De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).
Doe de berekeningTuincentra verkopen bloemen, planten, boomkwekerijgewassen, zaden en tuinbenodigdheden algemeen assortiment en dierbenodigdheden. Een deel van de tuincentra kweekt zelf in beperkte mate producten. De grotere tuincentra bieden alle productsoorten aan. Gespecialiseerde tuincentra richten zich op een beperkt assortiment, bijvoorbeeld alleen groenproducten.
In cijfers weergegeven zag het aantal tuincentra er in 2023 als volgt uit (CBS):
Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden tuincentra ook veel groei- en overnamekansen:
Gebruik van social media is voor tuincentra belangrijk om fans te creëren. Blijf hierbij niet alleen maar zenden, probeer ook interactie op gang te brengen. Denk hierbij ook aan het beter gebruiken van beschikbare data vanuit verzamelde klantgegevens. Het formuleren van een online strategie is ook voor kleinere tuincentra van groot belang.
De branche wordt gekenmerkt door overcapaciteit, waardoor er voorlopig nog steeds sprake is van een verdringingsmarkt. Hierdoor staat de omzet onder druk. De grote tuincentra hebben een concurrentievoordeel, omdat zij consumenten kunnen trakteren op een middag inspiratie. Daardoor hebben vooral kleinere tuincentra zonder duidelijk profiel het moeilijk.
Bouwmarkten, discountformules en grote supermarkten blijven serieuze concurrenten en richten zich slechts op specifieke productgroepen van het tuincentrum. Compensatie van het omzetverlies is er vaak niet, omdat het onderscheidend vermogen in de branche beperkt is. Rabobank verwacht dan ook dat de branche de komende jaren een behoorlijke uitdaging heeft.
De consument heeft minder tijd en/of minder ‘groene vingers’ en heeft behoefte aan service. Tuincentra die een duidelijk bedieningsconcept aanbieden, zoals in samenwerking met lokale hoveniers of stratenmakers, zijn onderscheidend. Een belangrijke doelgroep is de koopkrachtige 50-plusser; Deze doelgroep verwacht advies en klusdiensten bij hun aankopen.