Is mijn bedrijf verkoopklaar?

Ronny Buiting
Ronny Buiting, Joanknecht
8 maart 2024
Om je bedrijf verkoopklaar te maken en de best mogelijke verkoopprijs te realiseren, is het cruciaal om te begrijpen wat waarde creëert en hoe je het risicoprofiel minimaliseert.
header image

De overnamemarkt evolueert voortdurend. En inzichten in wat kopers zoeken veranderen mee. Om je bedrijf verkoopklaar te maken en de best mogelijke verkoopprijs te realiseren, is het cruciaal om te begrijpen wat waarde creëert en hoe je het risicoprofiel minimaliseert. Is jouw bedrijf verkoopklaar?

Verband waardecreatie en risicovermindering

Bedrijfswaarde wordt primair bepaald door toekomstige kasstromen en het risicoprofiel. Hoe hoger de verwachte cashflows en hoe lager het risico, hoe aantrekkelijker je bedrijf is voor potentiële kopers.

Concrete stappen om je bedrijf verkoopklaar te maken:

  1. Compleet administratief inzicht: Een volledige administratie is niet alleen cruciaal voor jou als ondernemer, maar ook voor potentiële kopers. Het ontbreken van essentiële documentatie beperkt het inzicht van de koper waardoor de koper mogelijk bereid is om minder te betalen. Zorg er dus voor dat je administratie up-to-date en compleet is.
  2. Verminderen van afhankelijkheid van de DGA: Veel mkb-ondernemingen zijn sterk verbonden met de oprichter of directeur-grootaandeelhouder (DGA). Het verminderen van deze afhankelijkheid vergroot de aantrekkelijkheid voor potentiële kopers. Begin op tijd met het overdragen van kennis en taken. Wanneer het niet tijdig lukt de afhankelijkheid voorafgaand aan de verkoop te beperken kun je een geleidelijke overgang na verkoop overwegen.
  3. Vastleggen van afspraken en contracten: Kopers zoeken zekerheid. Het vastleggen van afspraken en contracten biedt bescherming voor personeel, klanten en leveranciers. Zorg ervoor dat contracten up-to-date zijn en overdraagbaar aan de nieuwe eigenaar. Leveranciers kunnen een zogenaamde "change of control" clausules hanteren waardoor de gemaakte afspraken niet zonder toestemming kunnen worden overgedragen naar een nieuwe eigenaar.
  4. Optimaliseren van werkkapitaal: Een effectieve manier om de bedrijfswaarde te verhogen is door het werkkapitaal te optimaliseren. Moedig klanten aan om facturen sneller te betalen en betaal leveranciers gemiddeld iets later.
  5. Denk erover na wat je wilt verkopen: Er zijn meerdere manieren om een bedrijf over te nemen. Dit hoeft niet altijd via het (ver)kopen van aandelen, maar kan ook via overdracht van activa en passiva. Heb je als ondernemer vastgoed? Je kunt bijvoorbeeld voor een activa-passiva transactie kiezen om zo je vastgoed te behouden en bijvoorbeeld te verhuren. Wil je toch een aandelentransactie doen? Dan kun je ervoor kiezen je vastgoed onder te brengen in een andere BV voordat je je aandelen verkoopt.

Optimale fiscale constructie

Bij het voorbereiden van de verkoop van je bedrijf is het essentieel om ook de fiscale aspecten zorgvuldig te overwegen. Een optimale fiscale constructie kan aanzienlijke voordelen opleveren bij de verkoop. In veel gevallen beginnen bedrijven als eenmanszaak of VOF vanwege de voordelen voor starters. Echter, op het moment van verkoop zijn deze constructies niet altijd ideaal vanwege de belasting die over de boekwinst moet worden betaald.

Als je bedrijf aandelen heeft in een BV, kan het fiscaal voordelig zijn om deze aandelen onder te brengen in een holdingstructuur. De verkoper kan dan bij de verkoop gebruikmaken van de deelnemersvrijstelling waardoor de winst van de verkoop van aandelen belastingvrij in de holding valt.

Let op: de Belastingdienst accepteert geen wijzigingen in rechtsvormen vlak voor de overname. Denk dus op tijd na over de structuur van je bedrijf!

Due diligence onderzoek

Voor een verkoop vindt er vaak een due diligence onderzoek plaats om kopers te beschermen tegen te snelle beslissingen. Voorkom dat er lijken uit de kast worden gehaald die het onderhandelingsproces vermoeilijken. Zorg dus dat de cijfers in orde zijn, maar kijk verder dan dat. Er moet voor de koper weinig tot reden zijn om te twijfelen aan de waarde van jouw onderneming!

Geschreven door
Ronny Buiting, Joanknecht

Ronny Buiting is adviseur corporate finance bij Joanknecht.


Nieuwste verhalen