Wat is een transportbedrijf waard?

Je wilt een transportbedrijf kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een transportbedrijf gewaardeerd wordt.

9 februari 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz

Je wilt een transportbedrijf kopen of jouw transportbedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een transportbedrijf gewaardeerd wordt.

Wat is een transportbedrijf waard?

De enorme spreiding in omvang en soort transportbedrijven maakt een eenvoudige inschatting op basis van een multiple onvoldoende voor een onderhandelingsprocedure. Met deze methode wordt de gemiddelde brutowinst, ook wel bekend als EBITDA, vermenigvuldigd met een sectorbrede multiple. Brookz rapporteert ieder kwartaal de nieuwste multiples Overname Barometer en momenteel ligt deze voor de automotive, transport en logistiek-sector op 3,6. 

EBITDA-multiple transport en logistiek

Een meer gedetailleerde methode, die ook kijkt naar het toekomstperspectief van een bedrijf, is de discounted cashflow-methode. Deze methode kijkt onder andere naar de organisatie, de klantenspreiding en innovaties. Het risicoprofiel dat hieruit voortkomt is van invloed op de totale bedrijfswaardering.

Waardedrijvers van een transportbedrijf

#1 Klanttevredenheid

Vandaag besteld is morgen in huis. Maar de eisen van klanten als het gaat om goederentransport zijn ontzettend hoog. Dat in combinatie met krapte op de markt én beperkingen door corona maakt het lastig om verwachting soms waar te maken. Echter is het succes van een onderneming in de eerste plaats wel gebaseerd op de mate van tevreden klanten. Hoe beter de klanttevredenheid, hoe trouwer de klantenkring en hoe meer een bedrijf waard is.

#2 Activa 

Om goederen en personen te vervoeren zijn een groot wagenpark, boten, vliegtuigen en distributiecentra nodig. Al deze activa leveren behoorlijke kostenposten als het gaat om investeringen, onderhoud en afschrijving. En deze activa zijn ook in grote mate bepalend voor de schaalbaarheid én het succes van een bedrijf. Een koper zal daarom goed kijken naar de activa, in welke mate deze middelen eigendom zijn van het bedrijf en in welke conditie het geheel verkeert. 

Waarde van een transportbedrijf verhogen

Voordat je bedrijf in de verkoop zet, kun je de waarde van het autobedrijf nog verhogen. Niet direct door allemaal nieuwe plannen uit te voeren, maar wel door even stil te staan bij de waardeverhogende factoren. Is er nog iets te veranderen en hoe goed is mijn bedrijf voorbereid voor de verkoop?

#1 Online concurrentie

Als transportbedrijf ontkom je niet meer aan een gedegen IT-structuur. Anders kun je meer klandizie met gigantische online-retailers als Amazon en Zalando wel op je buik schrijven. Want terwijl het aantal logistieke dienstverleners blijft toenemen gaat veel omzet verloren naar pakketvervoerders en grote online reuzen. Verbeter je online vindbaarheid om je concurrenten de baas te blijven 

#2 Vergroening

De enorme omvang van de transportsector zorgt voor een hoge CO2-emissie. Het Europese Lean & Green-programma stimuleert logistieke dienstverleners hun CO2-uitstoot drastisch te verminderen. Vergroening van de transportsector is noodzakelijk om de klimaatdoelstelling van Parijs te kunnen halen. Klanten stellen bovendien steeds meer eisen aan duurzame transportmogelijkheden. Als transportbedrijf kun je hier simpelweg niet in achter blijven. 

Van waarde naar prijs

Wil je een transportbedrijf kopen of verkopen? Dan heb je nu een paar zaken gelezen waar je rekening mee kunt houden. Ieder bedrijf is uniek en waarde is subjectief. Dat maakt het onderhandelingsproces, waarin de vertaling wordt gemaakt van waarde naar prijs, meestal erg tijdrovend. Ongeacht de methode voor de waardebepaling is de prijs die wordt betaald uiteindelijk bepalend voor een succesvolle fusie of overname. 

Aantal fusies en overnames transportbedrijven

De overnames en fusies van transportbedrijven zijn vooral gericht op het vergroten van de capaciteit en al dan niet gelieerd daaraan vergroting van het marktaandeel. Naar verwachting zal het personenvervoer en het luchtvervoer toenemen in 2022 met respectievelijk 35% en 45%. Om deze groei mogelijk te kunnen maken, zal het aantal fusies en overnames hierdoor ook gaan stijgen in 2023. 

Overnames transportbedrijven


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Bedrijfswaarde berekenen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

ESG: van nice-to-know naar need-to-know

lees meer >

Wat is uw bedrijf waard?

De uitkomst van een waardebepaling mag dan belangrijk zijn, de weg ernaartoe is veel relevanter. Dat brengt namelijk informatie naar boven die van waarde is bij het maken van de juiste strategische keuzes.

lees meer >

Een noodsituatie... Wat nu?

Ondernemers handelen vaak pragmatisch: zodra een probleem zich voordoet, denkt hij of zij erover na. Maar wat gebeurt er met de onderneming in geval van nood?

lees meer >