in een overnametraject.

Focus, keuzes maken is waar het daarbij om gaat. Aanwezige MBI-er tijdens onze workshops vinden dit vaak maar een lastig onderdeel. Vooral in het begin van hun zoekproces willen ze nog niets uitsluiten en zoveel mogelijk zien. Hoe weet je bovendien wat goed bij je past als je nog nooit eerder hebt ondernomen, laat staan een bedrijf hebt gekocht?

Wie ben ik?

Focus gaat daarom ten eerste niet over de vraag ‘wat zoek ik?’, maar over de vraag ‘wie ben ik als ondernemer?!’. Wat is mijn unieke toegevoegde waarde (propositie) en in welke setting komt deze het beste tot zijn recht. Oftewel, welke business, welke marktdynamiek, welke omgeving sluit aan op mijn ervaring en kan ik daar ook een werkelijk een verschil maken?

Het is van cruciaal belang om deze vraag te beantwoorden, voordat je de markt op gaat. Je loopt anders tegen teveel drempels op; dga’s die niet begrijpen waarom je bij hun aan tafel zit, financiers die het risico te groot vinden (waar is de match?) en zelf moeite hebben om goed keuzes en analyses te maken bij bedrijven/markten die je eigenlijk helemaal niet (goed) kent.

Zoekfocus

Je ‘zoekfocus’ gaat wat ons betreft dus om het definiëren van de MARKT die je koopt. Die markt is jouw spiegel, je enige waarheid. Wat kan JIJ als ondernemers straks aan die markt toevoegen?! De mechanismen en dynamieken in die markt wil je eigenlijk al kennen voordat je straks start met je bedrijf en sluiten dus aan op je ervaring. Je nieuwe bedrijf in dit proces is (uiteraard) niet meer dan het middel om die markt te bestormen.

Thuiswedstrijd

Staar je dus niet blind op het vehicel (bedrijf) en laat je niet teveel afleiden door prachtige cijfers of mooie producten. Je bent als MBI-er immers meer dan alleen een investeerder. Als manager/ondernemer zul je je geïnvesteerde centjes straks zelf uit die markt terug moeten halen. Wel zo handig als je dan een thuiswedstrijd mag spelen.


Anne Huitema
Anne Huitema, BuyInside

Anne Huitema is samen met Laura Schagen in 2007 BuyInside gestart, een advieskantoor gericht op MBI-transacties. Hij treedt in overnametrajecten op aan de koperszijde, waarbij hij MBI-klanten ondersteunt in het zoek- en overnameproces.

Bedrijf overnemen?

Ben je als ondernemer op zoek naar een bedrijf om over te nemen of als investeerder om te participeren in een bedrijf? Bekijk dan alle actuele bedrijven te koop aangeboden op Brookz!

Bekijk het bedrijfsaanbod op Brookz

Maak een gratis account aan en bekijk het volledige bedrijfsaanbod op Brookz met 650+ verkoopprofielen.

BuyInside

BuyInside begeleidt bedrijfsovernames. Als enige partij in Nederland heeft BuyInside zich daarbij volledig gespecialiseerd in opvolging door middel van management buy-in (MBI). 

Gerelateerde artikelen

Ondernemerschap: je eigen jungle uitzoeken?

In een MBI-traject vormt de persoon het uitgangspunt, het is belangrijk om juist aan het begin van de zoektocht hierbij stil te staan. 

lees meer >

Vertrouwen wekken én winnen

Bij een overname is vertrouwen cruciaal om tot een deal te komen. Zonder vertrouwen gaan zowel de koper als verkoper overal wat achter zoeken.

lees meer >

Nieuwe 'baan' als ondernemer

De vraag naar opvolgers of mede-ondernemers overstijgt momenteel het aanbod aan sterke MBI'ers. Het zou juist nú wel eens een goed moment kunnen zijn om op zoek te gaan naar jouw eigen bedrijf.

lees meer >