Ondernemer verkoopt bedrijf vooral wegens leeftijd, adviseur bij kwart deals spelbreker

Leeftijd is de meest voorkomende reden voor het verkopen van een bedrijf. De gemiddelde leeftijd van een verkopende ondernemer (55 jaar) daalt nog steeds.

4 maart 2020, Wietze Willem Mulder, Brookz

Leeftijd is de meest voorkomende reden voor het verkopen van een bedrijf. De gemiddelde leeftijd van een verkopende ondernemer (55 jaar) daalt nog steeds.

Leeftijd en gebrek aan opvolging (binnen de familie of binnen het bedrijf) de meest voorkomende reden te zijn (35%) om een bedrijf te verkopen. Dat blijkt uit de Overname Barometer H2-2019, gehouden onder 262 overnameadvieskantoren, die tezamen verantwoordelijk zijn voor ruim 90 procent van de transacties in de MKB-markt.

Ook verkopen ondernemers hun bedrijf om het veiligstellen van opgebouwde financiële zekerheden (24%) en omdat het bedrijf toe is aan een nieuw type manager (16%).

In lijn met bevindingen uit een eerder Overname Barometer (Q2-2015) blijkt dat de gemiddelde leeftijd van verkopende ondernemers nog steeds daalt. In de afgelopen tien jaar (2010-2020) is de gemiddelde leeftijd van een verkopende ondernemer gedaald van 59 naar 55 jaar.

Adviseur als dealbreker

Daarnaast werd in deze versie van de Overname Barometer gevraagd naar wat de meest voorkomende redenen zijn waarom een verkooptransactie niet doorgaat. Als de twee belangrijkste redenen worden genoemd een te laag bod (27%) en gebrek aan vertrouwen tussen koper en verkoper (17%).

Opvallend is dat bij meer dan een kwart van de afgeketste transacties de adviseur als dealbreker wordt genoemd. Bijvoorbeeld omdat een adviseur te hoge verwachtingen over de prijs heeft gecreëerd, onvoldoende kennis van zaken heeft of er niet uitkomt met de adviseur van de kopende partij.

Bekijk hier de volledige Overname Barometer H2-2019


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

De zoektocht naar een koper

Sommige ondernemers staan nu, ingegeven door de coronapandemie, voor een keuze: doorgaan, versnellen of stoppen?

lees meer >

Tips voor beperken DGA-afhankelijkheid: een ABC'tje

Een MKB-bedrijf heeft als extra risicofactor vaak een in hogere mate afhankelijkheid van de DGA. Maar er zijn enkele stappen om dit risico voor een koper te beperken.

lees meer >

Zo verkoop je jouw familiebedrijf in 6 stappen

Wat als er geen zoon of dochter is die het familiebedrijf kan of wil overnemen? Dan is verkoop van het familiebedrijf een voor de hand liggende optie. Maar hoe gaat dit in zijn werk?

lees meer >