Julius Kousbroek: 'Je moet goed begrijpen wat de werkelijke waarde is van je bedrijf'

Julius Kousbroek verkoopt zijn bedrijf WePayPeople aan een Amerikaanse branchegenoot, waar hij ‘een substantieel deel’ van de opbrengst weer in investeert.

15 juni 2020, Wietze Willem Mulder, Brookz

Julius Kousbroek richtte in 2007 het payroll- en backofficebedrijf WePayPeople op. Onlangs verkocht hij zijn bedrijf aan een Amerikaanse branchegenoot, waar hij zelf ‘een substantieel deel’ van zijn opbrengst weer in herinvesteert. Kousbroek is nu de voorman die de toekomstige Europese overnames van het Amerikaanse bedrijf in goede banen moet leiden. 

Julius Kousbroek was niet echt bezig met de verkoop van zijn payrollingbedrijf WePayPeople. Maar nadat hij enige aandeelhouder was geworden - hij had zijn partner uitgekocht - en een koper plotseling op zijn stoep stond, besloot hij dit jaar toch om zijn volledige aandelenpakket te verkopen aan het Amerikaanse People 2.0.

 

Snelst groeiende bedrijf

De 42-jarige Kousbroek richtte in 2007 samen met Gertjan van Dam WePayPeople (toen onder de naam Payroll Works) op. Mede door de zelfontwikkelde software voor een foutloze salarisadministratie kon het duo snel opschalen. Bijna iedere jaar verdubbelde de omzet, waarbij de Amsterdamse payroller nu de honderd miljoen euro aantikt. In 2011 mochten Kousbroek en Van Dam zich het snelst groeiende bedrijf van Nederland noemen met een groeipercentage van maar liefst 918 procent tussen 2008 en 2011.

Zeven jaar later wilde Van Dam stoppen met WePayPeople, maar Kousbroek zag nog genoeg potentie voor het bedrijf. Kousbroek: ‘Ik wilde niet samen onze aandelen verkopen, want ik geloofde er heilig in dat we de groei door konden zetten en de winst nog konden verdubbelen. Wanneer je je bedrijf verkoopt met een multiple, dan scheelt dat enorm in de aantrekkelijkheid en opbrengst. Dus heb ik mijn compagnon uitgekocht.’

Julius Kousbroek van WePayPeople

‘We zijn in de afgelopen tien jaar onstuimig gegroeid,
dus de vlekkeloze due diligence beschouw ik als een compliment’

 

Kousbroek was vanaf dat moment bij WePayPeople de enige kapitein op het schip. Maar aan dat ogenschijnlijke droombeeld kleefde voor hem ook een nadeel. Hij ging er namelijk angstiger van ondernemen. Wat dat betreft stond de uiteindelijke koper van zijn bedrijf op een ideaal moment plotseling op de stoep. Via een bevriende bankier kwam hij - nota bene een dag voordat hij een sabbatical zou nemen - in contact met de Nederlander Erik Vonk, de drijvende kracht achter het Amerikaanse People 2.0.

Due diligence

People 2.0 was toentertijd nog in onderhandeling met een private equity-partij om hun oorlogskas te spekken. De Amerikanen willen namelijk via overnames een wereldwijde speler worden voor de internationale arbeidsmarkt en zien Nederland als een ideale springplank om Europa te veroveren. Nadat de deal met die investeringsmaatschappij rond was en Kousbroek begin 2019 terugkwam van zijn ‘opfrisverlof’, besloten beide kampen de onderhandelingen te startten.

‘Uiteindelijk heeft dat verkooptraject negen maanden geduurd’, legt Kousbroek uit. ‘Het meest trots ben ik op het feit dat we ongeschonden door de due diligence zijn gekomen. We zijn in de afgelopen tien jaar ietwat onstuimig richting de honderd miljoen euro omzet gegroeid. Dat je door een Amerikaanse partij binnenstebuiten wordt gekeerd en er geen onvolkomenheden zijn te vinden, dat vind ik een heel groot compliment.’ 

Opbrengst terug-investeren

De Amerikanen hadden niet alleen interesse in WePayPeople, maar ook in Kousbroek zelf. Ze zien in hem de ideale voorman om het Europese acquisitieplan uit te voeren. Daarom investeerde hij ‘een zeer substantieel deel’ van de opbrengst van zijn bedrijf weer terug in People 2.0. ‘Ik zie nog steeds volop potentie voor het bedrijf, maar nu als werknemer met een managementovereenkomst.’


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Bedrijfswaarde berekenen?

Met de nieuwe Brookz waarderingstool heb je binnen 15 minuten een onderbouwde waardering die je kunt downloaden als PDF-rapport. Check nu!

Gerelateerde artikelen

Bedrijf verkopen aan compagnon

Als je je aandelen wilt verkopen, dan is het goed om te kijken of er een blokkeringsregeling in de statuten staat.

lees meer >

Het belang van werkkapitaal en cash & debt free bij bedrijfsverkoop

Wat betekenen de termen werkkapitaal en cash & debt free in relatie tot het verkopen van je bedrijf?

lees meer >

Als ZZP'er je bedrijf verkopen, het kan!

lees meer >