Bedrijfsoverdracht: zo droegen deze ondernemers hun bedrijf over

De bedrijfsoverdracht van een bedrijf kan van twee kanten worden bekeken: de koper van het bedrijf en de verkoper van het bedrijf. Voor beide partijen is het een spannend traject en vaak de belangrijkste deal van hun leven. 

Bedrijfsoverdracht voor verkoper

Het verkopen van jouw bedrijf is een spannend, intensief en vaak ook emotioneel proces. Sterker nog, het wordt waarschijnlijk de grootste deal van jouw leven. Bovendien is een bedrijfsoverdracht niet in een paar maanden beklonken: vanaf het eerste moment dat een ondernemer aan een bedrijfsverkoop denkt tot aan het ontkurken van de champagne kan wel een periode van enkele jaren zitten. Begin dus op tijd. 

Voordat je daadwerkelijk jouw bedrijf in de etalage zet, is een goede voorbereiding cruciaal. Alle succesvolle bedrijfsoverdrachten hebben namelijk één overeenkomst; de verkopende ondernemer bereidde zich grondig voor door het planmatig opstellen van zijn exit-plan. Het zorgvuldig prepareren van jouw bedrijfsverkoop verhoogt de slagingskans aanmerkelijk. Ten eerste omdat je jouw bedrijf niet in één dag verkoopt. Ten tweede omdat je dan in de driver’s seat zit tijdens het verkoopproces. En ten derde omdat een goede voorbereiding de overlevingskans van jouw bedrijf vergroot. 

Voorbeelden verkoper

1. Ron Reinders verkoopt Racetrailer.com

Ron Reinders verkocht een meerderheidsbelang in zijn bedrijf Racetrailer.com om vervolgens samen verder te groeien. De klik met de koper was voor hem belangrijker dan de prijs. ‘Je moet dezelfde toekomstvisie hebben, anders gaat het niet werken.’

2. Julius Kousbroek verkoopt WePayPeople

Julius Kousbroek richtte in 2007 het payroll- en backofficebedrijf WePayPeople op. Onlangs verkocht hij zijn bedrijf aan een Amerikaanse branchegenoot, waar hij zelf ‘een substantieel deel’ van zijn opbrengst weer in herinvesteert. Kousbroek is nu de voorman die de toekomstige Europese overnames van het Amerikaanse bedrijf in goede banen moet leiden

Bedrijfsoverdracht voor koper

Voordat je daadwerkelijk op zoek gaat naar een bedrijf ter overname, is een goede voorbereiding onontbeerlijk. Allereerst moet je goed weten wát je zoekt. Veel kopers zoeken in het wilde weg en reageren op zeer uiteenlopende profielen op internet zonder duidelijk plan. Wie niet weet wat hij zoekt, zal het ook niet vinden.

Ten tweede is het van groot belang wat jouw eigen financiële mogelijkheden zijn; al dan niet aangevuld door investeerders op de achterhand die met je mee willen doen. Banken zijn op dit moment terughoudend met het verstrekken van overnamefinanciering. Reken erop dat je minimaal de helft van de benodigde overnamesom uit eigen middelen moet inbrengen. 

Tot slot is het in de voorbereidende fase heel belangrijk om jouw plannen om een bedrijf te kopen te bespreken met je naaste omgeving. Hoe staat jouw familie tegenover jouw plannen, wat vindt jouw partner ervan? Begrijpen ze wat je wilt en waarom je dat wilt, steunen ze je in jouw avontuur, ook als het niet goed uitpakt? Als je de kostwinner bent, heb je voldoende reserves om het even zonder inkomen uit te zingen en wat is jouw plan-B als het proces langer duurt dan voorzien?

Voorbeelden koper

3. Menno Bom koopt Weeronline

Om de beoogde overname van Weeronline te financieren, gingen oprichters Menno Bom en René Westening van Infoplaza in zee met investeringsmaatschappij Bolster Investment Partners. ‘We waren tegelijkertijd koper en verkoper, maar het bedrijf heeft er nooit onder geleden.’

Bedrijfsoverdracht fiscaal

Het is belangrijk om bij een bedrijfsoverdracht vooraf goed te kijken naar fiscale aspecten, want de Belastingdienst kijkt belangstellend mee. Een belangrijke vraag is of je de aandelen in jouw bedrijf wilt overdragen of de activa/passiva.

In het eerste geval verkoop je de gehele onderneming, inclusief bezittingen en schulden, rechten en verplichtingen, personeel, etc. Je verkoopt kortom alles, inclusief het verleden van de onderneming en de ‘lijken in de kast’. De koper zal daarom bijna altijd bedingen dat hij wordt gevrijwaard van eventuele fiscale claims uit het verleden.

Bij de overdracht van activa en passiva moet er in principe direct worden afgerekend met de fiscus. Dat geeft een behoorlijke belastingdruk, meestal is het voor de verkoper bij een bedrijfsoverdracht daarom fiscaal interessanter om de aandelen over te dragen en niet de activa en passiva.

Bedrijfsoverdracht via Brookz

Zowel kopers als verkopers kunnen Brookz gebruiken om een bedrijfsoverdracht te realiseren. 

Wil je een bedrijf overnemen? Kijk zelf voor het overzicht van alle bedrijven te koop aangeboden en vind het bedrijf dat bij jouw past. Je kunt daarnaast een zoekprofiel plaatsen, zodat verkopers contact met je kunnen opnemen. 

Zoek je juist een opvolger en wil je jouw bedrijf verkopen? Plaats een anoniem verkoopprofiel van jouw bedrijf op Brookz en bereik snel ruim 35.000 ondernemers, investeerders en adviseurs.

 

Bedrijf verkopen?

Bedrijf verkopen

Breng uw bedrijf anoniem onder de aandacht bij 35.000+ potentiële kopers. Op Brookz zijn al ruim 4.600 succesvolle bedrijfsverkopen tot stand gebracht.