Verkoop je bedrijf, behoud je nachtrust

Thédoor Melchers
Thédoor Melchers, Wintertaling
1 september 2025
Het contract is getekend, de prijs afgesproken en de toekomst lonkt. Maar wat veel verkopers zich niet realiseren: ook ná de overdracht kunnen ze nog jarenlang aangesproken worden.
header image

Voor veel ondernemers is de verkoop van hun bedrijf de kroon op jaren van hard werken. Het contract is getekend, de prijs afgesproken en de toekomst lonkt. Maar wat veel verkopers zich niet realiseren: ook ná de overdracht kunnen ze nog jarenlang aangesproken worden.

De oorzaak? Garanties.

Casus

Een ondernemer verkoopt zijn bedrijf. In de koopovereenkomst staat de garantie dat 'alle contracten juist, volledig en niet misleidend zijn'. Een jaar later ontdekt de koper dat over een groot afnamecontract gedurende de looptijd afwijkende en/of aanvullende afspraken zijn gemaakt door bijvoorbeeld de contractmanager of de verkoopafdeling. 

De koper claimt schade voor zover minder gunstige afspraken niet uit het oorspronkelijk contract blijken. En als de garantie inbreuk de EBITDA raakt, past de koper dezelfde marktmultiple toe op het schadebedrag als dat hij heeft gebruikt bij het berekenen van de koopprijs voor de onderneming.  

Kortom, de verkoper dacht dat hij 'klaar was', maar komst alsnog in een juridisch geschil terecht. 

Wat zijn garanties?

Garanties zijn verklaringen van de verkoper over de staat van de onderneming, bijvoorbeeld:

  • Jaarrekeningen en managementcijfers geven een juist en volledig beeld;
  • De onderneming voldoet aan alle wet- en regelgeving die op haar van toepassing is;
  • Alle contracten zijn juist, volledig en niet misleidend en worden overeenkomstig hun tekst nagekomen.

Klinkt vaak standaard, maar hun reikwijdte is groot. Blijkt achteraf dat een garantie niet klopt, dan kan de koper een claim indienen, soms voor forse bedragen.

Drie misverstanden

1) 'Het zijn standaardclausules, daar hoef ik niet naar te kijken'

Standaardteksten zijn doorgaans in het voordeel van de koper (opgesteld door diens advocaat). Check altijd kritisch wat de reikwijdte is en of ze passen bij uw onderneming.

2) 'Na de verkoop ben ik overal vanaf'

Niet waar: garanties gelden meestal meerdere jaren ná de overdracht. Uiteenlopend van 12 maanden tot oneindig en zodra een koper zich binnen een termijn van (bijvoorbeeld) 12 maanden op een garantie beroept (door 1 kort briefje) kan de juridische procedure daaromtrent nog vele jaren duren.

3) 'Mijn bedrijf is netjes, dus dit raakt mij niet'

Ook een goed geleid bedrijf kent onvolkomenheden. Juist kleine details kunnen claims opleveren en je kunt onmogelijk weten wat jouw medewerkers allemaal hebben gedaan of toegezegd. 

Hoe beperk ik mijn risico?

  • Beperk de reikwijdte: maak garanties concreet, bijvoorbeeld met een contractenlijst.
  • Werk met disclosure: leg afwijkingen vast in een bijlage en spreek af dat wat de koper weet, hij niet kan claimen.
  • Onderhandel: geeft alleen garanties voor zaken die buiten het normale ondernemersrisico vallen, spreek maxima en termijnen af voor claims.
  • Laat toetsen: een ervaren M&A-advocaat ziet de open eindjes en sluit deze risico’s uit.

Conclusie

Bij de verkoop van een bedrijf gaat het niet alleen om de prijs, maar ook om de juridische voorwaarden. Garanties zijn geen formaliteit: ze bepalen of je ná de deal nog risico loopt. Wie dit goed regelt, verkoopt niet alleen zijn bedrijf, maar ook de zorgen die erbij horen.

Geschreven door
Thédoor Melchers, Wintertaling

Thédoor is sinds 2002 advocaat binnen het ondernemingsrecht en heeft ervaring in onderhandelingen, koop en verkoop van ondernemingen, afspraken tussen aandeelhouders, participatie structuren, joint ventures en herstructureringen binnen een groep van bedrijven.

Nieuwste verhalen