Thijs Verheul: 'Bij een verkoop moet je zelf het snoepje zijn'

Thijs Verheul verkocht tweedehandskleding-community United Wardrobe aan een concurrent waar hij jaren tegen streed: het Litouwse Vinted. 'Bij zo’n grootschalige deal draait het vooral om data.'

18 mei 2021, Wietze Willem Mulder, Brookz

Thijs Verheul verkocht tweedehandskleding-community United Wardrobe aan een concurrent waar hij jaren tegen streed. Het Litouwse Vinted, gewaardeerd op enkele miljarden, neemt het Nederlandse bedrijf over. ‘Bij zo’n grootschalige deal draait het vooral om data.’

Thijs Verheul, Sjuul Berden en Thijs Slijkhuis besloten in 2013 tijdens hun studie hun idee voor een tweedehandskleding-community de wereld in te gooien: United Wardrobe. Een stel vrienden, die de juiste mensen om hen heen had verzameld, omdat ze zelf geen regel code konden schrijven. Ze zorgden dat er een website kwam en hoopten dat hun jongensdroom ooit realiteit zou worden: het verkopen van hun bedrijf.

’We hebben zeven jaar lang snoeihard gewerkt aan onze visie, waarbij uiteraard de nodige pieken en dalen komen kijken’, zegt Verheul. ‘Het klinkt cliché, maar het is een rollercoaster ride. Ik ben trots dat het is gelukt, maar je bedrijf verkopen is tegelijkertijd ook een emotioneel afscheid.’ 

Data-deal

De koper van United Wardrobe (30 werknemers, omzet onbekend) is Vinted, een Litouws bedrijf dat Europees actief is op de tweedehandskledingmarkt, bekend is van de tv-reclame met de slogan ‘gebruik je het niet, verkoop het dan’ en werd recent gewaardeerd op 3,5 miljard euro. Voor de overname had United Wardrobe zo'n vier miljoen gebruikers. Ter vergelijking: Vinted telt inmiddels ongeveer dertig miljoen gebruikers. Hoewel er geen bedragen bekend wordt gemaakt, ligt het voor de hand om te spreken van een miljoenendeal.

Dat de Nederlander Thomas Plantenga het Litouwse Vinted leidt was een mooie bijkomstigheid voor de mannen van United Wardrobe, maar absoluut geen voorwaarde voor de verkoop. Verheul: ‘Ik had een klik met Plantenga; het is een gezellig persoon om mee samen te werken. Dat we dezelfde normen en waarden delen maakte ons een toffe culturele match, maar bij zo’n grootschalige deal draait het vooral om data. De cijfers zijn belangrijk en Vinted had het mooiste aanbod. Na jaren concurreren was het voor ons een logische stap om de verkoop rond te maken.' 

Het snoepje zijn

Op de vraag of ze bewust tot verkoop zijn overgegaan, antwoord Verheul lachend: ‘Het is niet zo dat we dachten: oh nee, nu móeten we wel verkopen. Want als je in die positie verkeert, dan ben je te laat. We zijn uiteraard bewust met partijen in gesprek gegaan, maar nadat deze zelf hadden aangeklopt. We groeiden hard, de cijfers waren uitstekend en ja, dan kloppen er mensen aan.’

Het is volgens Verheul niet verstandig om als ondernemer toe te werken naar een overname. Zijn kennis en ervaring vertelt hem dat het nutteloos is om te bedenken hoeveel je bedrijf waard is en hoe je overgenomen wilt worden. ‘Je moet focussen op jouw business: laat het geheel groeien en dan groeit je waardering mee. Wij hebben drie grote investeringsrondes doorgemaakt en met succes, maar deze partijen kwamen naar ons toe. Je moet zélf het snoepje zijn.’

