Wat is een goed moment om uw onderneming te verkopen?

Is het te vroeg om uw onderneming te verkopen, of bent u juist te laat?
header image

21 april 2023, Elmar Monfrooij, TransEquity Network

Eerst een pandemie en aansluitend problemen in de supply chain. Vervolgens een energiecrisis en inflatie. Is het te vroeg om uw onderneming te verkopen, of bent u juist te laat?

In deze turbulente tijden is het lastig om een goed moment te kiezen voor de verkoop van uw onderneming. Er zijn echter stappen die u kunt zetten om veelvoorkomende zorgen bij (financiële) kopers weg te nemen. Daarmee creëert u zelf het goede moment voor de verkoop van uw onderneming, en wordt u minder afhankelijk van oncontroleerbare externe factoren.

Laat zien dat de onderneming in staat is met risico’s om te gaan

Bedrijfsresultaten bewegen zich zelden in een voorspelbare lijn, maar ondernemingen met adequaat (financieel) risicomanagement zullen over het algemeen minder volatiele resultaten vertonen dan concurrenten. Daarnaast draagt een lager risicoprofiel, middels een lagere vermogenskostenvoet, bij aan een hogere ondernemingswaarde.

Bovendien zorgt het voor meer vertrouwen bij kopers, waarmee de dealzekerheid verhoogt wordt. Risicomanagement draagt hiermee bij het aan verhogen van de slagingskans voor het succesvol verkopen van uw onderneming.

Creëer stabiliteit in uw onderneming

Eén van de grootste zorgen bij financiële kopers in het MKB is de afhankelijkheid van de directeur-grootaandeelhouder. Het creëert twijfels over de zelfredzaamheid van de onderneming en de capaciteit van de medewerkers om de organisatie zelfstandig verder te laten groeien. Sterker nog, persoonlijke afhankelijkheden vormen tevens een continuïteitsrisico.

Zorg dat uw onderneming mede wordt bestuurd door een capabel managementteam, voorkom persoonlijke afhankelijkheden, en maak uzelf (als directeur-grootaandeelhouder) vervangbaar.

Zorg voor een sterk toekomstverhaal

Hoewel de cijfers van uw bedrijf één van de belangrijkste factoren zijn in een verkooptraject, is het hebben van een duidelijk groeistrategie net zo belangrijk, ook als u afzwaait als eigenaar. Dit gaat om het communiceren van de intrinsieke waarde van uw onderneming en waarom uw bedrijf relevant blijft in de toekomst.

Potentiële kopers moeten enthousiast raken in het groeiverhaal en geloven in de waarde-elementen van de onderneming. Als u eenmaal besloten heeft om te verkopen, is het uitstippelen van het toekomstperspectief van het bedrijf net zo belangrijk als de keiharde cijfers. 

Wees flexibel in de dealstructuur

In het huidige financieringsklimaat is het voor kopers steeds lastiger om in een traditionele dealstructuur het prijspeil voor de onderneming in stand te houden. Dit is het gevolg van een gebrek aan beschikbaar vreemd vermogen. Kopers zullen voor de financiering van een deal derhalve vaker een beroep doen op financiering vanuit de verkopende partij, bijvoorbeeld middels een earn-out regeling of een verkoperslening.

Een gebrek aan flexibiliteit bij de verkoper op dit gebied signaleert niet alleen wantrouwen, maar dwarsboomt simpelweg ook de mogelijkheden van de koper om het gewenste prijspeil te handhaven.

Tot slot

Mocht u nog niet zover zijn in het nemen van de bovenstaande stappen, of hier hulp bij nodig hebben, dan is een ‘pre-exit’ een goede alternatieve verkoopstrategie. Middels een gedeeltelijke verkoop kunt u gebruik maken van de kennis en kunde van een investeerder op het gebied van (financieel) risicomanagement.

Het geeft u ook de tijd om uw onderneming op een goede manier over te dragen aan alsmede de mogelijkheid om mee te profiteren van de navolgende waardecreatie.


Elmar Monfrooij
Elmar Monfrooij, TransEquity Network

Elmar Monfrooij is investment manager bij TransEquity Network. Heeft in juni 2017 zijn Master of Science in Finance and Investments behaald aan de Rotterdam School of Management en werkt per september 2017 bij TransEquity Network.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Gerelateerde artikelen

Do's en don'ts bij de opvolging van een accountants- of administratiekantoor

Het is voor eigenaren essentieel om tijdig na te denken over de toekomst van hun kantoor.

lees meer >

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >