Ron Reinders: 'Ik heb niet voor het grote geld gekozen'

Redactie team, Brookz | April 1, 2020

Ron Reinders verkocht een meerderheidsbelang in zijn bedrijf Racetrailer.com om vervolgens samen verder te groeien. De klik met de koper was voor hem belangrijker dan de prijs. ‘Je moet dezelfde toekomstvisie hebben, anders gaat het niet werken.’

Ron Reinders merkte dat hij meer tijd wilde vrijmaken om met ‘de voorkant’ van zijn bedrijf Racetrailer.com bezig te zijn. De boer op, de onderneming nog beter in de markt zetten en commercie bedrijven. Daarom besloot hij vorig jaar een meerderheidsbelang in zijn bedrijf te verkopen aan een strategische koper.

F1-leverancier

De 54-jarige Reinders werkte jarenlang bij Pon, in Nederland vooral bekend als importeur van Volkswagen, Audi en Porsche. Daar ontstond in 2008 bij hem het idee om racetrailers voor de professionele autosport te gaan leveren. Reinders: ‘Dat concept bestond nog niet. Maar al snel na mijn eerste marktverkenning volgde een grote aanvraag, waardoor ik zelf een standaard racetrailer heb getekend en laten ontwikkelen. Hoewel ik geen technische achtergrond heb, knalden we meteen in dat eerste jaar.’

De trailers worden inmiddels gebruikt in alle bekende raceklassen, waaronder de Formule 1, de 24 Uur van Le Mans en DTM. Daarnaast zijn er ook veel autofabrikanten klant van Racetrailer.com en mag Reinders vele bekende namen tot zijn klantenkring rekenen, zoals Ralf Schumacher (oud-F1-rijder), Sébastian Loeb (negenvoudig WK Rally-kampioen) en Zak Brown (CEO McLaren Racing). 

Ron Reinders van Racetrailer.com

‘Je wilt toch een bedrijf verkopen dat na de verkoop ook goed blijft groeien?’


Reinders wist vanaf 2008 het bedrijf uit te bouwen tot de grootste speler in de Europese markt voor racetrailers. Maar na tien jaar begon hij het gevoel te krijgen dat wil hij echt doorgroeien, er iets moest gebeuren. ‘Een klant van mij opperde dat hij wel een deel van mijn bedrijf wilde kopen’, vertelt Reinders. ‘Dat zorgde ervoor dat de verkoopplannen in een stroomversnelling kwamen.’

Verkooptraject

Vanuit de showroom in Hoogeveen schakelde hij overnameadviseur Marktlink in om hem bij deze verkoop te begeleiden. Zij wisten, naast de geïnteresseerde klant van Racetrailer.com, nog enkele kopers aan tafel te krijgen. Met meerdere partijen had Reinders een goede klik. Maar uiteindelijk verkocht hij een meerderheidsbelang van zestig procent tóch aan zijn klant Movico, een Brabants bedrijf dat promotietrailers verhuurt die gebruikt worden op internationale sportevenementen, zoals de Tour de France, de Dakar Rally en de Volvo Ocean Race.

Reinders: ‘Ik heb niet voor het grote geld gekozen, want er lag nog een ander bod op tafel dat een miljoen euro hoger was. Ik heb vooral voor Movico gekozen omdat we elkaar kunnen versterken in de producten en diensten die wij aanbieden door middel van cross-selling. Daarnaast is het ontzettend belangrijk dat je een persoonlijke klik hebt en dezelfde toekomstvisie voor het bedrijf deelt, zeker omdat ik bij het bedrijf wilde blijven.’

Blijven groeien

Vanuit Movico is er inmiddels iemand bijgekomen die bij Racetrailer.com de dagelijkse aansturing van de fabriek voor zijn rekening neemt. Daardoor is er voor Reinders ruimte ontstaan om meer tijd te besteden aan de commercie en om Racetrailer.com op een gestructureerde manier verder te laten groeien. En hoewel mensen in zijn omgeving zeggen dat Reinders een deel van zijn bedrijf veel te vroeg heeft verkocht, is hij het daar niet mee eens. ‘Je wilt toch een bedrijf verkopen dat na de verkoop ook goed blijft groeien?’

Redactie team, Brookz

De redactie van Brookz bestaat uit een team van deskundige en ervaren auteurs op het gebied van bedrijfsovername, groei en financiering. De redactie is onafhankelijk en schrijft objectief over nieuws, trends en ontwikkelingen in de Nederlandse overnamemarkt. 

artikel delen