Inhuren van specialisten

Veel ondernemers doen het liefste alles zelf. Maar bij een verkoopproces is het volgens Verheul noodzakelijk om professionals in te schakelen. ‘Ga niet zelf aanmodderen, want dat pakt nooit goed uit. Als ondernemer ga je absoluut emotioneel betrokken raken, waardoor het afleidt van je business. Grote investeringsrondes, verkopen, kopen of andere belangrijke zaken, die besteed je beter uit aan overnameadviseurs, advocaten en gelijksoortige specialisten.’


Thijs Verheul

Je moet focussen op jouw business: laat het geheel groeien en dan groeit je waardering mee

Thijs Verheul

Ook voor de kostenbesparing hoef je dit volgens de succesvolle ondernemer niet te laten. ‘Goede professionals betalen zichzelf ruimschoots terug. De overname hebben wij geheel uitbesteed aan Drake Star Partners, De Roos Advocaten en Peak Capital, die het proces uitstekend hebben geleid. We waren uiteraard van de hoed en de rand op de hoogte, maar zij voerden de onderhandelingen uit en adviseerden ons in de te nemen beslissingen. Houd goed in je achterhoofd dat je als ondernemer zonder ervaring al gauw wordt bespeeld, wanneer je kennis niet toereikend is en je hoog in je emoties zit.’ 

Nieuw hoofdstuk

Inmiddels is Verheul niet meer verbonden aan United Wardrobe en heeft hij het hoofdstuk kunnen verwerken. Na de deal is hij drie weken lang gaan schrijven om alles van de afgelopen zeven jaar op papier te zetten, waarna hij door een vriendin werd overtuigd om een boek te gaan schrijven. ‘Het wordt een persoonlijk verhaal voor mensen met zakelijke ambities: een rauw verhaal. Het opbouwen van een bedrijf wordt veelal gezien als romantisch en rooskleurig, maar negentig procent van de tijd ben je aan het leren en brandjes blussen.’

Verheul investeert zijn opbrengst weer in scale-ups, waarbij hij ook graag zijn kennis en ervaring inzet als firestarter: als motor fungeren voor IT-projecten. ‘Voor mij was destijds Raymond Spanjar van Hyves een grote inspiratiebron en ik hoop dat ook voor ondernemers te zijn. Dat we als studenten zonder IT-kennis een succesvol IT-bedrijf hebben opgebouwd is natuurlijk een droom die realiteit is geworden. Momenteel deel ik dit verhaal ook als gastspreker voor allerhande events en onderwijsinstellingen en dat vind ik nou juist zo mooi; dat deze reis zo’n inspirerend vervolg krijgt!’


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Content Manager bij Brookz. Hij studeerde journalistiek aan de Christelijke Hogeschool Windesheim en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Brookz 500 (2023): bestel jouw exemplaar!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

De Brookz 500 is het ultieme jaarboek met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een handige en waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken.

Bestel nu deze waardevolle uitgave van maar liefst 276 pagina's!

Ontvang het nieuwste bedrijvenaanbod

Brookz heeft het grootste en meest actuele bedrijvenaanbod van Nederland. Schrijf je nu in en ontvang de nieuwste verkoopprofielen in je inbox. Zo ben je altijd als eerste op de hoogte van interessante overnamekansen!

Gerelateerde artikelen

Wat staat er in een verkoopmemorandum?

Bedrijf verkopen? Stel eerst een verkoopmemorandum op. In dit artikel een overzicht van wat er in een verkoopmemorandum moet staan.

lees meer >

9 zaken om je bedrijf verkoopklaar te maken

Je krijgt veel vragen die je moet beantwoorden. Aan wie kan de onderneming verkocht worden? Is mijn bedrijf daar wel klaar voor? Met andere woorden: is mijn bedrijf verkoopklaar?

lees meer >

Zo vergroot je de kans op een succesvolle bedrijfsoverdracht

Met een goede voorbereiding vergroot je de kans op een succesvolle bedrijfsoverdracht aanzienlijk en wordt de kans op een teleurstelling vele malen kleiner.  

lees meer >