Deal - Lingeriekoning

Het was bijna een full time baan naast mijn gewone werk, want het bedrijf draait natuurlijk door. Lees verder op Brookz

16 oktober 2018, Wietze Willem Mulder, Brookz

Bye bra is een van de grootste verkopers van behaaccessoires in Europa. Deze zomer verkocht oprichter Marcel Duits zijn bedrijf aan een Italiaanse ondernemer. ‘Het bedrijf gaat van startup naar scale-up, we zetten in op groei.’

Vroeger zag je ze vooral op de rode loper van een Hollywood-première. Of eigenlijk zag je ze niet: ‘onzichtbare’ plakbeha’s die vrouwen dragen om een jurk, bijvoorbeeld een laag uitgesneden galajurk, perfect te laten vallen. Tegenwoordig is het tapen van borsten meer ingeburgerd, vertelt Marcel Duits (33). Met zijn bedrijf Bye Bra voorziet hij in de groeiende vraag naar dit soort beha’s en bh-accessoires. ‘Voorheen dachten vrouwen: ik pas met mijn vormen nooit in die galajurk. Nu denken ze: ik pas mijn vormen wel aan.’


Deal: Verkoop
Verkoper: Marcel Duits (33)
Bedrijf: Bye Bra in Rotterdam
Aan: Luca Cannoniero
Intermediair: Marktlink Fusies en Overnames
Overnamedatum: Juni 2018
Jaaromzet: Circa 1 miljoen euro, 11-15 medewerkers


Pijnlijk

Het idee voor Bye Bra ontstond in 2011, nadat Duits’ vriendin — inmiddels zijn echtgenote — een goedkope Chinese plakbeha uittrok. Een nogal pijnlijke exercitie, vertelt Duits: ‘Ik zag zelfs stukjes huid meekomen’. Duits, die op dat moment nog als trainee bij Unilever werkte, rook een kans. Hij ontwikkelde een plakbeha die dankzij het gebruik van medische tape een vriendelijker alternatief is voor de huid. Een deal met Groupon leverde binnen een paar dagen duizend bestellingen op. ‘De bestelling kwam binnen op oudjaarsdag,’ vertelt Duits. ‘Ik ben de Blaak opgerend en heb een paar middelbare scholieren gevraagd om mij te helpen met inpakken.’ Een jaar later zegde Duits zijn baan bij Unilever op en nam hij met Bye Bra deel aan een internationale beurs voor de lingeriebranche in Parijs. Hij ging erheen met twee koffers vol beha’s en kwam terug met een portefeuille vol bestellingen. Het bleek de definitieve doorbraak van Bye Bra. Sinds 2012 groeide het bedrijf jaar op jaar met dubbele cijfers. In 2015 huurde Duits een kantoor en nam hij zijn eerste vaste medewerkers aan. Inmiddels werken op het Rotterdamse hoofdkantoor 6 tot 10 mensen, plus nog eens 5 mensen in Bulgarije. Bye Bra verkoopt jaarlijks meer dan een miljoen plakbeha-tapes in bijna zestig landen.  

Goede klik

Ruim een jaar geleden besloot Duits om zijn bedrijf te verkopen. ‘Er kwamen drie dingen samen,’ vertelt hij. ‘Het moment was aangebroken om door te pakken en investeringen te doen in het uitbreiden van de productlijn en het aannemen van meer medewerkers, waaronder zwaardere accountmanagers. Rond dezelfde tijd werd ook mijn zoontje geboren. Ik wil graag tijd doorbrengen met dat ventje en niet alleen maar aan het werk zijn. Tenslotte realiseerde ik mij ook dat ik vooral goed ben in het opstarten van een bedrijf. Ik heb het bedrijf van nul naar één miljoen omzet gebracht, maar ik ben misschien niet de meest geschikte persoon om een groeiend team te managen van mensen die voor een deel ouder zijn dan ikzelf.’ Via het netwerk Marktlink Fusies en Overnames meldden zich al snel meerdere geïnteresseerde partijen, zowel van binnen als van buiten de branche. Uiteindelijk koos Duits voor de in België woonachtige Italiaan Luca Cannoniero. Geen voor de hand liggende kandidaat, maar wel iemand met wie Duits meteen een goede ‘klik’ had. De Italiaan beschikt dankzij een jarenlange carrière bij Marks & Spencer over veel nuttige ervaring en contacten én heeft genoeg kapitaal om Bye Bra verder op te schalen. 

Full time baan

Al met al duurde het overnametraject ruim een half jaar. Een zware tijd, zegt Duits: ‘Het was bijna een full time baan naast mijn gewone werk, want het bedrijf draait natuurlijk door. Ik was veel tijd kwijt aan het aanleveren van alle informatie.’ Voorlopig blijft Duits als adviseur betrokken bij Bye Bra. Wat hij daarna gaat doen weet hij nog niet, al staat vast dat hij weer gaat ondernemen. Zijn grootste wens op dit moment is om Bye Bra verder te zien groeien: ‘Ik hoop dat als ik over een jaar weer op de beurs in Parijs loop, we dan groter zijn dan de naaste concurrenten. Dat gevoel is niet in geld uit te drukken.’


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Gerelateerde artikelen

Bedrijf verkopen aan compagnon

Als je je aandelen wilt verkopen, dan is het goed om te kijken of er een blokkeringsregeling in de statuten staat.

lees meer >

Het belang van werkkapitaal en cash & debt free bij bedrijfsverkoop

Wat betekenen de termen werkkapitaal en cash & debt free in relatie tot het verkopen van je bedrijf?

lees meer >

Als ZZP'er je bedrijf verkopen, het kan!

lees meer >