Is mijn onderneming verkoopklaar?

Pim Roebroek
23 augustus 2024
Is mijn onderneming verkoopklaar?
header image

Het verkopen van uw onderneming is een ingewikkeld en emotioneel proces. Het tijdig verkoopklaar maken van uw bedrijf is essentieel om inzicht te krijgen in de waardebepalende factoren en goed voorbereid te zijn op verschillende verkoopscenario's.

Hierdoor kunt u op het juiste moment de markt betreden met een sterke equity story die kopers overtuigt van de waarde en het potentieel van uw onderneming. Dit zorgt voor optimale verkoopcondities, waardoor uw bedrijf aantrekkelijker wordt voor financiële en strategische kopers, wat leidt tot waarde maximalisatie en een soepeler verkoopproces. Maar waar begint u met de voorbereidingen, en wanneer is het juiste moment?

Waar moet u beginnen?

De eerste stap in het verkoopklaar maken van uw onderneming is het uitvoeren van een ‘verkoopklaaranalyse’. Deze analyse identificeert de belangrijkste kansen en risico’s voor waardeoptimalisatie en verkoopgereedheid. Daarbij worden verschillende aandachtsgebieden onderscheiden met per aandachtsgebied meerdere onderzoek punten die bepalend zijn voor de verkoopgereedheid van uw onderneming:

1. Strategie en markt

  • Het is essentieel om goed zicht te hebben op de strategie en de markt waarin de onderneming opereert. Hiervoor kunt u onder andere nagaan of er voldoende inzicht is in de sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen van uw onderneming; In welke markten de onderneming actief is of actief wil worden; hoe de relaties zijn met klanten en leveranciers en of er sprake is van grote afhankelijkheden.

2. Operatie en synergiën

  • Belangrijke punten met betrekking tot de operatie en synergiën zijn de kwaliteit en afhankelijk van het management en aandeelhouder(s). Een potentiële koper kijkt hier doorgaans kritisch naar. Daarnaast zijn de effectiviteit en efficiency van de bedrijfsprocessen en de back office belangrijke aspecten.

3. Financieel

  • Financiële aspecten spelen een centrale rol in het verkoopproces. Zorgvuldige voorbereiding is daarom van belang. Hierbij kunt u de representativiteit en vergelijkbaarheid van de cijfers toetsen. Daarnaast zijn de kwaliteit van prognoses en budgetten, evenals een actueel investeringsbeleid, belangrijke elementen om mee te nemen in de voorbereiding.

4. Fiscaal

  • Naast de financiële kant van de onderneming zijn er fiscale, en juridische (punt 5), zaken van belang. Voor fiscale zaken kunt u nagaan hoe actueel is de beschikbare informatie is; of de activiteiten en onroerende goederen op de juiste manier gestructureerd zijn voor een mogelijke verkoop; en of er mogelijke kosten zijn als gevolg van een transactie.

5. Juridisch / HR

  • Enkele kritische punten met betrekking tot de juridische kwesties in uw onderneming zijn: de beschikbaarheid van de belangrijkste juridische documenten; Zijn er lopende geschillen? Welke materiële contracten zijn er? Zijn er patent- of merkrechten gevestigd en hoe zijn deze beschermd?

6. Deal

  • Tot slot kan er gekeken worden naar de transactie zelf: Wat is het transactieobject? Wat is de rol van verkoper en het management na transactie? 

Na de verkoopklaaranalyse volgt een executieplan met duidelijke doelstellingen, acties en verantwoordelijkheden. Dit plan leidt tot een optimalisatieproces met periodieke check-ins om de voortgang en verkoopgereedheid te evalueren. Wanneer het executieplan is uitgevoerd, de onderneming verkoopklaar is, en de markt gunstig, is het tijd om het verkoopproces te starten.

Wanneer moet u beginnen?

Het ideale moment om te beginnen met het verkoopklaar maken van uw onderneming varieert doorgaans tussen de 1 en 3 jaar voor de start van het verkoopproces. Het is daarom aan te raden om tijdig voor te sorteren hierop, zodat het verkoopklaar maken van de onderneming niet uw persoonlijke wensen of doelstellingen in de weg zit en het juiste verkoopmoment beter te timen is.

Geschreven door
Pim Roebroek, Baker Tilly Corporate Finance

Pim is Consultant Corporate Finance voor Baker Tilly in Amsterdam.

Nieuwste verhalen