Deal van de Maand: Schoonmaakbedrijf Victoria

Pieter Grootjes nam via een management buy-out het schoonmaakbedrijf Victoria over. ‘Dat ik het bedrijf al van binnen kende, was een groot voordeel.'

6 augustus 2020, Wietze Willem Mulder, Brookz

Foto (v.l.n.r.): Pieter Grootjes, Pieter Wildschut en Jan Bakker

Na eerder al een aandelenbelang van twintig procent te hebben gekocht in Victoria nam Pieter Grootjes via een management buy-out het schoonmaakbedrijf helemaal over. ‘Dat ik het bedrijf al van binnen kende, was een groot voordeel.’

Dat Pieter Grootjes schoonmaakbedrijf Victoria (22 miljoen euro omzet, 845 werknemers) ooit zou overnemen, lag in de lijn der verwachtingen. De Alkmaarse onderneming werd in 1961 opgericht als glazenwassersbedrijf, maar transformeerde door de jaren heen naar een allround schoonmaakbedrijf. Grootjes zelf begon op zijn vijftiende met een bijbaantje als schoonmaakmedewerker van diverse projecten bij Victoria. Na zijn opleiding tot laborant trad hij op zijn tweeëntwintigste in dienst, voornamelijk in commerciële functies.

Sinds 2013 participeert Grootjes ook in het schoonmaakbedrijf. In eerste instantie met een plukje aandelen van vijf procent, in 2018 werd dat uitgebouwd in een aandelenbelang van twintig procent. ‘Praktisch mijn hele familie onderneemt, dus waarschijnlijk is het genetisch bepaald dat ook ik veel waarde hecht aan ondernemersvrijheid’, zegt Grootjes. ‘Het uiteindelijke doel was altijd al om ooit het bedrijf volledig over te nemen.’

Google-generatie

Maar het realiseren van dat doel kwam sneller dan verwacht. Eigenaar Pieter Wildschut gaf in maart 2019 aan dat hij zijn resterende aandelen in Victoria aan Grootjes wilde verkopen. En hoewel hij eerder aandelen in het bedrijf heeft gekocht, was hij zich er bewust van dat het inschakelen van een overnameadviseur bij zo’n grote transactie nodig was.

Grootjes: ‘De timing overviel mij een beetje, anders had ik me veel eerder veel meer verdiept in het overnametraject. Maar die tijd was er nu niet. Zoals veel mensen van mijn generatie ben ik eerst maar gaan googelen. Ik heb een drietal overnameadviseurs gebeld voor een kennismakingsgesprek. Uiteindelijk is mijn keuze op Pieter van den Berg van Sophista gevallen, want met hem had ik de beste persoonlijke klik. Niet onbelangrijk als je maanden met elkaar optrekt.’


Deal:
 Management buy-out
Wie: Pieter Grootjes (40)
Bedrijf: Schoonmaakbedrijf Victoria in Alkmaar
Overnameadviseur: Sophista
Verkoper: Pieter Wildschut
Overnamedatum: 2 januari 2020
Jaaromzet: 22 miljoen euro
Personeel: 845 werknemers
Overnamebedrag: 'Niet voor publicatie'
Financiering: eigen middelen, banklening en achtergestelde lening


Dat de 40-jarige Grootjes naar eigen zeggen ‘zo groen als gras’ was op het gebied van bedrijfsovernames, zo goed geïnformeerd was hij uiteraard over het bedrijf zelf. Dat hij al jarenlang bij Victoria werkte, beschouwt hij als een groot voordeel. Bij de waardebepaling, bij de onderhandelingen, maar zeker ook bij de financiering; de bank beschouwde de deal namelijk als een management buy-out (in plaats van een management buy-in).

De waarde- en financiële analyse heeft het langst geduurd, erkent Grootjes. ‘In dit geval kennen zowel de verkoper als koper het bedrijf door en door. Maar ik wilde toch een eigen waardebepaling uitvoeren, anders ga je sturen op een waarde die al op tafel ligt. Uiteindelijk bleek dat beide partijen qua waarde van het bedrijf binnen de bandbreedte van realiteitszin zaten.’

Coronacrisis

Inmiddels zijn de eerste honderd dagen van Grootjes als eigenaar van schoonmaakbedrijf Victoria voorbij. Halverwege die periode kwam ineens de coronacrisis opzetten en werden er landelijke maatregelen afgekondigd, wat ook flinke impact had op schoonmaakwerkzaamheden. Grootjes: ‘Aan de ene kant zagen we een verminderde vraag van opdrachtgevers door de onzekere tijd, maar aan de andere kant zien we nu juist een grotere vraag naar hygiëne.’

Victoria is uitgegroeid van een klein glazenwassersbedrijf tot een regionaal schoonmaakbedrijf met vestigingen in Alkmaar en Amstelveen, met honderden vaste medewerkers. In de laatste vijftien jaar is het bedrijf qua omzet, personeel en geografische dekking verviervoudigd. ‘Ik heb het gevoel dat ik ben meegegroeid met het bedrijf, van vakantiekracht tot eigenaar. En de rek is er nog niet uit. Nee, in eerste instantie gaan we dat niet doen via een actieve overnamestrategie.


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Kopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsovername een succes met het Brookz-stappenplan

 

 

Bekijk het bedrijfsaanbod op Brookz

Maak een gratis account aan en bekijk het volledige bedrijfsaanbod op Brookz met 650+ verkoopprofielen.

Gerelateerde artikelen

Bedrijf overnemen zonder eigen vermogen?

Als je een bedrijf wilt overnemen, heb je daar eigen vermogen voor nodig. Ongeacht wat de hoogte is van de koopsom.

lees meer >

De bruikbaarheid van Artificial Intelligence bij bedrijfsovernames

Naar alle waarschijnlijkheid zal AI de meeste impact hebben op het extraheren van markt- en sectorgegevens, bedrijfsselectie, due diligence en bedrijfswaardering. 

lees meer >

Belangrijke aandachtspunten voor het boekenonderzoek

Om tot een geslaagde verkoop van je bedrijf te komen, is het voor een verkoper van belang om zich goed voor te bereiden op het boekenonderzoek.

lees meer >