Zo kocht Robert de Boer (Lead Today) een klantenportfolio via Brookz

Robert de Boer reageerde op een verkoopprofiel op Brookz. Binnen drie maanden was de koop van een klantenportfolio een feit.
header image

3 maart 2021, Wietze Willem Mulder, Brookz

Ondernemer Robert de Boer van Lead Today reageerde op een verkoopprofiel op Brookz, dat 228 maal werd bekeken en 14 reacties opleverde. Drie maanden later was de deal rond en had hij een klantenportfolio van een online marketingbureau overgenomen.

Wat doet je bedrijf?

‘Lead Today is een consultancybureau dat via marketing- en salesoptimalisatie bedrijven helpt verder te groeien, met een sterke focus op leadgeneratie. Dit doen wij voornamelijk voor bedrijven met een B2B-dienstverlening en voor goede doelen.’

Waarom wilde je een bedrijf kopen?

‘Ik merkte tijdens de coronacrisis dat één van onze drie pijlers het bovengemiddeld goed deed. Op het gebied van strategie en technologie werden opdrachten tijdelijk uitgesteld. Maar onze online marketing-tak had het drukker dan ooit tevoren. Toen heb ik mezelf de vraag gesteld: hoe kunnen we daar nog sneller groeien? Eén van de antwoorden was door een bedrijf of een klantenportfolio over te nemen.’

Hoe ben je bij Brookz terecht gekomen?

‘Voor een ander bedrijf van mij heb ik al eens via Brookz een financiële partner gevonden. Dus voor dit vraagstuk ben ik wederom naar de database met bedrijven te koop aangeboden van Brookz gegaan. Na een snelle zoektocht kwam ik het profiel van een online marketingbureau tegen dat afscheid wilde nemen van een deel van hun klanten.’

Hoe is het koopproces verlopen?

‘Ik heb gereageerd op het verkoopprofiel en kreeg binnen een dag een reactie van de aanbiedende partij. De verkopende ondernemer zei meteen dat hij interesse van veel kopers had, maar ook met mij wilde praten. Tijdens het eerste gesprek was er al snel een persoonlijke klik en zagen we dat het type klanten van beide bedrijven goed bij elkaar aansloot. Wij hadden enkele goede doelen als klant en het aangeboden klantenportfolio bestond ook grotendeels uit goede doelen. Dat aspect zorgde voor een voordeel voor ons, want de verkoper wilde zijn klanten met een goed gevoel overdragen. Sommige klanten kent hij al meer dan tien jaar en komt hij op persoonlijk vlak ook nog tegen. Dus de hoogste prijs was zeker niet het belangrijkste doel. Dat zorgt er voor dat je allebei het belang van de klant voorop hebt staan.’ 

Hoe hebben jullie de waarde en de prijs bepaald?

‘Ik heb alle klanten in een Excel-bestand gezet en per klant aangegeven wat ik ervoor wilde betalen. Daarbij keek ik naar het soort abonnement, de huidige dienstverlening en op welk vlak ik na de overname de dienstverlening kon uitbreiden. Daar rolde dan een biedingsfactor uit, die ik maal de jaaromzet van de klant heb gedaan. Eigenlijk een eenvoudige rekensom.’

Heb je nog een tip voor andere kopende ondernemers?

‘Let vooral op de klik met de verkoper. Ik heb tweemaal op een ander profiel op Brookz gereageerd en als ik daar nu aan terugdenk, waren dat geen open gesprekken. Alsof de verkopende ondernemer op zijn hoede en puur financieel gedreven was. Wanneer er vertrouwen aan beide kanten van de tafel is, dan werkt een overname veel prettiger.’

Zo zag het verkoopprofiel op Brookz waarop Robert reageerde er uit:

Ideale uitbreiding voor online marketingbureaus met ambitie

 

OMZET

€ 1.200.000 

EBITDA

EBITDA € 210.000 

AANTAL FTE

6-10 

REGIO

West Nederland 

SECTOR

IT, online & e-commerce
Zakelijke dienstverlening

TYPE KLANTEN

B2B 

PROFIELNUMMER

#29031

RECHTSVORM

B.V. 

