Eigenaar van een administratiekantoor? 3 dingen om over na te denken

Mark Boelens
Mark Boelens, BANVO
30 september 2025
Als eigenaar van een administratiekantoor is dit hét moment om te reflecteren op de toekomst van jouw kantoor en jouw eigen rol daarin.
header image

Voor veel ondernemers komt er af en toe een periode waarin het nét iets minder hectisch is. De druk van deadlines en kwartaalwerkzaamheden neemt even af en er ontstaat ruimte om stil te staan bij de grotere lijnen.

Zeker als je eigenaar bent van een administratiekantoor is dat hét moment om te reflecteren op de toekomst van jouw kantoor en jouw eigen rol daarin. Hier zijn drie vragen die je daarbij kunnen helpen.

1. Hoe lang wil ik nog doorgaan met werken?

Een vraag die eenvoudig lijkt, maar die vaak voor zich uit wordt geschoven. Toch is het belangrijk om eerlijk te kijken naar jouw persoonlijke horizon. Wil je nog vijf jaar actief blijven? Tien jaar? Of zou je liever eerder wat gas terugnemen?

Hoe duidelijker je dit voor jezelf formuleert, hoe meer grip je krijgt op de toekomst van je kantoor. Een goed doordachte planning geeft rust en stelt je in staat om waarde op te bouwen in plaats van in te leveren bij een plotselinge overdracht.

2. Hoe zou mijn ideale opvolging eruit zien?

Misschien droom je van een soepele overdracht aan een vertrouwde collega. Of zie je liever dat jouw kantoor onderdeel wordt van een grotere organisatie. Wil je dat de naam en identiteit blijven bestaan? Of vind je vooral de opbrengst belangrijk?

Er zijn vandaag de dag veel verschillende opvolgingsmodellen mogelijk - van management buy-in tot samenwerking met investeerders. Hoe eerder je weet wat bij je past, hoe beter je jezelf daarop kunt voorbereiden.

3. Hoe zorg ik ervoor dat ik mijn personeel behoud?

Je team vormt een belangrijk deel van de waarde van je kantoor. In een krappe arbeidsmarkt is het behoud van goede mensen cruciaal, zeker met het oog op een toekomstige overdracht. Medewerkers hechten aan duidelijkheid, perspectief en stabiliteit.

Door nu al bewust te communiceren over de toekomst van je kantoor en hen daarin te betrekken, bouw je aan vertrouwen en verklein je de kans op verrassingen later.

Wat jouw plannen ook zijn, het is verstandig om tijdig te beginnen. Niet om direct stappen te zetten, maar om helder te krijgen wat je wíl. Alleen dan kun je sturen in plaats van reageren.

Geschreven door
Mark Boelens, BANVO

Mark Boelens directeur van BANVO, een landelijk netwerk voor ondernemers in belastingadvies- en financiële administratie.

Nieuwste verhalen