14 maart 2023, Wietze Willem Mulder, Brookz
Wat als er geen zoon of dochter is die het familiebedrijf kan of wil overnemen? Dan is verkoop van het familiebedrijf een voor de hand liggende optie. Maar hoe gaat dit in zijn werk?
Een familiebedrijf is Nederland een bekende term en dat is niets voor niets. Meer dan 70% van alle ondernemingen in ons land zijn traditionele familiebedrijven. Een familiebedrijf heeft verschillende kenmerken, maar moet minimaal twee van de drie onderstaande eigenschappen dragen:
Gebrek aan opvolging is de belangrijkste reden om een familiebedrijf in de verkoop te zetten, maar er zijn nog andere redenen. Denk aan:
Als er geen opvolging is vanuit de familie, dan overheersen er vaak diverse emoties. Het is teleurstellend wanneer er geen nageslacht is die de dagelijkse leiding wil overnemen. Soms bestaat de mogelijkheid om het familiebedrijf te verkopen aan andere familieleden, maar anders is het zoeken naar een externe partij.
Bij familieleden kun je eerder geneigd zijn om de financiering van de overname aan te passen. Denk aan een achtergestelde (familie-)lening of een earn-out regeling. Verkoop je aan een externe partij, dan sta je hier waarschijnlijk een stuk zakelijker in.
Familiebedrijven leggen veelal hun afspraken vast in een familiestatuut. Dit is een overeenkomst, waarin alle waarden worden behandeld en afspraken worden vastgelegd. Ook plannen met oog op volgende generaties, en aangetrouwde familieleden, worden geregeld in de statuten. Dit is echter geen vervanging voor de aandeelhoudersovereenkomst.
Een aandeelhoudersovereenkomst is een rechtsgeldig document. Aan de hand hiervan kun je zaken juridisch afdwingen, maar ook goed regelen wanneer er een externe aandeelhouder bij de zaak betrokken is.
Wanneer de verkoop van een familiebedrijf wordt doorgezet, is er vaak een grote emotionele ontlading. De familie is opgelucht en teleurgesteld tegelijkertijd, want een familiebedrijf beslaat vaak het complete dagelijks leven. Na de overdracht wordt het bedrijf vaak nog op de voet gevolgd, aangezien het ook wel moeilijk loslaten is.
Maar hoe regel je nu een bedrijfsovername? Schakel altijd de juiste adviseurs in. Met begeleiding van een professional kun je in gesprek treden met de geïnteresseerde partijen, zodat je er niet alleen voor staat. Keuzes maken enkel op basis van emotie is niet verstandig. Een expert kan een situatieanalyse maken, zodat er direct wordt gekeken naar de inbreng van potentiële kopers. Voor de aandeelhouders is het in geval van een familiebedrijf essentieel om te weten dat het wordt voortgezet. Het liefst op een manier, die zij goedkeuren.
Zowel de kopende als de verkopende partij kan een voorstel indienen, waarbij de adviseur als bemiddelaar fungeert. Heldere communicatie is het halve werk. Door een transparant proces na te streven, bewaak je de voortgang goed. Is iets niet haalbaar in het proces, rondom de verkoop van het familiebedrijf, dan wordt dit snel duidelijk.
Om de verkoop van jouw familiebedrijf goed voor te bereiden, hebben we een concreet stappenplan voor je opgesteld:
In tijden van personeelskrapte denken ondernemers erover om (talentvolle) medewerkers en managers te belonen met aandelen. Maar is dat wel zo verstandig?
Voor iedere ondernemer is het goed om zaken op orde te hebben. Want als die koper komt, zorg dan dat je er klaar voor bent.
Onderschat de impact van een bedrijfsverkoop op medewerkers niet. Denk in een vroeg stadium na over de communicatie met personeel.