27 redenen om uw bedrijf te verkopen

Peter Rikhof, Brookz | January 16, 2017

De behoefte aan een nieuwe uitdaging wordt vaak genoemd als reden voor een bedrijfsverkoop. Maar daarnaast zijn er nog een groot aantal redenen voor een geplande of ongeplande verkoop van uw bedrijf. 

De lijst met motieven waarom een ondernemer zijn bedrijf wil verkopen is oneindig. Noodscenario’s als overlijden, arbeidsongeschiktheid, stoppen met werken of echtscheiding wordt in de overnamewereld ook wel afgekort als OASE. Maar daarnaast zijn er nog een aantal persoonlijke en zakelijke redenen waarom iemand zijn onderneming zou willen verkopen. Ik zet ze even voor u op een rijtje:

Bedrijf verkopen?

Plaats dan nu een verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 20.000+ ondernemers en investeerders.

Geplande redenen bedrijfsverkoop

  • De wens te stoppen met werken of met pensioen te gaan
  • De wens om te cashen, het opgebouwde vermogen te verzilveren
  • Het ontbreken van een geschikte opvolger binnen de familie
  • De wens om te verhuizen of te emigreren
  • De eigenaar wil geen ondernemersrisico lopen
  • De behoefte aan een nieuw ondernemingsavontuur
  • Betere work/life balans
  • Zingeving, andere levensstijl

Min of meer geplande redenen

  • De kennis en persoonlijke vaardigheden van de eigenaar zijn niet meer voldoende om het bedrijf succesvol verder te leiden
  • De eigenaar mist het heilige vuur
  • De eigenaar heeft moeite met nieuwe wet- en regelgeving
  • Het bedrijf kan niet meer verder groeien
  • De eigenaar is meer manager dan ondernemer
  • De eigenaar heeft geen geld meer om te investeren

Niet geplande redenen

  • De eigenaar krijgt ongevraagd een mooi bod
  • Burn-out
  • De eigenaar heeft serieuze gezondheidsproblemen
  • Een echtscheiding van de levenspartner
  • Het bedrijf heeft liquiditeitsproblemen
  • Conflict met een zakenpartner
  • Conflict met (mede)aandeelhouders
  • Het verlies van een belangrijke klant of opdrachtgever
  • Een nieuwe (grote) concurrent
  • Ziekte of overlijden van de levenspartner of een ander gezinslid
  • Het vertrek van een belangrijke werknemer
  • Verlies van een belangrijke leverancier
  • De eigenaar komt te overlijden 

Bekijk onze tips over hoe je een bedrijf verkoopt:

In het ideale geval is de verkoop van uw bedrijf het gevolg van een weloverwogen exit-plan. Maar zoals uit bovenstaande opsomming blijkt zijn er nogal wat redenen (ziekte, scheiding of bijvoorbeeld een conflict met uw zakenpartner) die kunnen leiden tot een ongeplande bedrijfsverkoop.

Gepland of ongepland, één ding staat vast: iedere ondernemer gaat een keer afscheid nemen van zijn bedrijf. Alle reden om uzelf en uw bedrijf minimaal één keer per jaar eens tegen het licht te houden: is het bedrijf in zijn huidige staat wel geschikt om te verkopen, wat is de indicatieve bedrijfswaarde, en wat gaat u doen als het bedrijf verkocht is? Vragen om af en toe eens bij stil te staan. Niet urgent, maar wel belangrijk.

Zelf uw bedrijf (gedeeltelijk) verkopen? Klik hier voor meer informatie over het verkopen van uw bedrijf. 

Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

artikel delen