Woonwinkel verkopen?

Je wilt jouw woonwinkel verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van woonwinkels eruit ziet. Er is een sterke groei zichtbaar in de branche, maar deze is met name toe te kennen aan het aanhoudende online bestedingsgedrag.

Woonwinkel verkopen

Aantal overnames woonwinkels

Al enkele jaren zit de detailhandel in de lift en naar verwachting zal deze groei aanhouden.

["50", "45", "55", "40", "50", "60", "55", "70", "85", "50"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

Aantal fusies en overnames Winkels in overige huishoudwaren (CBS)

["3,65", "3,60", "3,55", "3,50", "3,25", "3,05", "2,95", "3,05", "2,80", "2,80"]

["‘14", "‘15", "‘16", "‘17", "‘18", "‘19", "‘20", "‘21", "'22", "'23"]

["3,50", "2,30"]

Gem. EBITDA-multiple Detailhandel

Wat is een woonwinkel waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is EBITDA (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector detailhandel, waartoe een woonwinkel behoort, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een indicatieve bandbreedte van de EBITDA-multiple van 2,3 tot 3,5 gehanteerd. De gemiddelde EBITDA-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,75.

Bedrijfswaardering

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Doe de berekening
Wat is Brookz? En waarvoor kun je het gebruiken?
Start met de verkoop van je bedrijf
Trends en ontwikkelingen voor woonwinkels

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden woonwinkels ook veel groei- en overnamekansen:

  • 1
    Sport in combinatie met ontspanning

    De vraag naar goede content neemt toe. Detailhandel is een branche die aan veranderingen onderhevig is en veel ketens kunnen hier nog wat van leren. De doelgroep bereiken door goede content creëren is een uitdaging voor de detailhandel, aldus Rabobank, die ondernemers van tips voorziet.

  • 2
    Digitalisatie is essentieel

    Consumenten verkennen de online wereld en voelen zich er steeds meer thuis. Omnichannel is eerder regel dan uitzondering tegenwoordig en digitalisatie is hiervoor essentieel. Een goed voorbeeld is de vernieuwde barcode, waarmee de mogelijkheden eindeloos zijn.

Wat onze klanten zeggen