Peter Rikhof, Brookz | 2017 M10 30

Voor veel mensen staat Facebook gelijk aan huisdier­ foto’s, status updates en verjaardagfelicitaties. Maar wist u dat u veel kunt leren over strategisch groei en fusies en overnames door het bedrijf zelf goed te bestuderen?

Sinds haar oprichting in 2004 heeft Facebook meer dan 60 bedrijven overgenomen. De bekendste hiervan zijn Instagram voor het delen van beelden (1 miljard dollar in 2012) en WhatsApp messaging service (19 miljard dollar in 2014). Met zoveel acquisities op het CV mag je gerust stellen dat M&A zich in het DNA van het bedrijf bevindt en dat er veel is te leren van de fusie­ en overnamestrategie van de CEO van Facebook, Mark Zuckerberg. Dit zijn de vijf belangrijkste M&A­lessen van Facebook

#1 Cultuur is belangrijk

Facebook‘s fusie & overname activiteiten worden gekenmerkt door het adagium ‘cultuur eet strategie voor ontbijt’. Dit betekent zeker niet dat Zuckerberg en zijn staf geen duidelijke strategie hebben achter hun acquisities. Maar het Facebookmanagement beseft heel goed dat de bedrijfscultuur niet onderschat moet worden. Facebook richt zich daarom ook vooral op het vinden van bedrijven die de cultuur van Facebook kunnen versterken. Daarnaast worden bij de overgenomen bedrijven al in een vroeg stadium de Facebook waarden en normen ingebracht. Facebook is opgericht in februari 2004, waardoor het een relatief jong bedrijf is. Bijna alle bedrijven die ze hebben overgenomen in de afgelopen 13 jaar waren zelfs jonger. De platte structuren, de capaciteit voor snelle verandering en de innovatie­mentaliteit die je vaak ziet bij startups, hebben een gemeenschappelijk platform gecreëerd voor de Facebookcultuur en de bedrijven in haar groeiende portfolio. Een culturele mismatch is vaak een belangrijke oorzaak van een mislukte overnamedeal. Vandaar dat Facebook zoveel aandacht schenkt aan de bedrijfscultuur van het over te nemen bedrijf.

#2 Meer dan één type overname

In de meeste gevallen wordt bij een acquisitie het overgenomen bedrijf volledig geïntegreerd (‘opgeslokt’) door het moederbedrijf. Maar er zijn meerdere smaken. De target kan ook verder groeien onder eigen naam en merk. Deze tweede optie is vooral relevant bij het verwerven van een sterk merk met een grote klanten­ of gebruikersbasis. Na hun overname door Facebook zijn zowel Instagram als WhatsApp voortgezet onder hun eigen namen. Wat de aankoop van Instagram betreft, zegt Zuckerberg: ‘ We moeten rekening houden met het behouden en opbouwen van Instagram’s sterke punten en eigenschappen, in plaats van te proberen om alles in Facebook te integreren. Miljoenen mensen over de hele wereld houden van de Instagram­app en het bijbehorende merk, en ons doel is om deze app en het merk te verspreiden naar nog meer mensen.’

#3 Vasthouden aan je kernactiviteit

Alle overnames en alles wat Facebook doet staat ten dienste van de algemene strategie en visie van het bedrijf en die luidt: ‘Een bijdrage leveren aan het bouwen van een sociale infrastructuur die de mensen de mogelijkheid geeft een wereldwijde gemeenschap te bouwen die voor iedereen werkt.’ Zuckerberg heeft ook duidelijke ideeën over hoe Facebook deze visie koppelt aan het doen van strategische overnames: ‘Je kunt heel veel zaadjes planten en vervolgens afwachten wat eruit gaat komen. Maar dat is niet hoe wij M&A benaderen. Onze missie en strategie staan voorop en vervolgens kijken we welke producten en diensten we daarbij nodig hebben. Dat is voor ons de ultieme leidraad voor de bedrijven die we overnemen’. Dit laatste blijkt ook uit de overname van Instagram. Zuckerberg: ‘We proberen te leren van de ervaring van Instagram om soortgelijke kenmerken te bouwen in onze andere producten: het leveren van de beste foto-sharing ervaring is één van de redenen waarom zoveel mensen van Facebook houden. Daarom was het de moeite waard om deze twee bedrijven samen te brengen.’ Een soortgelijke motivatie zat ook achter de aankoop van virtual reality-bedrijf Oculus VR (2 miljard dollar in 2014). Zuckerberg: ‘Oculus is voor ons een lange termijn weddenschap op de toekomst van computing. Elke 10 tot 15 jaar komt er een nieuwe grote computertrend en we denken dat virtual en augmented reality belangrijke onderdelen zijn van ons toekomstige platform.’

#4 Disruptie is overal

Geen enkel bedrijf is immuun voor verandering, ook Facebook niet. En niemand weet dat beter dan Facebook zelf. Het bedrijf heeft herhaaldelijk bedrijven gekocht die als concurrenten beschouwd konden worden, of die het zouden kunnen worden. Daarbij heeft Facebook geconstateerd dat strategische aankopen een snelle en effectieve manier zijn om nieuwe, innovatieve technologie aan te schaffen. Toen Facebook realiseerde dat ze moeite hadden om een positie op de mobiele markt te veroveren, was de overname van Instagram daarom een logisch onderdeel van de oplossing. De goed gevestigde ‘mobile first’ mentaliteit die Facebook en vele anderen nu uitdraagt, maakt het moeilijk om te voorstellen hoe Facebook, met zijn webbased platform, ooit met mobiel heeft geworsteld. Omgekeerd lag Instagram, dat begon als een mobiele app, lichtjaren voor op het gebied van gebruikerservaring en trok het veel Facebookgebruikers weg om foto’s te delen. Facebook heeft in de loop der jaren herhaaldelijk aangetoond dat het bedrijf in staat is om te herkennen waar ze tekort schiet. Om vervolgens met behulp van een strategische overname zich weer te herpakken en als het moet opnieuw uit te vinden.

#5 Je kunt niet alles winnen

We hebben het nu een paar keer gehad over Instagram en WhatsApp maar Facebook ‘s bekendste acquisitieverhaal gaat over de deal die er nooit is gekomen: hun herhaalde pogingen om Snapchat over te nemen. Nadat Facebook in eerste instantie al 1 miljard dollar had geboden, ging Snapchat in 2013 – na verschillende onderhandelingsrondes – zelfs niet akkoord met een bod van 3 miljard dollar. Daarmee was voor Zuckerberg de zaak af en lijkt hij geaccepteerd te hebben dat Snapchat niet in zijn portefeuille zal belanden. Inmiddels is hij ook van strategie veranderd en is Facebook druk bezig om zelf deze diensten te gaan ontwikkelen en bedrijven met soortgelijke producten te kopen. Bijvoorbeeld in 2016 met de overname van MSQRD, een app waarmee je, zoals bij Snapchat, maskeren, filters, etc. real time kunt toepassen op foto’s en video’s.

Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

 

artikel delen

Snel en succesvol uw bedrijf verkopen?

Anoniem je bedrijf verkopen via Brookz

Plaats een anoniem verkoopprofiel op Brookz en bereik in korte tijd meer dan 20.000 potentiële kopers!