Het blijft mensenwerk

Bij het opstellen van een strategie bij bedrijfsverkoop heeft u professionele en financieel-analytische hulp bij nodig. Lees dit blogartikel op Brookz
header image

11 september 2019, Ferry Nahon, Marktlink

Het correct waarderen van een onderneming en het opstellen van een concrete strategie is belangrijk en daar heeft u professionele en financieel-analytische hulp bij nodig. Maar wat u vooral niet moet vergeten is dat het mensenwerk is, en blijft.

Een bedrijf bestaat niet enkel uit cijfers en resultaten, voor de meeste ondernemers is het hun levenswerk. Dat doe je niet zomaar van de hand, en dat doe je ook niet met de eerste de beste adviseur op de hoek. Het is van essentieel belang dat u een goede klik heeft met uw adviseur, tenslotte gaat u samen een spannend traject in. Er moeten hordes worden genomen die u soms niet heeft zien aankomen, dat is niet altijd even makkelijk. Vooral niet als het om beslissingen gaat met gevolgen voor uw onderneming, uw toekomst én de toekomst van het personeel van uw onderneming.

Wachten met verkoop

Een goede adviseur staat u niet alleen bij tijdens de overname, maar ook tijdens de voorbereiding, wanneer het traject nog niet officieel gestart is. Soms raadt hij of zij u zelfs aan om nog even te wachten met de verkoop. Wellicht is uw onderneming er nog niet klaar voor, of moet er toch een belangrijk bedrijfsonderdeel anders gestructureerd worden. Ook worden u verschillende transactievormen voorgelegd om vast te stellen welke op voorhand het meest wenselijk is.

Beste match

Begint u aan het traject, dan begeleidt de adviseur u bij de zoektocht naar de juiste timing en de beste match. Want dat is waar het om draait, de beste match voor uw onderneming. Deze match kan gevonden worden in een strategische koper, of een MBI’er (Management- Buy-In) die zijn of haar ondernemerswens in vervulling wil zien gaan, of misschien wel een private-equity partij die samen met u nog een aantal jaar versneld wil groeien totdat het moment daar is om definitief afscheid te nemen. Het kan zelfs voorkomen dat die match gevonden wordt in een ander type partij dan u tijdens de voorbereiding had bepaald.

Goede klik

Zonder een goede klik met uw adviseur zal het lastiger zijn om het oordeel van de expert te vertrouwen. Raadt de adviseur u wel beste bod aan? Het draait niet alleen om het geld, dat kunt u als ondernemer vast beamen. Het gaat erom dat u met vertrouwen in de toekomst en een goed gevoel de teugels laat vieren en meer afstand neemt van uw onderneming, met de best mogelijke match. Die match, die vindt u niet in een spreadsheet, die wordt gevonden door mensenwerk.


Ferry Nahon
Ferry Nahon, Marktlink Fusies & Overnames

Ferry Nahon is managing partner bij Marktlink Fusies & Overnames. Als partner is hij ondernemer, maar vooral ook projectleider die ondernemers ondersteunt in vraagstukken rondom verkoop dan wel aankoop van bedrijven, management buy-outs en management buy-ins.

 
Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Marktlink

Marktlink Fusies & Overnames is sinds 1996 een van de grootste onafhankelijke overnamespecialisten voor het MKB in Nederland. Met haar 100+ collega’s adviseert zij vanuit vijf kantoren in Nederland (Amsterdam, Deventer, Drachten, Gouda en ’s-Hertogenbosch) bij ongeveer 80 overnametransacties per jaar.

Gerelateerde artikelen

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >

Voorbereiden op bedrijfsverkoop: begin alvast zelf

Zorg ervoor dat het je niet overvalt als er ineens een koper aan de deur klopt en wacht ook niet tot een verkoop noodzakelijk wordt.

lees meer >