Hoe waardeer je een softwarebedrijf?

Je wilt een softwarebedrijf kopen of jouw softwarebedrijf verkopen? Dan is het goed om te weten hoe een softwarebedrijf gewaardeerd wordt.

Jouw softwarebedrijf verkopen? Bereik 35.000 potentiële kopers binnen één week. 

Aantal overnames softwarebedrijven

Het aantal fusies en overnames op het gebied van bedrijven die software ontwikkelen, produceren en uitgeven bereikte een recordhoogte in 2019. MKB-bedrijven met schaalbare as a service-verdienmodellen zijn steeds vaker in het vizier van private equity-partijen of strategische kopers. Ook ketenintegratie door middel van overnames is momenteel veelvoorkomend. Door deze ontwikkelingen wordt de komende jaren een verdergaande consolidatieslag verwacht.

Aantal overnames softwarebedrijvenWat is een softwarebedrijf waard?

Er zijn vele manieren om een bedrijf te waarderen. Een veelgebruikte methode om de waarde van een bedrijf uit te drukken is “een factor x de bruto jaarwinst”. Deze factor wordt ook wel multiple genoemd en een andere aanduiding voor bruto jaarwinst is Ebitda (Earnings Before Interest Taxes Depreciation and Amortisation).

In de sector IT-dienstverlening en softwareontwikkeling - de branche waartoe softwarebedrijven behoren - geldt volgens de Brookz Overname Barometer op dit moment een Ebitda-multiple gehanteerd van 6,45. Dat betekent dat een softwarebedrijf gemiddeld wordt gewaardeerd op 6,45 x Ebitda. De gemiddelde Ebitda-multiple over alle sectoren in het MKB is 4,7.

Ebitda-multiple IT-dienstverlening en softwareontwikkeling
De afgelopen jaren liet de sector IT-dienstverlening en softwareontwikkeling een stijgende lijn qua Ebitda-multiple zien. Was de multiple vijf jaar geleden ‘slechts’ 5,8, inmiddels worden softwarebedrijven gewaardeerd op 6,45 x de bruto jaarwinst. Daarmee is IT-dienstverlening en softwareontwikkeling de sector met de hoogste Ebitda-multiple in de Brookz Overname Barometer.

Jouw softwarebedrijf waarderen? Doe hier de berekening.

Waardedrijvers van een softwarebedrijf

De waarde van een bedrijf wordt beïnvloed door veel factoren. Deze drie waardedrijvers zijn vooral van toepassing op de waardering van een softwarebedrijf:

#1 Relatief goedlopende verkoop en levering
Software is uitermate geschikt om hoge toekomstige kasstromen mee te genereren. Want wanneer software eenmaal ontwikkeld is, vergen de verkoop en levering daarvan relatief minder inspanning dan voor bijvoorbeeld agrarische producten of de productie van zware machines. Zeker met behulp van internet.

#2 Schaalbaar businessmodel
Softwareproductontwikkeling en -marketing wordt vaak gezien als een schaalbaar businessmodel. De aantrekkelijkheid van dit businessmodel heeft te maken met het feit dat bij het opschalen van een softwarebedrijf de omzet snel toe kan nemen en in combinatie met beperkte kostenstijgingen leidt dit weer tot hoge vrije kasstromen.

#3 Abonnementsbasis (SaaS)
Een speciale categorie binnen softwarebedrijven zijn de SaaS-bedrijven (software-as-a-service). Deze bedrijven leveren software op basis van abonnementen, waardoor ze jaarlijks terugkerende omzet hebben en de klantretentie hoog is. Opmerkelijk is dat bij SaaS-bedrijven een multiple niet over de Ebitda berekend wordt, maar een multiple over de terugkerende omzet; wat veelal resulteert in een hogere waardering.


Een softwarebedrijf kopen? Bekijk het aanbod op Brookz.

Waarde van een softwarebedrijf verhogen

Om de waarde van een softwarebedrijf te verhogen, kun je als ondernemer een aantal acties uitvoeren om aan waardecreatie te doen. De waarde van een bedrijf wordt namelijk door twee factoren bepaald: de vrije kasstromen en het risicoprofiel.

