Je hebt de knoop doorgehakt: het is tijd om je bedrijf te gaan verkopen. Maar, waar moet je nu eigenlijk beginnen?

10 acties die nodig zijn om je tech-bedrijf te verkopen

8 januari 2021, René de Jong, No Monkey Business

Je hebt de knoop doorgehakt: het is tijd om je bedrijf te gaan verkopen. Je hebt jarenlang gezwoegd aan je onderneming en verkoop is nu een logische vervolgstap om je harde werk te verzilveren. Maar, waar moet je nu eigenlijk beginnen?

Die vraag krijgen we vanuit No Monkey Business regelmatig. Wij hebben daarom de 10 noodzakelijke acties voor jou op een rijtje gezet. Op deze manier kun je het verkoopproces van jouw bedrijf succesvol doorlopen.  

1. Doe een (onafhankelijke) waardering en bepaal je (bodem)prijs & voorwaarden
Om te beginnen is het raadzaam om een (onafhankelijke) waardering uit te laten voeren. Net als de verkoop van je huis is het goed om ook hier een 'taxateur' mee te laten kijken. Op die manier krijg je gevoel bij de verkoopwaarde én kun je ook voor jezelf de bodemprijs bepalen. Mocht de waardebepaling nog niet hoog genoeg zijn, denk dan na aan een goede voorbereiding richting jouw droomexit. Wacht in zo’n geval nog even met het spreekwoordelijke 'te koop'-bord in de tuin te zetten.

Nu kun je het bepalen van je bedrijfswaardering overlaten aan een Register Valuator. Dit is een financieel deskundige die gespecialiseerd is in de bepaling van de waarde van een onderneming. Vaak is dit best prijzig én vraag drie Register Valuators wat de waarde is van je bedrijf en je kunt soms heel uiteenlopende reacties krijgen. De keuze voor een specifieke waarderingsmethode kan namelijk veel invloed hebben op de beoogde waarde. Kijk daarom vooraf op welke wijze je de waardering uit wilt laten voeren en reken je niet te rijk.

Je kunt echter ook eerst zelf eens een grove schatting maken. Hiervoor is het zinvol om te kijken naar branche-gemiddelden. In Nederland kun je hiervoor gebruik maken van de Brookz Overname Barometer. Internationaal helpt het raadplegen van het jaarlijkse Tech M&A-rapport van de Corum Group. Deze instanties geven je marktgemiddelden, uitgedrukt in de vorm van een multiplier, die je kunt gebruiken om de ondernemingswaarde te bepalen. Het gaat hier echter om een grove schatting omdat dit getal uitsluitend werkt in de formule 'Bedrijfswaarde = EBITDA * multiplier’ of ‘Bedrijfswaarde = Salesomzet * multiplier'. Zaken als gemaakte investeringen, de hoeveelheid recurring revenue of het bezit van patenten wordt hierbij allemaal niet meegenomen. Daardoor blijft het zinvol om een Register Valuator in te zetten nadat je zelf op een bierveeltje de waarde van jouw bedrijf hebt bepaald.

Vervolgens is het goed om voor jezelf een bodemprijs in het achterhoofd te nemen. Onder welke voorwaarden wil je het bedrijf verkopen. Ben je van plan nog een paar jaar een rol te spelen (eventueel in loondienst) of wil je er direct uit? En wat vind je van het idee van een earn-out-periode; zie je hier kansen of juist bedreigingen. Dit zijn vragen die belangrijk zijn om vooraf beantwoord te hebben zodat je straks in de onderhandelingen niet met een spreekwoordelijke mond vol tanden staat.

Maak een IM & teaser
Nu je een idee hebt van de waarde van je bedrijf is het tijd om te beginnen aan de uitwerking van de 'verkoopbrochure'. Deze brochure wordt in de wereld van Mergers & Acquisitions een informatie- of investeringsmemorandum genoemd. Dit IM is bedoeld om potentiële kopers te interesseren voor jouw bedrijf. Een goed memorandum heeft de volgende onderdelen:

a) Missie en visie
b) Marktanalyse
c) Jouw oplossing
d) Concurrentiepositie & track-record
e) Opportunity
f) Verdienmodel
g) Waarderingsfactor en aanbod
h) Financiële informatie
i) Algemene bedrijfinformatie

Na het afronden van je IM is het tijd om het IM te vertalen naar een teaser. Dit is niets anders dan een samenvatting van het IM tot een maximum van twee pagina’s. Deze teaser ga je namelijk in stap 6 nodig hebben bij het benaderen van potentiële kopers. Je wilt namelijk niet meteen al je bedrijfsgevoelige informatie de wereld in slingeren. Daarom kan een (vaak geanonimiseerde) teaser uitkomst bieden.

Benieuwd naar de overige 8 acties? Die vind je in dit e-book!

René de Jong, No Monkey Business

René de Jong van No Monkey Business helpt ICT-bedrijven bij het verkoopklaar maken van hun bedrijf. Ook begeleidt hij de bedrijven bij fusies en overnames. 

Categorieën

Adviseur Zoekmachine

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Vind een geschikte adviseur

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan Verkoop je bedrijf in 7 stappen!

* Verplicht veld



 

Brookz 500: bestel jouw exemplaar!

Brookz 500

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

Alle actieve advieskantoren, investeringsmaatschappijen en overige dienstverleners in een waardevolle uitgave van maar liefst 252 pagina's (t.w.v. €24,95)!

Bestel hier de Brookz 500