16 juni 2021, Wietze Willem Mulder, Brookz
Corine van Winden zocht een geschikte koper voor haar bedrijf PETS International. Zij plaatste november 2020 een verkoopprofiel op Brookz, dat 367 maal werd bekeken en 7 reacties opleverde. Binnen twee maanden zat ze bij de notaris.
Wat doet je bedrijf?
‘PETS International is het wereldwijd leidende business-to-business platform in de internationale huisdierenindustrie. Het platform heeft klanten in meer dan 130 verschillende landen. PETS International biedt zowel off- als online communicatietools om professionals in de huisdierenindustrie te informeren, te inspireren en te verbinden.’
Waarom wilde je je bedrijf verkopen?
‘Sinds de oprichting in 1988 ben ik non-stop met het bedrijf bezig geweest. Inmiddels heb ik de leeftijd van 61 bereikt, waarvan ik meer dan veertig jaar heb gewerkt. Ik merkte dat ik steeds minder plezier kreeg in het continu werken aan het bedrijf, want ondernemerschap stopt nooit. Daarom wil ik nu meer tijd vrijmaken om van andere mooie dingen in het leven te genieten. De coronacrisis heeft wel voor een versnelling gezorgd in de beslissing om mijn bedrijf te verkopen.’
Hoe ben je bij Brookz terecht gekomen?
‘Toen ik die beslissing had genomen, wilde ik tempo maken. Ik had een Duitse overnameadviseur ingeschakeld om mij te ondersteunen, maar het lukte hem niet om voor de door mij gestelde deadline een geschikte koper te vinden. Via Google heb ik mij in de zomer van 2020 aangemeld bij Brookz en hield ik de nieuwste verkoopprofielen in de gaten om te kijken wat er voor bedrijven te koop werden aangeboden. Nadat ik het verhaal van ondernemer Bouke Haspels had gelezen, die via jullie platform zijn marketing- en communicatiebureau had verkocht, besloot ik een verkoopprofiel te plaatsen.’
Wat is je ervaring met het zelf plaatsen van een verkoopprofiel op Brookz?
‘Het plaatsen van een verkoopprofiel was voor mij heel eenvoudig. Samen met mijn nieuwe Nederlandse overnameadviseur had ik al een informatiememorandum opgesteld, waardoor het invullen van het verkoopprofiel vrij vlot verliep. Wat ik heel fijn vond is dat de redactie van Brookz het verkoopprofiel controleert op tik- en spelfouten en door middel van tussenkopjes en alinea’s meer structuur en overzicht aanbrengt.’
Hoe is het verkoopproces verlopen?
‘Binnen aan aantal dagen had ik al zeven reacties, waarvan twee zeer serieus geïnteresseerden. Met de eerste potentiële koper, een jonge MBI-kandidaat, klikte het zo goed dat het verkoopproces ontzettend snel verliep. Binnen twee maanden zaten we al bij de notaris om de koopovereenkomst te ondertekenen.’
Hoe heb je de waarde en de prijs bepaald?
‘Dat was vrij simpel. Met mijn overnameadviseur had ik op basis van de ebitda en een gangbare multiplier voor onze branche een bandbreedte van de prijs bepaald. Ik heb de vraagprijs ook bewust in het verkoopprofiel gezet om koopjesjagers af te schrikken en op die manier al een eerste schifting te maken. Ik denk dat dat mede de reden is geweest dat de verkoop zo snel ging.’
Heb je nog een tip voor andere verkopende ondernemers?
‘Zorg ervoor dat je nog in goede gezondheid je bedrijf kan verkopen. Zo kun je ook een rol spelen in de overdrachtsfase, mocht dat nodig zijn. De koper en ik zitten ook in die transitieperiode. Ik ben voor veel fabrikanten, distributeurs en leveranciers nog het gezicht van PETS International. Voor de koper, voor het bedrijf én voor mijzelf is het fijn dat we de tijd hebben om die overdracht zo soepel mogelijk te laten verlopen.’
Zo zag het verkoopprofiel op Brookz van Corine er uit:
Actief in een consumentensegment met economische weerbaarheid
OMZET
€ 1.200.000
EBITDA
EBITDA € 385.000
AANTAL FTE
2-5
REGIO
Niet locatiegebonden
SECTOR
IT, online & e-commerce
Media, reclame & communicatie
TYPE KLANTEN
B2B
PROFIELNUMMER
#29537
RECHTSVORM
B.V.
Beschrijving
Een internationaal B2B marketing/communicationplatform. Het platform is state-of-the-art, het biedt off- en online marketing/communicatie-mogelijkheden om de fabrikanten, distributeurs en hoofdkantoren van retailketens (off- en online), in deze consumentgedreven industrie, te ondersteunen bij de verbetering van hun internationale marktpositie.
Bijzonderheden
Het bedrijf neemt in deze industrie een toonaangevende en leidende positie in. De onderneming wordt gewaardeerd door haar innovatieve vermogen, het brengen van informatie over trends en marktontwikkelingen, alsmede haar internationale netwerk. De klanten zijn de 'decision makers' van de omschreven bedrijven.
Doel van het bedrijf
Het doel van het bedrijf is om deze internationale B2B-spelers te informeren, inspireren en met elkaar te verbinden. Dit wordt mede gerealiseerd door het platform, een magazine (off-/online) en eigen internationale congressen.
Financieel
Het bedrijf heeft in haar 30+ jarig bestaan altijd winst gemaakt, het is financieel gezond.
Interne processen
Alle interne processen zijn afgelopen jaren optimaal geautomatiseerd en voldoen aan de eisen van vandaag.
COVID-19
De consumentenindustrie, waar het bedrijf in actief is, heeft een langjarig groeipotentieel en is economisch weerbaar. Tijdens COVID groeit deze industrie extra hard.
Domeinen
De industrie wordt gedreven door trends en ontwikkeling binnen de domeinen van 'Humanization', 'Premiumization' en 'Healthcare'.
Overige gegevens
Het bedrijf bestaat meer dan 30 jaar, is wereldwijd actief en is niet locatiegebonden, de voertaal is Engels. Het is een netwerkorganisatie die bestaat uit:
Reden voor verkoop
De huidige ondernemer heeft een leeftijd bereikt waarop hij/zij de onderneming wenst te verkopen.
Aangeboden belang
De verkoper wenst het volledige bedrijf (100%) te verkopen.
Transactievorm
De verkopende ondernemer geeft de voorkeur aan een Aandelentransactie, waarbij u aandeelhouder wordt van de huidige onderneming.
Prijs
De vraagprijs bedraagt € 1.500.000.
Geschikt voor
Deze onderneming is interessant voor strategische kopers/ investeerders. Het bedrijf is tevens interessant voor ondernemende MBI kandidaten met kennis van deze sector.
De beslissing om een bedrijf te verkopen is een ingrijpende beslissing. Het is daarom belangrijk om de juiste timing te bepalen.
Of koper nu een strategische partij of een investeerder is, zij willen allebei hun investering binnen afzienbare tijd terugverdienen.
Wat is er anders bij een overname als de koper van buiten de Nederlandse landsgrenzen komt?