Wat kost een bedrijf overnemen?

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
11 mei 2023
We gaan in dit artikel dieper in op de kosten van een bedrijfsovername, maar ook op de berekening van de kostprijs.
header image

Simpel gezegd: de kosten van een overname zitten vooral in het inhuren van adviseurs. Uiteraard moet de prijs van het over te nemen bedrijf afgerekend worden, maar dit noemen we de overnamesom. In dit artikel gaan we in op de kosten om tot een bedrijfsovername te komen.

Een bedrijf kopen is niet iets wat je zelf ‘even’ doet. Adviseurs zijn onmisbaar voor het slagen van de koop. Kies wel de goede adviseurs en zorg dat de kosten binnen de perken blijven, want die lopen snel op. Je bent zo tienduizenden euro’s kwijt. Zelfs meer dan een ton aan advieskosten is geen uitzondering.

Kosten van adviseurs

Goede adviseurs zijn niet goedkoop. Voor een accountant, business valuator, fiscalist of jurist betaal je zomaar 100 tot 250 euro per uur, met uitschieters naar 500 euro per uur aan de bovenkant van de markt. Zorg dat je de kosten in de hand houdt. Vraag vooraf een duidelijke offerte. Ga niet akkoord met facturering op nacalculatie, want je bent aan de goden overgeleverd en met een beetje pech wordt ieder telefoontje in rekening gebracht.

Vaste vergoeding

Adviseurs hanteren verschillende tariefmodellen.

Sommigen werken strikt op urenbasis, anderen op basis van fixed fee. Dat laatste biedt meer houvast, maar kan er ook toe leiden dat de adviseur zijn motivatie verliest als hij zijn uren (die hij in zijn hoofd natuurlijk wel bijhoudt) flink begint te overschrijden.

Sommige partijen werken op basis van no cure, no pay. Bekijk ook goed de criteria voor wat een ‘cure’ in dit geval betekent en welke kosten daaraan verbonden zijn.

Variabele vergoeding

Een categorie apart vormen de fusie- en overnameadviseurs. Sommigen vragen een uurtarief voor al hun werkzaamheden, variërend van 100 tot 250 euro per uur. Anderen rekenen daarnaast een succesfee over de transactiewaarde van ongeveer 1 tot 5%, al dan niet gestaffeld en al dan niet in combinatie met een uurtarief.

Een beetje tricky is de succesfee wel. Als een adviseur optreedt voor een verkoper, zijn beide partijen gebaat bij een hoge verkoopprijs en is het reëel dat de adviseur een deel van de opbrengst krijgt. Treedt de adviseur op voor een koper, dan is dat gedeelde belang er niet. De koper wil een zo laag mo- gelijke koopsom, terwijl de adviseur juist gebaat is bij een zo hoog mogelijke prijs, omdat zijn fee dan hoger uitvalt.

Beter is het om de adviseur af te rekenen op het onderhandelingsresultaat, bijvoorbeeld dat hij 10% ontvangt van het verschil tussen de vraagprijs en de uiteindelijke koopsom. Een bijkomend nadeel van een succesfee is dat het kan leiden tot pushgedrag van de adviseur, zeker als hij al lange tijd met je bezig is. Laat je niet opjagen, zet jouw eigen belangen voorop.

Zorg ook dat het begrip ‘transactiewaarde’ goed is omschreven in de overeenkomst met de fusie- en overnameadviseur, zodat daarover geen conflict ontstaat. Als de verkoper nog een flink dividend uitkeert vlak voor de verkoop, daalt de koopsom. Valt dat dividend dan wel of niet onder de transactiewaarde?

Totale kosten

De totale kosten van externe adviseurs kunnen snel oplopen. Zo kost een bedrijfswaardering door een Register Valuator doorgaans 7.500 tot 15.000 euro. Een succesfee van 2% op anderhalf miljoen euro is maar liefst 30.000 euro.

Het is geen uitzondering dat een koper aan het eind van de rit tienduizenden euro’s uitgeeft aan advieskosten. Maak dus goede afspraken met jouw adviseurs, zit er bovenop en voorkom dat de kosten uit de hand lopen.

Maar onthoud, er zit een prijskaartje aan kwaliteit. De investering in een kwalitatief goede adviseur betaalt zich op de lange termijn altijd uit. Goedkoop is in dit geval ook vaak duurkoop.

Fiscaal aftrekbaar

Een voordeel is dat advieskosten voor een belangrijk deel fiscaal aftrekbaar zijn en dat deze kosten in principe kunnen worden meegenomen in de financiering van de aankoop.

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen