11 oktober 2022, Anton Erich, thexton armstrong
Je bedrijfsoverdracht kun je maar één keer goed doen. Toch zijn veel ondernemers niet thuis in dat proces. Dat is jammer, omdat je alleen grip en invloed hebt als je begrijpt wat er allemaal bij een bedrijfsoverdracht komt kijken.
Met een goede voorbereiding vergroot je de kans op een succesvolle bedrijfsoverdracht aanzienlijk en wordt de kans op een teleurstelling vele malen kleiner.
Jouw bedrijfsoverdracht is een belangrijk moment in jouw leven, waarbij je persoonlijke en zakelijke keuzes maakt. Je zoekt dan als ondernemer onder meer naar antwoorden op vragen zoals: wat ga ik na verkoop doen en welke opbrengst heb ik straks nodig om na de overdracht van een onbezorgde tijd te genieten?
Dit beschrijf je in het overdrachtsplan. Daarmee ben je voorbereid, weet je of je verwachting reëel is en wordt de uitvoering gemakkelijker. Een goed plan helpt je ook in de latere fase, als je met een potentiële overnamekandidaat in gesprek bent.
Na het persoonlijke deel breng je in kaart waar je staat met je bedrijf. Zo wordt helder of er noodzakelijke verbeteringen zijn om het overdrachtstraject soepeler te laten verlopen. Begin je vijf jaar van tevoren, dan heb je ruimte om organisatorische haken en ogen op te lossen.
Ook allerlei fiscale vraagstukken kunnen bijvoorbeeld een rol spelen, je hebt dan nog voldoende tijd om die te herstellen. Wie is voor jou de beste overnamekandidaat? Is dat een familielid, een strategische partij, of is toch een ander type koper een betere oplossing?
Een jaarrekening zegt iets over de afgelopen periode, maar een koper wil weten wat hij in de toekomst met het bedrijf kan verdienen. Daarom is het belangrijk om je bedrijf overnameklaar te maken, zodat geïnteresseerden bereid zijn de beste prijs te betalen. Op die manier maak je het aantrekkelijker, verhoog je de opbrengst en dat vertaalt zich naar je eigen rendement.
Met een SWOT-analyse stel je vast waar je staat met je bedrijf. Vervolgens kijk je wat er nog moet veranderen om jouw bedrijf overname klaar te maken. Een waardebepaling is in deze fase een belangrijk onderdeel, je krijgt dan een goed beeld of die aansluit bij jouw toekomstige wensen.
Je bedrijfsoverdracht betekent ook veel voor je personeel waar je als MKB-ondernemer meestal een bijzondere band mee hebt. Daarom willen veel ondernemers de bedrijfscontinuïteit en werkgelegenheid borgen voor de toekomst. Dan is de beste koper iemand die de zaken op dezelfde manier aanpakt als jij.
Als je weet wat je wilt, kun je het aanbod van een potentiële koper beter beoordelen. Een mooi bedrijf met goede vakmensen kan rekenen op interesse van overnamekandidaten. Met een goede voorbereiding selecteer je aan de voorkant. Jij bepaalt met wie je in gesprek wilt gaan.
Met een doordacht overdrachtsplan vergroot je de kans op een succesvolle bedrijfsoverdracht. Tijdens je oriëntatie en voorbereiding daarop ontdek je of je er klaar voor bent, nog iets wilt veranderen of misschien nog een paar jaar wilt wachten.
Een bedrijfsmentor kan in dit proces de regierol nemen, in beeld brengen waar je rekening mee moet houden en ervoor zorgen dat alles goed geregeld is. Besluit je tot verkoop dan gaan we op zoek naar een geschikte overnamekandidaat.
In tijden van personeelskrapte denken ondernemers erover om (talentvolle) medewerkers en managers te belonen met aandelen. Maar is dat wel zo verstandig?
Voor iedere ondernemer is het goed om zaken op orde te hebben. Want als die koper komt, zorg dan dat je er klaar voor bent.
Onderschat de impact van een bedrijfsverkoop op medewerkers niet. Denk in een vroeg stadium na over de communicatie met personeel.