De zoektocht naar een koper

Sommige ondernemers staan nu, ingegeven door de coronapandemie, voor een keuze: doorgaan, versnellen of stoppen?
header image

25 mei 2022, Robert Claassen, Claassen, Moolenbeek & Partners

Begin 2020 zijn we allemaal geconfronteerd met corona en de bijhorende maatregelen. Een periode met veel impact op ondernemers en hun bedrijven. In vrijwel alle sectoren hebben ondernemers hun bedrijfsprocessen moeten aanpassen of innoveren.

Het gevolg is dat ondernemers andere inzichten hebben gekregen in hun onderneming. Sommige ondernemers staan nu voor een keuze: doorgaan, versnellen of stoppen? Wanneer men kiest om te stoppen, dan is het een logische vervolgstap om de onderneming te verkopen

Hoe vind ik een koper?

Het vinden van een koper lijkt soms lastiger dan het is. Juist jouw netwerk als ondernemer kan daarbij helpen. Denk aan leveranciers, klanten of concurrenten. Dit kunnen allen een goede overnamekandidaat zijn.

Door een goede voorselectie te maken van deze partijen blijft er een shortlist over die benaderd kan worden. In eerste instantie adviseren wij jou dit low-profile te doen en het liefst anoniem. Een verkoopproces is soms een precair proces waarvan niet de gehele omgeving (intern & extern) vanaf hoeft te weten. 

De voorbereiding

Voordat je een koper gaat zoeken, zal je eerst de prijs moeten bepalen van je onderneming. De verkoopprijs dient marktconform te zijn en wordt beïnvloed door verschillende factoren. Bij de verkoop van een onderneming wordt de verkoop niet alleen bepaald door de verkoopprijs van het bedrijf. Andere factoren die meespelen zijn wordt het bedrijf verplaatst, zal de koper goed voor het personeel zorgen, etc…

Het is raadzaam om wanneer je je bedrijf gaat verkopen, deze eerst door te laten lichten door een extern bedrijf. Deze kan helpen met het waarderen van je onderneming en samen te bepalen of dit wel juiste moment is. Daarnaast is het ook goed om na te denken of je na de overname nog betrokken wilt zijn.

Hoe betrokken wil je nog zijn?

Je hebt de beslissing gemaakt: je gaat je onderneming verkopen. Nu het besluit is genomen, moet je jezelf één belangrijke vraag stellen: 'In hoeverre wil ik nog betrokken blijven bij het bedrijf?'. De mate van betrokkenheid na de overdracht is vaak afhankelijk van de motivatie om te verkopen.

Iemand die een bedrijf verkoopt wegens het ontbreken van kennis, kunde en/of motivatie om de onderneming te laten groeien wil misschien nog deels aandeelhouder blijven en samen met de koper de doelstellingen realiseren. Anders is het als je als ondernemer wilt gaan genieten van het pensioen of de vrijheid na het ondernemerschap.  

De zoektocht naar een koper

Nu je weet waarom je je bedrijf wilt verkopen, welke rol jij daarin nog wilt vervullen en wat deze waard is, kan je een koper gaan zoeken. Het is van belang om te zorgen dat er meerdere potentiële kopers zijn. Meerdere kopers kunnen tegen elkaar opbieden, maar dat geeft je ook weer inzichten. Echter, het mogen ook niet te veel potentiële kopers zijn. Zijn te veel mensen bekend met de verkoopplannen dan is dat mogelijk slecht voor de verkoop. 

Het advies is om een verkoopbrochure van de onderneming op te stellen. Deze bevat onder andere het aantal FTE, de actieve sector, de afzetmarkt, overzicht van de bedrijfsactiviteiten en financiële gegevens. 

Omdat het niet wenselijk is dat alle gegevens openbaar worden is het raadzaam om een platform te gebruiken ter ondersteuning van de verkoop. Brookz is hier een uitstekend platform voor. Hierop kan een anoniem profiel worden geplaatst. Om geheimhouding van de onderneming ten opzichte van potentiële kopers te kunnen garanderen is het raadzaam om een extern adviseur in te schakelen. 

Mocht je als verkoper in de toekomst nog betrokken willen blijven bij de onderneming, dan moet je niet zoeken naar enkel een koper, maar dan zoek je een partner. Voer daarom uitgebreide gesprekken om te kijken of er daadwerkelijk een match is, niet alleen zakelijk maar ook op persoonlijk vlak.


Robert Claassen
Robert Claassen, CM&P

Robert Claassen is partner en lid van het directieteam van CM&P. Hij heeft vele klanten geholpen op financieringsvlak en herstructureringen, maar de laatste jaren ook met aan- & verkoop.

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Brookz 500 (2023): bestel jouw exemplaar!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

De Brookz 500 is het ultieme jaarboek met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een handige en waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken.

Bestel nu deze waardevolle uitgave van maar liefst 276 pagina's!

Gerelateerde artikelen

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >

Voorbereiden op bedrijfsverkoop: begin alvast zelf

Zorg ervoor dat het je niet overvalt als er ineens een koper aan de deur klopt en wacht ook niet tot een verkoop noodzakelijk wordt.

lees meer >