5 tips om uw bedrijf te verkopen


Als ondernemer bent u de hele dag bezig met ‘verkopen’. Maar het verkopen van uw bedrijf verkopen is toch echt andere koek. Daarom geven wij u vijf tips voor een succesvolle bedrijfsverkoop.

#1 Begin op tijd

Als u zichzelf volgend jaar op de Caribische eilanden met een cocktail in de hand ziet, genietend als een gefortuneerd man (of vrouw) na een geslaagde bedrijfsverkoop, dan had u het traject al minimaal een jaar eerder in gang moeten zetten. Vooropgesteld, u kunt uw bedrijf binnen een aantal maanden verkopen. Maar wilt u uw bedrijf verkopen tegen uw voorwaarden, dan vergt dat de nodige voorbereidingstijd. Het opstellen van een exit-plan (zie tip #2), het aanstellen van adviseurs, het verkoopklaar maken van uw bedrijf, alle juridische en fiscale zaken op orde maken, het vinden van de geschikte koper, de onderhandelingen en de due diligence kost tijd.

Uit onderzoek blijkt dat u de grootste kans op succes heeft als u drie tot vijf jaar voor de verkoop begint met de voorbereiding. Een ander onderzoek toont aan dat een goede voorbereiding op een bedrijfsoverdrachtde overlevingskans van uw bedrijf vergroot. Wanneer u tussen de twee en tien jaar aan voorbereidingstijd neemt, heeft uw bedrijf een overlevingskans van vijftig procent. Wanneer u minder dan twee jaar besteedt aan de voorbereiding op de bedrijfsverkoop, dan is het overlevingspercentage al gedaald naar 25 procent.

#2 Stel een exit-plan op

'Een exit-plan, dat klinkt toch meer als iets voor de grote corporates?' Het klinkt wellicht wat zwaar, maar u zult merken dat zo’n strategie uitstippelen op den duur zijn vruchten gaat afwerpen. Zo’n exit-plan gaat grofweg over twee aspecten: de ondernemer en de onderneming. Het eerste gedeelte gaat dus over uzelf. Probeer antwoord te geven op vragen als waarom wilt u uw bedrijf verkopen, op welke manier wilt u afscheid nemen, binnen welke termijn treedt u terug en wat wilt u bereiken met de overdracht. Het tweede gedeelte richt zich op uw bedrijf, met vragen als op welke manier verhoogt u de waarde van uw bedrijf, wat moet u doen om de belastingdruk zo laag mogelijk te houden en wilt u alle aandelen in een keer verkopen.

Het opstellen van een exit-plan hoeft niet allemaal op een middag. Vooral het eerste gedeelte is een emotionele reis die wat soul searching vergt, waarbij u wat gedachtes over uw toekomst op een rijtje zet en gesprekken met uw partner en/of familie voert om uiteindelijk op de juiste bestemming te komen. Het grote voordeel is dat u door het opstellen van een exit-plan al een beeld krijgt bij het afscheid nemen van het bedrijf en hoe uw leven er na de bedrijfsverkoop uit ziet.

#3 Bekijk uw bedrijf door de ogen van een koper

U heeft het bedrijf met bloed, zweet en tranen tot een succes gebracht en wilt het niet aan de eerste de beste overdragen. En dat is uw goed recht. Maar vergeet niet dat iedere koper kritisch naar uw bedrijf zal kijken en - al is het maar om de prijs te drukken - op veel aspecten kritiek gaat leveren. Daarom is het van belang om zelf kritisch naar uw bedrijf te kijken met de ogen van de koper; dit is vaak de eerste, maar ook de moeilijkste, stap naar een succesvolle overdracht.

Op deze manier kunt u er achter komen aan welke knoppen u nog kunt draaien om meer waarde te creëren (door vrije kasstromen te verhogen en risico’s te verlagen). Bedenk dat een koper vooral risico’s wil minimaliseren en de toekomstpotentie wil maximaliseren voordat hij uw bedrijf koopt. Onthoud dat een koper onbekend is met uw bedrijf en hij het gevoel heeft dat hij een duik in het diepe neemt. Daarom is een koper ook niet bereid te betalen voor emotionele waarde, maar slechts voor de financiële waarde.

Bedrijf verkopen? Plaats een profiel op Brookz

Breng uw bedrijf anoniem onder de aandacht bij 20.000+ potentiële kopers. Duizenden ondernemers gingen u de afgelopen 10 jaar al voor.

Plaats Profiel

#4 Maak een 500-dagen-plan

Een goede methode om naar een exit toe te werken, is het opstellen van een 500-dagen-plan. Dit 500-dagen-plan is vergelijkbaar met een businessplan, maar dan gefocust op de exit. Deze periode is lang genoeg om de noodzakelijke maatregelen te nemen en kort genoeg om de focus te behouden. Per onderdeel, zoals sales, marketing, technologie, finance en management, beschrijft u de verbeteringen die nodig zijn om uw bedrijf aantrekkelijk te maken voor een koper. In het plan is een paragraaf opgenomen over de exit, waarin u voorspelt wanneer u uw bedrijf denkt te verkopen en binnen welke prijsrange. Door het plan elk kwartaal bij te werken, heeft u steeds een actueel inzicht in de ‘verkooprijpheid’ van uw bedrijf.

Bepaal voor elk onderdeel waarop u slecht scoort, bijvoorbeeld -10% (de discount). Doe hetzelfde voor elk onderdeel waarop u bovengemiddeld scoort, bijvoorbeeld +20% (de premium). Op sommige onderdelen scoort u gemiddeld en is er geen discount of premium. Zo kunt u een verbeterplan opstellen en er doelgericht aan werken om meer waarde te creëren. Bij de start van het 500-dagen-plan had u bijvoorbeeld een score van -50%, terwijl u twee jaar later op +30% zit. Realiseer u dat zo’n dertig procent van de waarde van uw onderneming wordt bepaald door wat u in de laatste drie jaar doet om het bedrijf klaar te stomen voor een verkoop.

#5 Overweeg een pre-exit

U zult waarschijnlijk denken dat u uw bedrijf in een klap zult verkopen. Maar de huidige economische situatie laat dat qua financiering van de koper niet altijd toe. Overweeg daarom ook eens een pre-exit. Tijdens de eerste stap van de pre-exitverkoopt u een deel van uw aandelen aan de koper (waardoor u ook al een belangrijk gedeelte van het zakelijk vermogen dat in het bedrijf vastzit, verzilvert). Na deze stap is het tijd om het bedrijf verder te laten groeien.

Samen met de koper heeft u een strategie uitgestippeld om beide als aandeelhouders het bedrijf flink te laten groeien. Na de beoogde groei is het tijd voor het tweede deel van de pre-exit: het bedrijf volledig verkopen. Dat kan een uw mede-aandeelhouder zijn, maar wellicht is uw bedrijf na de groei ook interessant voor een investeerder. Niet zelden valt in deze fase de prijs van het aandelenpakket hoger uit omdat de onderneming fors is gegroeid, zodat u optimaal profiteert van de inspanningen. Sterker nog, in veel gevallen is de gecombineerde opbrengst van de twee transacties hoger dan wanneer u uw bedrijf in een keer had verkocht.

Verkoop uw bedrijf via Brookz

Bedrijf verkopen

Breng uw bedrijf anoniem onder de aandacht bij 20.000+ potentiële kopers. Op Brookz zijn al ruim 2.300 succesvolle bedrijfsverkopen tot stand gebracht.

Bereken de waarde van uw bedrijf

Bedrijfswaarde berekenen

Met behulp van deze gratis tool berekent u snel en eenvoudig de waarde van uw onderneming.