De ACM bij overnames

Of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invloed heeft op uw bedrijf bij bedrijfsovername, hangt af van van beide partijen. Lees dit blogartikel op Brookz
header image

18 september 2019, Friso Kuipers, Translink Corporate Finance Benelux

Of de Autoriteit Consument & Markt (ACM) invloed heeft op uw bedrijf, hangt af van de omzetten van beide partijen in de transactie. Veel bedrijven zullen niet aan de minimum omzet komen, toch zijn er genoeg familiebedrijven die tijdens een deal wel met de ACM te maken kunnen krijgen.

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) kwam onlangs in het nieuws omdat zij geen vergunning verleende voor de overname van Sandd door PostNL. Partijen hadden lange tijd gewerkt aan de samenvoeging van de twee postbedrijven, wat zou resulteren in een deal van meer dan 190 miljoen euro. Na het tekenen van het voorlopig contract en in afwachting van groen licht van de ACM zullen de partijen ongetwijfeld wat bubbels hebben opengetrokken. Maar de spreekwoordelijke kater kwam toen na kwantitatief en kwalitatief economisch onderzoek de ACM besloot geen vergunning te verlenen.

Anticlimax

Overnametrajecten gaan doorgaans gepaard met veel discretie. Het feit dat de ACM elke concentratiemelding vermeld op haar website vormt hier een uitzondering op. Daarom zorgen partijen ervoor dat de beoogde transactie in principe al rond is, alvorens de aanvraag bij de ACM gedaan wordt. De contracten zijn dus al tekenklaar, onder voorbehoud dat de ACM toestemming verleent voor de deal. Door de wachtperiode van 4 weken komt er een gap tussen het tekenen van het contract en de daadwerkelijke overdracht van het bedrijf. Extra redenen dus ook voor deze anticlimax.

Voorwaarden

Of de ACM invloed heeft op uw bedrijf, hangt af van de omzetten van beide partijen in de transactie. Veel bedrijven zullen niet aan de minimum omzet komen, toch zijn er genoeg familiebedrijven die tijdens een deal wel met de ACM te maken kunnen krijgen. Een fusie, overname of joint venture dient gemeld te worden als er aan twee voorwaardes wordt voldaan:

  1. de samengaande bedrijven hebben bij elkaar wereldwijd een jaaromzet van 150 miljoen euro of meer, én
  2. minstens 2 van de samengaande bedrijven hebben in Nederland ieder een jaaromzet van 30 miljoen euro of meer.

De ACM procedure

De procedure wordt gestart door het insturen van documenten met informatie over de bedrijven, marktonderzoeken, jaarcijfers en details van de overeenkomst. Na de melding wordt er binnen 4 weken een reactie gegeven vanuit de ACM. De ACM beoordeelt dan of zij een vergunning verleent of extra vragen stelt. Mocht een overname dus nog geen groen licht krijgen, dan zal vaak een aanvullende aanvraag voor een vergunning gedaan moeten worden, wat eigenlijk inhoudt dat u meer gegevens naar de ACM op moet sturen. Wordt de vergunning uiteindelijk niet verstrekt, zoals in de zaak van PostNL en Sandd, dan kan de overname niet doorgaan.

Voorbereiding en begeleiding

De strekking uit de casus PostNL en Sandd is tweeledig. Zoals in elk bedrijfsproces is voorbereiding de sleutel tot succes. Het is meestal moeilijk in te schatten hoe lang een verkooptraject gaat duren. Vaak begint u idealiter met de voorbereidingen op de verkoop van uw onderneming zo’n een tot twee jaar voordat het daadwerkelijke traject wordt opgestart. De wachttijd voor het ACM traject is een typerend voorbeeld van een mogelijk vertragende factor in uw verkooptraject waar vooraf veelal weinig aan wordt gedacht.

Bovendien vraagt het ACM traject, naast de ‘normale’ uitdagingen van een overnametraject, om een adequate begeleiding. Daarom is een goede adviseur een investering die zich gegarandeerd zal uitbetalen.

*na het uitkomen van dit artikel heeft de staatssecretaris de fusie toch toegestaan. Dit is de eerste keer dat een kabinet een oordeel van de ACM teniet doet. Hierdoor kan de overname van Sandd door PostNL toch doorgaan onder een aantal voorwaarden. Een eerste voorwaarde is dat de winstgevendheid van het bedrijf niet boven de 9% komt en een tweede voorwaarde is dat PostNL de toegang tot zijn netwerk aan andere postbedrijven niet weigert.


Friso Kuipers
Friso Kuipers, AenF Partners

Friso Kuipers is directeur bij AenF Partners en is al bijna 15 jaar actief in het vak van fusies en overnames. Friso houdt zich bezig met alle fases binnen het fusie- en overnameproces, van strategische en financiële analyses tot waardebepalingen en onderhandelingen.

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

AenF Partners

Een overname- of verkooptraject is vaak een ingrijpende gebeurtenis. Voor alle partijen heeft een dergelijk traject een grote impact op de toekomst (voor zowel het bedrijf als de ondernemer zelf). Daarom is het belangrijk om in zo'n traject door een professionele partner te worden bijgestaan die oog heeft voor de persoonlijke situatie; AenF Partners.

Gerelateerde artikelen

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >

Voorbereiden op bedrijfsverkoop: begin alvast zelf

Zorg ervoor dat het je niet overvalt als er ineens een koper aan de deur klopt en wacht ook niet tot een verkoop noodzakelijk wordt.

lees meer >