Zo formuleer je jouw overnamestrategie

Wanneer je wilt groeien door middel van overname(s), is het belangrijk dat je een overnamestrategie optuigt. Maar hoe ziet zo'n overnamestrategie er uit?
header image

13 april 2023, Peter Rikhof, Brookz

Wanneer je wilt groeien door middel van overname(s), is het belangrijk dat je een overnamestrategie optuigt. Maar hoe ziet zo’n overnamestrategie er uit?

De praktijk leert dat veel bedrijfsovernames voortkomen uit opportunisme. Er komt plots een mooie kans voorbij, voor je het weet zit je aan de onderhandelingstafel en een halfjaar later heb je een bedrijf gekocht. Je wordt een proces ingezogen zonder dat je ooit écht hebt nagedacht over wat het beste is voor je bedrijf. Laat staan over mogelijke alternatieven. Misschien waren er wel andere bedrijven op de markt die nog interessanter waren. Of misschien was een bedrijf overnemen eigenlijk geen goed idee. 

Zorg daarom, voordat je ook maar denkt aan een bedrijfsovername, dat je strategie op orde is. Die strategie kun je zelf uitstippelen, maar je kunt daarvoor ook de hulp inroepen van een businesscoach of strategieadviseur. Het belangrijkste is dat je de tijd neemt om er eens serieus over na te denken.

Strategische visie 

De kern is: waar wil je staan over vijf jaar? Welke doelen streef je na? Bereik je die via autonome groei of (ook) door bedrijfsovernames? En als je gaat overnemen, gaat het dan om één of twee gerichte aankopen of kies je misschien wel voor een buy & build-strategie? Je spreekt van buy & build wanneer een bedrijf, vanuit een strategische visie, regelmatig en doelgericht soortgelijke bedrijven koopt met als doel snel te groeien en synergievoordelen te realiseren. 

De volgende vraag is dan aan welke criteria die bedrijven moeten voldoen. Hoeveel omzet of winst moeten ze maken? Of mogen ze ook verliesgevend zijn? In welke sector of markt moeten ze actief zijn? Waar moeten ze gevestigd zijn? Onderzoek in dit stadium ook alvast je financieringscapaciteit. Ga eens praten met je bank. Hoe ziet je balans eruit, hoeveel kun je lenen? Mogelijk kun je al een acquisitiefaciliteit krijgen, zodat het geld al klaar staat op het moment dat je een overname doet. Vraag jezelf ook af of je met een investeringsmaatschappij wilt optrekken, met alle voor- en nadelen van dien. 

Heldere criteria 

Een goed geformuleerde overnamestrategie dient meerdere doelen. Allereerst bespaart het tijd. Doordat je bedrijven kunt toetsen aan je criteria, zie je snel of een bedrijf past of niet.

Stel, je hebt een bedrijf in zonnepanelen, je wilt groeien via buy & build en hebt geconcludeerd dat alleen bedrijven vanaf een miljoen euro omzet interessant voor je zijn. Als er dan een bedrijf voorbijkomt met een omzet van 250.000 euro, kun je jezelf de moeite besparen. Het is simpelweg niet in lijn met je strategie en dus kun je in een vroeg stadium ‘nee’ zeggen. Had je geen strategie gehad, dan was je mogelijk het gesprek aangegaan om na een paar weken of maanden tot de conclusie te komen dat het toch niet past. Zonde van je tijd.
 

Boek Groeien door overname


Hetzelfde geldt voor de overnamesom. Als je vooraf weet dat je een overname tot 10 miljoen euro kunt financieren en je krijgt een professioneel geleid groeibedrijf aangeboden met een EBITDA (winst vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en afboekingen) van 5 miljoen, dan hoef je niet eens aan de gesprekken te beginnen. Een strategie helpt dus enorm bij het afbakenen van potentieel interessante bedrijven. Het helpt om het kaf van het koren te scheiden. 

Signaal naar markt

Daarnaast is ook richting de markt een duidelijke afbakening nuttig. Als een overnameadviseur namens jou de markt afspeurt naar mogelijk interessante bedrijven (‘targets’ in jargon), kan hij veel gerichter zoeken. Hij kent je criteria en dat werkt natuurlijk veel beter dan wanneer hij met een vage opdracht op pad wordt gestuurd. Als hij bedrijven of andere adviseurs benadert, zullen ze merken dat hij optreedt namens een ondernemer die het proces grondig en professioneel doorloopt.

‘Met een helder verhaal richting de markt sta je veel sterker, je wordt meteen als een serieuze gesprekspartner gezien. Zeker in een concurrerende markt heb je een streepje voor ten opzichte van partijen die het koopproces minder serieus aanpakken. Je bent geen losse flodder’, aldus M&A-adviseur Duncan Eduard van IRIS Corporate Finance.


Je las een verhaal uit ons nieuwe boek 'Groeien door overname'. Meer weten over het formuleren van jouw overnamestrategie en alle andere aspecten om de komende jaren slimmer en sneller willen groeien door acquisitie? Bestel dan hier jouw exemplaar met één druk op de knop.


Peter Rikhof
Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof studeerde Economie (Vrije Universiteit) en Journalistiek (Erasmus Universiteit)

Hij is oprichter en algemeen directeur van Brookz & mede-oprichter van Dealsuite en ValuePartner. Daarnaast is hij schrijver van de boeken:

Eerder was hij hoofdredacteur van Management Team en bedenker en hoofdredacteur van ondernemersplatform Sprout.

Als ondernemer was hij de afgelopen 15 jaar betrokken bij meer dan 10 overnametransacties. Ook haalde hij onlangs een investering van meer dan 3 miljoen euro op voor het internationale M&A-platform Dealsuite.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Gerelateerde artikelen

Mee-ondernemen

Een groeiend aantal management buy-in transacties bestaat tegenwoordig uit gedeeltelijke overnames: participaties.

lees meer >

Vooruitblik 2024 door 4 M&A-adviseurs: 'Er zijn eigenlijk altijd wel tegenvallers'

Een gesprek met Albert Dominicus (Adagium), Bart de Volder (HLB Witlox Van den Boomen), Joost Snoep (BuyInside) en Frank van Ee (Alfa) over de overnamemarkt van 2024.

lees meer >

Management buy-out (MBO): Wat is het? En waar op letten?

Bij een management buy-out (MBO) wordt het bedrijf overgedragen aan één of meerdere werknemers binnen de onderneming. Vaak gaat het om de tweede man, een manager die de leiding heeft over een divisie van de onderneming of het huidige managementteam (het tweede echelon).

lees meer >