#1 Optimaliseer het werkkapitaal 
Simpel gezegd is het werkkapitaal een optelsom van debiteuren, voorraden, banksaldi en crediteuren. Je kunt grofweg aan drie knoppen draaien om de samenstelling van het werkkapitaal te verbeteren: debiteuren bewaken, voorraden optimaliseren en onderhandelen met leveranciers. 

#2 Beheer(s) je kosten 
De snelste manier om de vrije kasstromen te vergroten is door minder geld uit te geven: snijden in de kosten dus. Kijk goed naar de bijdrage van de verschillende bedrijfsonderdelen of productgroepen aan de winst. Overweeg om productgroepen af te stoten of vestigingen te sluiten. De winstmarge in procenten stijgt erdoor en dat maakt een goede indruk kopers.


#3 Verhoog de omzet
Er is natuurlijk nóg een knop waaraan je kunt draaien: meer omzet genereren. Het is daarom verstandiger om te kijken hoe je de omzet uit bestaande producten en diensten kunt verhogen. Kun je meer omzet halen uit bestaande klanten? Kun je extra producten of diensten aan jouw huidige klanten verkopen? Of kun je inactieve klanten reactiveren? 

#4 Maak jezelf overbodig 
Veel ondernemers verkondigen met trots dat zij het bedrijf zijn. Maar voor een koper is het erg onaantrekkelijk als de eigenaar alle touwtjes in handen heeft. Begin bijvoorbeeld met het overdragen van enkele belangrijke klanten aan sleutelmedewerkers. Of maak medewerkers verantwoordelijk voor de financiën, inkoop en de productie. 

#5 Creëer voorspelbare omzet 
Hoeveel gesprekken leiden tot een offerteaanvraag en hoeveel procent van de offerteaanvragen leidt tot omzet? Als je weet dat 30% van de gesprekken leidt tot een offerte en daarvan 25% tot een opdracht, wordt de omzet voorspelbaar. Voor een koper is dit gouden informatie; als je de sales kunt voorspellen op basis van harde data, versterkt dat jouw positie enorm. 

#6 Spreid jouw klanten 
Ook de afhankelijkheid van klanten is een belangrijke factor. De achterliggende gedachte is dat jouw bedrijf niet van één klant afhankelijk is voor de continuïteit. Hoe beter de spreiding van klanten, hoe lager het risicoprofiel voor een koper. 

Van waarde naar prijs

Onthoud dat er een verschil is tussen de waarde van een bedrijf en de prijs van een bedrijf. De waarde is een (subjectieve) schatting van de mogelijke prijs. Het feit dat de verkoper meestal een hogere waarde in gedachten heeft dan de koper, geeft al aan dat het om percepties gaat en niet om een objectieve waarheid. De berekende waarde van een bedrijf vormt het vertrekpunt waarmee je als koper of verkoper de onderhandelingen ingaat. 

De prijs is het bedrag dat de koper voor een bedrijf betaald. De prijs is het uiteindelijke resultaat van de onderhandelingen en wordt door diverse factoren beïnvloed, zoals de financiële positie van de verkoper, de mate van concurrentie van andere kandidaat-kopers, de wijze van financieren door de koper, de fiscale consequenties, de onderhandelingskracht van beide partijen en niet in de laatste plaats: emotie, hoe graag wil de koper en hoe graag wil de verkoper? Waarde en prijs zijn dus twee verschillende begrippen.
 

BEREKEN NU DE WAARDE VAN JOUW SOFTWAREBEDRIJF

Softwarebedrijf waarderen?

Softwarebedrijf waarderen

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering van jouw bedrijf die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Softwarebedrijf verkopen?

Softwarebedrijf verkopen

Heb je een softwarebedrijf, maar ben je op zoek naar een investeerder, partner of opvolger? Breng jouw bedrijf op Brookz anoniem onder de aandacht bij ruim 35.000 potentiële kopers. Via Brookz zijn al vele softwarebedrijven verkocht!

Softwarebedrijf kopen?

Softwarebedrijf kopen

Ben je op zoek naar een softwarebedrijf waarin je wilt investeren of die je (gedeeltelijk) wil overnemen? Op Brookz staan tientallen softwarebedrijven te koop aangeboden.