Restaurant kopen of verkopen

Je wilt een restaurant kopen of jouw restaurant verkopen? Dan is het goed om te weten hoe de overnamemarkt op het gebied van restaurants eruit ziet. In 2020 lijkt er een nieuw record van aantal overnames van restaurants te komen. Voornamelijk door een personeelstekort gaan veel restauranthouders de overnamemarkt op om via overnames geschikt personeel te vinden en te profiteren van de bijbehorende kostenbesparing. 

Jouw restaurant verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week.

Aantal overnames restaurants

ABN Amro verwacht de komende jaren verdere schaalvergroting in de Nederlandse horeca. Ketens worden groter en er vinden bovengemiddeld veel overnames plaats. Horecabedrijven moeten een zekere omvang hebben om de veeleisende consument optimaal te bedienen. In 2019 liet een record aan overnames van eetzaken zien. Het aantal overnames komt in 2020 naar verwachting uit boven het gemiddelde van de afgelopen vijf jaar en ketens zetten hun uitbreiding voort. Voor die expansie liggen al veel plannen klaar.

Aantal overnames restaurants

Wat is een restaurant waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de horeca, toerisme en recreatie, de sector waartoe restaurants behoren, wordt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 3,6. Dat betekent dat een restaurant gemiddeld wordt gewaardeerd op 3,6 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple horeca, toerisme en recreatie

De waardering van een bedrijf is vaak het startpunt voor de onderhandelingen tussen koper en verkoper. De uitkomst van deze onderhandelingen is de uiteindelijke verkoopprijs. Waardering en prijs zijn dus twee verschillende grootheden. Naast de waardering wordt de prijs ook bepaald door eventuele schaarste op de markt, onderhandelingsmacht van de partijen, de strategische waarde van het bedrijf voor de koper en mogelijke synergie-effecten voor de koper (kostenbesparingen, inkoopvoordelen). 

Jouw restaurant waarderen? Doe hier de berekening.

Feiten & cijfers over restaurants

Op korte termijn verwacht Rabobank dat de vraag naar restaurants verder zal toenemen, vanwege de ontwikkelingen in consumentenbestedingen en de keuze voor gemak, door de consument. Op langere termijn zal er sprake zijn van verdere ketenvorming. Daarnaast zullen procesinnovaties bijdragen aan een efficiëntere bereiding van eten. Wanneer consumentenbestedingen afnemen zullen vooral eetgelegenheden zonder duidelijke waardepropositie niet overleven.

In cijfers weergegeven zag het aantal restaurants er in 2020 als volgt uit (CBS):

29.830 restaurants, waarvan:

  • 7.590 restaurants met een werkzaam persoon
  • 7.130 restaurants met twee werkzame personen
  • 5.910 restaurants met drie tot vijf werkzame personen
  • 5.735 restaurants met vijf tot tien werkzame personen
  • 2.540 restaurants met tien tot twintig werkzame personen
  • 740 restaurants met twintig tot vijftig werkzame personen
  • 120 restaurants met vijftig tot honderd werkzame personen

Een restaurant kopen? Bekijk het aanbod in Brookz. 

Trends en ontwikkelingen voor restaurants

Een aantal trends en ontwikkelingen zorgen de komende jaren onvermijdelijk tot veranderingen, maar bieden restaurants ook veel groei- en overnamekansen:

#1 Maaltijdbezorging een kans 
De bezorgmarkt voor maaltijden maakt een flinke opmars door. Voor veel restaurants is het niet meer weg te denken in hun bedrijfsmodel. Maar de keuken moet het aankunnen, niet alle maaltijden zijn geschikt en restaurantgasten mogen er niet onder lijden. Ook door de commissies, de strakke deadlines voor levering en de kans op verlies van focus zijn er restauranthouders die er bewust niet voor kiezen om maaltijden te bezorgen. 


#2 Nieuwe doelgroep 
De bezorgmarkt zorgt ook voor toegang tot nieuwe doelgroepen. Toeristen die een slaapplaats huren en die goed willen eten terwijl ze van hun gehuurde appartement genieten. Longstayers - die voor een paar maanden wonen en werken - hebben vaak wel het geld, maar niet de tijd om thuis te koken. En ook huurders van werkruimtes, zoals freelancers, die met collega’s of partners willen eten zonder gebruik te maken van de kantine, vormt een potentiële nieuwe doelgroep. 

#3 Actief tegen voedselverspilling 
Voedselverspilling is een maatschappelijk probleem, wat steeds meer aandacht krijgt. Rabobank verwacht dat steeds grotere maatschappelijke druk hen zal aansporen om voedselverspilling tegen te gaan. Dit biedt een kans voor restauranthouders, door de steeds bewustere consument te laten zien dat er bewust met voedsel wordt om gegaan. Daarbij biedt het tegengaan van voedselverspilling ook kansen om de rentabiliteit te verhogen.

Restaurant verkopen?

Ben je op zoek naar een partner, investeerder of opvolger voor jouw restaurant. Plaats dan een anoniem profiel van jouw onderneming op Brookz en kom onder de aandacht bij meer dan 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele restaurants succesvol gekocht en verkocht.

Restaurant verkopen

Restaurant kopen?

Restaurant kopen

Ben je op zoek naar een restaurant waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen restaurants te koop aangeboden.

Restaurant verkopen?

Restaurant verkopen

Heb je een restaurant, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele restaurants verkocht!

Restaurant waarderen?

Restaurant waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!