7 focuspunten in het verkoopklaar maken van je bedrijf

De meeste bedrijven zijn niet klaar voor verkoop. Terwijl het eigenlijk voor álle volwassen bedrijven verstandig is om áltijd voorbereid te zijn op de deal van je leven.
header image

30 april 2021, Remon Lustenhouwer, Marktlink

De meeste bedrijven zijn niet klaar voor verkoop. Terwijl het eigenlijk voor álle volwassen bedrijven verstandig is om áltijd voorbereid te zijn op de deal van je leven, stelt Remon Lustenhouwer, Partner bij Marktlink en mede-initiatiefnemer van M-Ready. Hij deelt zijn visie op het effectief verkoopklaar maken van ondernemingen.

Natuurlijk is een bedrijf te allen tijde verkoopbaar. Maar als je jarenlang, soms je hele leven, ziel en zaligheid in je onderneming hebt gestopt, dan wil je daar bij een mogelijke verkoop het maximale voor terugkrijgen. En een goede deal is absoluut te sturen.

Speel je met de gedachte om je bedrijf te verkopen? Begin dan direct met de voorbereiding, dan is er namelijk nog veel sturing mogelijk. Wacht er niet mee tot het moment dat je 'nu' wilt verkopen. Ondernemers staan er vaak niet bij stil wat er komt kijken bij een verkoop. Het duurt gemiddeld 6 tot 36 maanden om een ondernemer écht goed voor te bereiden op de deal van zijn of haar leven.

De M-Ready aanpak

Een goed startpunt? Kijk naar je eigen bedrijf als een koper. Wat zou je zelf willen weten of veranderen als je koopt? Natuurlijk denkt M-Ready graag mee. Het zusterbedrijf van Marktlink, gespecialiseerd in het verkoopklaar maken van ondernemingen, start zelf ieder traject met een unieke scan.

We toetsen een onderneming op verschillende punten. Daarbij kijken we naar de huidige stand van zaken; zoals hoe het bedrijf er op financieel, organisatorisch en marktgebied voorstaat en hoe het bedrijf gerapporteerd en vastgelegd is. Op basis daarvan doen we aanbevelingen voor hoe het bedrijf geoptimaliseerd kan worden. 

Focus op 7 gebieden

In de scan wordt een bedrijf volledig onder de loep genomen, aan de hand van zeven focuspunten

1. Businessmodel
Hoe genereer je inkomsten, en hoe toekomstbestendig is je aanbod?

2. Financiën
Hoe sta je er financieel voor? En hoe zijn al jouw financiële zaken vastgelegd?

3. Commercie
Hoe ziet jouw salesfunnel en proces eruit? Wat is jouw marktpositie?

4. HR
Hoe ziet jouw organisatiestructuur eruit? Heb je een divers en toereikend personeelsbestand?

5. Juridisch
Hoe heb je afspraken vastgelegd? Hoe zien contracten met klanten en leveranciers eruit?

6. Datastrategie
Hoe ga je met gegevens van medewerkers, leveranciers en klanten om?

7. Technologie
Speelt een belangrijke rol in alle eerdergenoemde punten. Alle data, of dat nu op vlak van financiën of personeelszaken is, moet nauwkeurig en veilig worden vastgelegd. Liefst digitaal. 

Onmisbare tips 

Een strakke boekhouding - op alle vlakken! - is essentieel. Alle afspraken moeten op papier staan, het liefst contractueel vastgelegd voor een solide juridische basis. Zeker als je als ondernemer of DGA zélf uit een onderneming stapt, is het van belang alle informatie die nu nog alleen in jouw hoofd zit en ook de aan jou gebonden relaties met bijvoorbeeld klanten of leveranciers op een goede manier te borgen voor de toekomst.

En daarmee komen we op één van de belangrijkste tips in het verkoopklaar maken van je bedrijf: maak jezelf misbaar als eigenaar.

Teleurstellingen voorkomen

Als een bedrijf verkoopklaar is, is het afbreekrisico beperkt. Er komt veelal veel emotie kijken bij dit soort transacties. Teleurstelling kan - aan beide zijden - enorm zijn als een transactie afgebroken wordt door een onvolkomenheid tijdens het boekenonderzoek. En dat kan je voorkomen met een goede voorbereiding.


Remon Lustenhouwer
Remon Lustenhouwer, Marktlink Fusies & Overnames

Remon Lustenhouwer trad in 2012 in dienst bij Marktlink Fusies & Overnames. Als respectievelijk analist, consultant, manager en nu partner heeft Remon meer dan 50 ondernemingen bijgestaan in aan- en verkooptrajecten. Tevens is hij oprichter en partner van M-Ready: een onderneming die zich bezighoudt met het verbeteren van de waarde en de verkoopbaarheid van ondernemingen.

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Brookz 500 (2023): bestel jouw exemplaar!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

De Brookz 500 is het ultieme jaarboek met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een handige en waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken.

Bestel nu deze waardevolle uitgave van maar liefst 276 pagina's!

Marktlink

Marktlink Fusies & Overnames is sinds 1996 een van de grootste onafhankelijke overnamespecialisten voor het MKB in Nederland. Met haar 100+ collega’s adviseert zij vanuit vijf kantoren in Nederland (Amsterdam, Deventer, Drachten, Gouda en ’s-Hertogenbosch) bij ongeveer 80 overnametransacties per jaar.

Gerelateerde artikelen

Do's en don'ts bij de opvolging van een accountants- of administratiekantoor

Het is voor eigenaren essentieel om tijdig na te denken over de toekomst van hun kantoor.

lees meer >

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >