Wat is de waarde van een restaurant?

Je wilt een restaurant kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een restaurant gewaardeerd wordt.

9 februari 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz

Je wilt een restaurant kopen of jouw restaurant verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een restaurant gewaardeerd wordt.

Wat is een restaurant waard?

Je kunt de waarde van een restaurant bepalen aan de hand van vuistregels of meer diepgaande formules. Een veelgebruikte methode is de multiple-methode. Een grove inschatting van de waarde komt tot stand door een branchebrede multiple maal de brutowinst (EBITDA) te doen. Voor de branche horeca, toerisme en recreatie is deze factor in 2021 vastgesteld op 3,4 op basis van de Brookz Overname Barometer

EBITDA-multiple horeca, toerisme en recreatie

Waardedrijvers van een restaurant

Bedrijfsreputatie, opleiding, recepten, allerlei ongrijpbare zaken bepalen grotendeels de waarde van een restaurant. Want waarom komt een gast naar jouw restaurant in plaats van het restaurant van de concurrent? Omdat je ergens een verschil in maakt. Deze waardedrijvers zien wij voor een restaurant:

#1 Immateriële activa 

De waarde van een restaurant wordt grotendeels bepaald door immateriële activa. Goed eten en een fijne vibe. Dit gevoel wordt naast de inrichting en het concept grotendeels bepaald door de mensen die er werken en het eten komt voort uit geheime recepten en de handen van de chef. 

#2 Gemak dient de mens

En gemak was nog nooit zo belangrijk. Want hoe kom je aan je favoriete maaltijd als het restaurant is gesloten? Juist, thuis laten bezorgen is daarvoor de oplossing en noodzakelijk in de huidige economie. Is het restaurant al voorbereid op thuisbezorging?

#3 Omvang en levensduur

Restaurants komen en gaan. Restaurants die hun zaakjes goed op orde hebben en meegaan in de tijd weten wel vaak staande te houden. En bedrijven die langer bestaan groeien vaak gestaag in inkomsten en marges. Grotere bedrijven zijn over het algemeen ook aantrekkelijk voor investeerders, omdat deze een grotere klantenkring hebben. 

Waarde van een restaurant verhogen

Waar moet je op letten bij het verhogen van de waarde van je restaurant? 

#1 Bouw aan je reputatie

Reviews zijn ontzettend bepalend voor je verkoop. Veel mensen filteren namelijk op het aantal sterren dat een restaurant gemiddeld krijgt. Heeft jouw zaak geen reviews of slechts 2 door een slechte onterechte beoordeling, dan kom je vaak niet in een keuzelijstje naar voren. Vraag je klanten dus altijd om een goede beoordeling achter te laten.

#2 Bereikbaarheid 

Is jouw restaurant alleen open tussen 17 en 20 uur? Misschien kun je de openingstijden verruimen om een grotere klantenkring te bedienen? Steeds meer mensen kijken naar afhaal lunches of eten later dan de standaard aardappeleters. 

Van waarde naar prijs

De waarde van een restaurant is subjectief. Niet alleen doordat waarde van zichzelf al een subjectief begrip is, maar ook omdat de waarde wordt vertegenwoordigd door immateriële activa zoals mensen, reputatie en recepturen. De waarde uit een snelle rekensom is dus slechts een inschatting om een de onderhandeling te kunnen starten. De uiteindelijke prijs die voor een restaurant wordt afgetikt wordt hierdoor mede bepaald en is het resultaat van het onderhandelingsproces.

Aantal fusies en overnames restaurants

Het aantal fusies en overnames van restaurants is de afgelopen jaren structureel toegenomen, aldus cijfers van het CBS. Ook COVID lijkt geen beperking in succesvolle overnames. In 2020 resulteerden 130 onderhandelingen in een prijsakkoord en in 2021 waren dat er 120. 

Overnames restaurants


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Bedrijfswaarde berekenen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

Een noodsituatie... Wat nu?

Ondernemers handelen vaak pragmatisch: zodra een probleem zich voordoet, denkt hij of zij erover na. Maar wat gebeurt er met de onderneming in geval van nood?

lees meer >

Wat is een transportbedrijf waard?

Je wilt een transportbedrijf kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een transportbedrijf gewaardeerd wordt.

lees meer >

Wat is een hotel waard?

Je wilt een hotel kopen of verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een hotel gewaardeerd wordt.

lees meer >