Cafetaria/lunchroom kopen of verkopen

Je wilt een cafetaria/lunchroom kopen of jouw cafetaria/lunchroom verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van cafetaria's/lunchrooms eruit ziet. Door de groeiende consumentenbestedingen stijgt ook de vraag naar eetgelegenheden. Wel staan de marges onder druk door nieuwe toetreders, waardoor het aantal fusies en overnames de komende jaren naar verwachting zal toenemen. 

Jouw cafetaria/lunchroom verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames cafetaria's/lunchrooms

Het aantal cafetaria's/lunchrooms dat wordt verkocht ligt jaarlijks rond de honderd. Het jaar 2018 en 2019 was echter een uitschieter naar respectievelijk 130 en 150 overnames, mede door de lage rente en de groeiende vaderlandse economie. De verwachting is dat het aantal fusies en overnames verder zal toenemen, omdat schaalgrootte en schaalvoordelen steeds belangrijker worden in de horeca.

Aantal overnames cafetaria's/lunchrooms

Wat is een cafetaria/lunchroom waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe cafetaria's/lunchrooms behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een cafetaria/lunchroom gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7. Ebitda-multiple horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen).

Jouw cafetaria/lunchroom waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over cafetaria's/lunchrooms

De Nederlandse horecasector is tussen 2008 en 2018 fors gegroeid. Volgens branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland (KHC) kwamen er in die tien jaar bijna vijfduizend zaken bij; per dag waren dat er 1,3. Het aantal lunchrooms, cafetaria’s en andere eetgelegenheden steeg met drieduizend.

In cijfers weergegeven zag het aantal cafetaria's/lunchrooms er in 2020 als volgt uit (CBS):

29.830 cafetaria's/lunchrooms, waarvan:

  • 7.590 cafetaria’s/lunchrooms met een werkzaam persoon
  • 7.130 cafetaria’s/lunchrooms met twee werkzame personen
  • 5.910 cafetaria’s/lunchrooms met drie tot vijf werkzame personen
  • 5.735 cafetaria’s/lunchrooms met vijf tot tien werkzame personen
  • 2.540 cafetaria’s/lunchrooms met tien tot twintig werkzame personen
  • 740 cafetaria’s/lunchrooms met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 120 cafetaria’s/lunchrooms met vijftig tot honderd werkzame personen

Een cafetaria/lunchroom kopen? Bekijk het aanbod in Brookz.

Trends en ontwikkelingen voor cafetaria's/lunchrooms

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden cafetaria's/lunchrooms ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Ketenvorming
Er is sprake van vergaande ketenvorming in de sector, met ook nieuwe toetreders vanuit de food(-retail). Deze ketens zullen in staat zijn om te concurreren op onder meer prijs, door onder andere inkoopvoordelen, waardoor marges onder druk komen te staan.

#2 Fast-service
De omzet van aanbieders van een snelle hap valt daarbij doorgaans minder ver terug dan die in de rest van de horeca, aldus ING. En ook in corona-tijd blijkt het businessmodel van bezorg- en afhaalrestaurants crisisbestendiger doordat thuisblijvende consumenten vaker bestellen.

#3 Toeristen belangrijke klant
De bestedingen van buitenlandse toeristen in Nederland nemen al jaren toe. De verwachting is dat het inkomende toerisme de komende jaren verder zal toenemen. Dit heeft een positief effect op de vraag naar cafetaria’s/lunchrooms in toeristische gebieden.

#4 Review-afhankelijk
Cafetaria’s/lunchrooms zijn steeds meer afhankelijk van reviewplatformen. Deze ontwikkeling heeft impact op de marges van eetgelegenheden want zee betalen voor de diensten van dit soort sites. Daarnaast hebben consumenten niet langer direct contact met de eetgelegenheid op het moment van bestellen of reserveren, wat kan leiden tot minder loyaliteit. 

Cafetaria/lunchroom verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw cafetaria/lunchroom. Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele cafetaria's/lunchrooms succesvol gekocht en verkocht.

Cafetaria/luchroom verkopen

Cafetaria/lunchroom kopen?

Cafetaria/lunchroom kopen

Ben je op zoek naar een cafetaria/lunchroom waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen cafetaria's en lunchrooms te koop aangeboden.

Cafetaria/lunchroom verkopen?

Cafetaria/lunchroom verkopen

Heb je een cafetaria/lunchroom, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele cafetaria's en lucnhrooms verkocht!

Cafetaria/lunchroom waarderen?

Cafetaria/lunchroom waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!