De overnamestrategie van Jordy Kool (Urban Gym Group)

Jordy Kool heeft al zo’n veertig overnames op zijn conto staan. Hij voert zijn buy & build-strategie altijd met uiterste precisie uit.
header image

12 april 2023, Wietze Willem Mulder, Brookz

Jordy Kool heeft al zo’n veertig overnames op zijn conto staan met onder andere Infotheek, Urban Gym Group en via Iron Asset Management. Hij voert zijn buy & build-strategie altijd met uiterste precisie uit. ‘Nog steeds evalueer ik elke overname op de aannames die ik van tevoren had.’ 

Jordy Kool is wat je noemt een selfmade man. De voormalig sportinstructeur klom via verschillende sales- en managementfuncties op bij onder andere KPN, Hewlett-Packard en Reed Elsevier. In 2009 realiseerde hij zijn ondernemersdroom. Hij kocht zich via een management buy-in in bij Infotheek, een leverancier van nieuwe en refurbished pc’s, laptops, servers en smartphones. In eerste instantie als chief commercial officer, daarna als chief operations officer en in 2013 werd Kool algemeen bestuursvoorzitter. 

Onder zijn leiding wist Kool de omzet van het Leidse bedrijf in negen jaar te verveelvoudigen van 55 miljoen euro naar uiteindelijk 800 miljoen euro bij zijn afscheid als CEO in 2018. 

Die snelle groei wist hij te bereiken door een mix van buy & build. ‘Mijn strategie is heel eenvoudig: zelf bouwen of kopen. Ik ga niet zitten afwachten, ik wil door’, legt Kool uit. ‘Er zijn ondernemers die denken dat ze alles vanuit hun eigen bedrijf kunnen bouwen, maar dat is voor mij geen uitgemaakte zaak.’ 

Jarenlang zaaien 

Een van de grotere overnames van Kool was Centralpoint, een branchegenoot die hij met behulp van het kapitaal van de Zweedse investeringsmaatschappij Altor Equity Partners in 2017 overnam. De overname van Centralpoint, met een omzet van 120 miljoen euro, was het resultaat van jarenlang zaaien door de Infotheek-CEO. Want van elk bedrijf dat hij heeft overgenomen, sprak hij de directeur-grootaandeelhouder vaak meerdere keren per jaar. 


Mijn strategie is heel eenvoudig: zelf bouwen of kopen. Ik ga niet zitten afwachten, ik wil door

Jordy Kool


Kool: ‘Ik heb meerdere malen geprobeerd om Centralpoint-oprichter Brian Speelman te overtuigen om zijn bedrijf aan ons te verkopen. Pas bij de derde keer was het raak. Toen stonden ze open voor een overname en doordat ik jarenlang contact had gehouden met Speelman dacht hij direct aan mij. Dat Speelman een andere deal had kunnen doen waar hij meer geld voor had kunnen krijgen, maar toch voor Infotheek koos, zegt genoeg. Hij wist al jaren dat ik een open, eerlijk en betrouwbare koper zou zijn.’ 

Defensieve strategie 

Kool heeft inmiddels vele tientallen overnames achter de rug, de teller staat volgens hem op ruim veertig transacties. Niet alleen met Infotheek voerde hij een buy & build-strategie uit, ook bij Urban Gym Group - bekend van de merken Trainmore, Clubsportive, Renessence en BTY CLB - herhaalt hij sinds 2016 deze tactiek. 

Bij de overname van een fitnessclub draait het vooral om locatie. Die strijd met concurrenten in een gewilde stad, dorp of wijk heeft er wel eens voor gezorgd dat Kool een overname deed niet zozeer voor groei, maar om de concurrentie voor te blijven. ‘We hebben twee fitnessclubs gekocht voor teveel geld, maar dat wisten we van tevoren. Er zat een defensieve strategie achter, want als ik die clubs niet koop, dan koopt iemand anders ze en zit er een concurrent in mijn wijk.’ 

Culturele klik 

Wat Kool altijd doet is elke overname evalueren op de aannames die hij van tevoren had. Daardoor is hij inmiddels een stuk voorzichtiger geworden in het zich rijk rekenen met synergievoordelen in de vorm van lagere kosten en hogere omzet en marges. ‘De kosten kan ik nu wel redelijk veilig inschatten. Maar de wishful thinking van hogere omzet en marges weegt bij mij steeds minder mee in de beslissing een overname groen licht te geven. Want op die aannames zijn al heel veel overnames nat gegaan. Daarom is het goed om te blijven evalueren, ook al is het je honderdste acquisitie.’
 

Boek Groeien door overname


De ervaring leert Kool dat er over het algemeen twee zaken zijn waar iedere ondernemer die acquisities doet altijd extra alert op moet zijn: cultuur en IT. Matcht de cultuur van het over te nemen bedrijf met het eigen bedrijf en hoe complex is het om de IT van beide bedrijven met elkaar te integreren?

‘Cultuur is zo’n belangrijk aspect en vaak zo moeilijk te ‘meten’ bij een overname. Zo wilde ik bij Infotheek eens de productgroep ‘networking’ toevoegen via de overname van een relatief klein bedrijf. Maar dienstverlening vergt een hele andere bedrijfscultuur dan de inkoop en verkoop van pc’s, telefoons en printers. Dus na verloop van tijd vertrokken er een aantal mensen vanwege die mismatch en bleven we met een zwaar onderbezet bedrijf achter. Ik had bij wijze van spreken beter een grote concurrent met honderd medewerkers kunnen kopen. Als er dan dertig man weggaan na de acquisitie, zijn er altijd nog zeventig over.’ 


Je las een verhaal uit ons nieuwe boek 'Groeien door overname'. Dit boek is geschreven voor alle ondernemers die zich eens willen verdiepen in het strategische overnamespel en met hun bedrijf de komende jaren slimmer en sneller willen groeien door acquisitie. Bestel hier jouw exemplaar met één druk op de knop.


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Gerelateerde artikelen

Mee-ondernemen

Een groeiend aantal management buy-in transacties bestaat tegenwoordig uit gedeeltelijke overnames: participaties.

lees meer >

Vooruitblik 2024 door 4 M&A-adviseurs: 'Er zijn eigenlijk altijd wel tegenvallers'

Een gesprek met Albert Dominicus (Adagium), Bart de Volder (HLB Witlox Van den Boomen), Joost Snoep (BuyInside) en Frank van Ee (Alfa) over de overnamemarkt van 2024.

lees meer >

Management buy-out (MBO): Wat is het? En waar op letten?

Bij een management buy-out (MBO) wordt het bedrijf overgedragen aan één of meerdere werknemers binnen de onderneming. Vaak gaat het om de tweede man, een manager die de leiding heeft over een divisie van de onderneming of het huidige managementteam (het tweede echelon).

lees meer >