Zo voer je een buy & build-strategie uit met een investeerder aan boord

Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz
18 april 2023
Helemaal zelf een buy & build-strategie uitvoeren is mogelijk, maar ook lastig. Daarom gaan de meeste ondernemers in zee met een investeerder.
header image

Helemaal zelf een buy & build-strategie uitvoeren is mogelijk, maar ook lastig. Daarom gaan de meeste ondernemers in zee met een investeerder.

Als je veel kleine overnames doet, is het qua financierbaarheid langer vol te houden, maar bij grotere overnames zit je snel aan je plafond. Daarnaast speelt de vraag: hoeveel risico wil je lopen? Het verklaart waarom veel ondernemers die aan buy & build doen in zee gaan met een investeringsmaatschappij.

Voor een strategische koper is het vaak niet te doen om met een klassieke financiering (bank, eigen middelen, vendor loan) een gelijkwaardig bedrijf over te nemen. Nog even los van de risico’s van een dergelijke deal. Door een investeerder aan boord te halen kan de koopsom alsnog worden gefinancierd, in ruil voor aandelen uiteraard. Ook een ondernemer met een buy & build-strategie kan ervoor kiezen om samen op te trekken met een investeerder. 

Pre-exit

Wat de achterliggende reden ook is, de werkwijze is in principe steeds hetzelfde. De ondernemer heeft bedrijf A, de target is bedrijf B. Investeerders zullen er nooit mee akkoord gaan dat de ondernemer bedrijf A houdt en dat ze ieder voor een deel in bedrijf B participeren. Want waar ligt dan de loyaliteit van de ondernemer, bij bedrijf A of B? Zeker als het slechter gaat leidt dat onherroepelijk tot discussies. 

Wat er gebeurt is het volgende. De ondernemer en investeerder richten samen een nieuwe BV op: de koopholding ofwel ‘newco’. Onder deze koopholding komen de bedrijven A en B te hangen. De investeerder is bijvoorbeeld 70% aandeelhouder in newco, de ondernemer 30%. Beide partijen hebben nu dezelfde belangen. Het bedrijf waarmee je start, in dit geval onderneming A, wordt ook wel het portfoliobedrijf genoemd. Als je het visualiseert hangt dit bedrijf onder de koopholding, met rechts daarvan target B, later mogelijk gevolgd door overnames C, D, E, enzovoorts. 

Boek Groeien door overname


Deze opzet betekent dus dat je als ondernemer een deel van je eigen bedrijf A verkoopt om de samenwerking met de investeerder mogelijk te maken. Dit heet een pre-exit. Het voordeel is dat je een deel van de waarde van je bedrijf op het droge brengt, terwijl je wel kunt blijven ondernemen. Sommige investeringsmaatschappijen willen altijd een meerderheidsbelang, maar het is zeker mogelijk dat je een minderheid van 20 of 30% verkoopt en zelf meerderheidsaandeelhouder blijft. 

Toegevoegde waarde 

De toegevoegde waarde van een participatiemaatschappij zit ’m niet alleen in het geld dat ze inbrengen. Zeker voor een DGA zonder klankbord is het fijn om te kunnen sparren over de strategie van je bedrijf, de toekomst en de opvolging. Vaak wordt een raad van commissarissen opgetuigd, waarin ervaren ondernemers of adviseurs zitting hebben die je vooruit kunnen helpen. 

Als je wilt groeien door overnames kan de investeerder helpen met het zoeken naar targets en de onderhandelingen voeren. Zo heb je je handen vrij om je vooral met de dagelijkse business bezig te houden. De investeerder ziet ook liever niet dat je de hele dag met fusies en overnames bezig bent en dat de zaken eronder lijden. 

Investeringsgrootte

Participatiemaatschappijen komen in actie vanaf een benodigde investering van 1 miljoen euro. Sommige zitten wat hoger in de markt en hebben een drempel van 2 of 10 miljoen. Dat heeft vooral te maken met efficiency: liever 10 investeringen van 5 miljoen, dan 50 van 1 miljoen. Het managen van die investeringen kost allemaal tijd, en kleine bedrijven met een DGA hebben vaak nog meer aandacht nodig dan grote ondernemingen met een professioneel managementteam. 


Je las een verhaal uit ons nieuwe boek 'Groeien door overname'. Meer weten over het uitvoeren van een overnamestrategie in samenwerking met een investeerder? Bestel dan hier jouw exemplaar met één druk op de knop.

Geschreven door
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Nieuwste verhalen