Beschrijving
Goed draaiend online marketingbureau gevestigd in de Randstad. Bijna 20 jaar geleden opgericht en gespecialiseerd in maatwerk development. Circa 300 opdrachtgevers in het MKB. Levert full service-oplossingen op het gebied van online marketing en e-commerce:
  • Design
  • Development
  • Online marketing (SEO/SEA)
  • Hosting

Reden verkoop
Het bedrijf wenst zich op te splitsen om te focussen op één klantgroep en gaat afscheid nemen van een deel van haar klanten/dienstverlening. Het betreft dus een transactie waarbij uitsluitend de klanten overgenomen worden. Ideaal als uitbreiding op een bestaande onderneming. Eventueel kan er besproken worden om enkele medewerkers uit te nodigen om ook mee te gaan naar de kopende partij, mits zij daar voor openstaan.

Maatwerk oplossingen
Het bedrijf is gespecialiseerd in maatwerkoplossingen en integraties en heeft veel succesvolle klanten in het MKB en de not-for-profit sector. Een stabiele groei van ca. 10% per jaar gedurende de afgelopen jaren zonder dat er veel acquisitie is gedaan.

Goed om te weten:

  • Alle opdrachtgevers die een website hebben ondergebracht bij het bedrijf maken gebruik van een maatwerk CMS en betalen daarvoor maandelijks abonnementskosten.
  • De omzet is gebaseerd op doorlopende overeenkomsten met opdrachtgevers, waarvan velen al jaren bij het bedrijf zitten
  • Alle hosting, online marketing en andere licenties zijn gebaseerd op doorlopende overeenkomsten (zie hieronder).

Omzetgegevens 2019:

  • Hosting (domeinregistratie, reseller webservers, SSL). ca €145.000.
  • Online marketing (SEO, SEA en content marketing). ca. €385.000.
  • Licentie CMS en overige abonnementen ca. €205.000.

Het bedrijf onderscheidt zich op een aantal manieren:

  • De klantenkring is trouw en stabiel. Het bedrijf wil zich inzetten om trouwe klanten bij een goed bedrijf onder te brengen wat dezelfde waarden onderschrijft. Dat is een belangrijke factor in de keuze voor de ideale overnamekandidaat.
  • Er zijn een aantal partners waarmee maatwerkkoppelingen ontwikkeld zijn. Een overnemer kan deze partnerships gebruiken om haar klantenkring op te schalen.
  • Vrijwel alle opdrachtgevers zijn via mond-tot-mond reclame bij het bedrijf gekomen de afgelopen 18 jaar. Hierdoor is de groei stabiel en zijn klanten verbonden aan het bedrijf.
  • De ideale koper neemt het volledige deel van het klantenbestand over waarvoor geen plaats meer is in de nieuwe organisatie en geen afzonderlijke delen
  • EBITDA-prognose voor 2020 is €210.000 bij een omzet van €1.150.000

De planning die men voor ogen heeft:

  • Doel is om de overname in het lopende jaar af te ronden zodat alle opdrachtgevers per 2021 ondergebracht zijn bij een nieuwe partij.
Aangeboden belang
De verkoper wenst het volledige bedrijf (100%) te verkopen.
 
Transactievorm
De verkopende ondernemer geeft aan open te staan voor zowel 1) een Aandelentransactie als 2) een Activa transactie. Dit ter bespreking in onderling overleg.
 
Geschikt voor
Deze onderneming is interessant voor strategische kopers/ investeerders. Het bedrijf is tevens interessant voor ondernemende MBI kandidaten met kennis van deze sector.

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Bedrijf overnemen?

Ben je als ondernemer op zoek naar een bedrijf om over te nemen of als investeerder om te participeren in een bedrijf? Bekijk dan alle actuele bedrijven te koop aangeboden op Brookz!

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Brookz 500 (2023): bestel jouw exemplaar!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

De Brookz 500 is het ultieme jaarboek met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een handige en waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken.

Bestel nu deze waardevolle uitgave van maar liefst 276 pagina's!

Gerelateerde artikelen

Mee-ondernemen

Een groeiend aantal management buy-in transacties bestaat tegenwoordig uit gedeeltelijke overnames: participaties.

lees meer >

Vooruitblik 2024 door 4 M&A-adviseurs: 'Er zijn eigenlijk altijd wel tegenvallers'

Een gesprek met Albert Dominicus (Adagium), Bart de Volder (HLB Witlox Van den Boomen), Joost Snoep (BuyInside) en Frank van Ee (Alfa) over de overnamemarkt van 2024.

lees meer >

Management buy-out (MBO): Wat is het? En waar op letten?

Bij een management buy-out (MBO) wordt het bedrijf overgedragen aan één of meerdere werknemers binnen de onderneming. Vaak gaat het om de tweede man, een manager die de leiding heeft over een divisie van de onderneming of het huidige managementteam (het tweede echelon).

lees meer >