De overnamestrategie van Mark Vriend (Fietsvoordeelshop)

Met de komst van Louwman Group kan Mark Vriend van Fietsvoordeelshop net iets comfortabeler op overnamepad. 'We durven nu groot te denken en te doen.'
header image

25 april 2023, Wietze Willem Mulder, Brookz

Met de komst van Louwman Group als strategische aandeelhouder kan directeur-grootaandeelhouder Mark Vriend van Fietsvoordeelshop.nl net iets comfortabeler op overnamepad. ‘We durven nu groot te denken en groot te doen.’ 

Het verhaal van Fietsvoordeelshop.nl kent een lange geschiedenis. Meer dan vijftig jaar geleden, in 1972, opende grootvader Klaas Vriend een tweewielerzaak in Opmeer. Langzaam bouwde hij dat uit tot vijf vestigingen, waarna hij in 1989 het bedrijf overdroeg aan zijn zoons, die ieder voor zichzelf verder gingen met een winkel. Tien jaar geleden kwam Mark Vriend (derde generatie) in beeld. Vriend was net begonnen in zijn eerste baan bij accountantsorganisatie EY, maar had wel oren naar een ondernemersavontuur.  

Vriend: ‘Mijn vader en broer geloofden in online verkoop van fietsen, maar kregen het niet echt van de grond. Toen ben ik mij, in eerste instantie nog naast mijn baan, met de online verkoop gaan bemoeien. Dat was voor mij in het begin ook pionieren, maar stap voor stap hebben we dat uit kunnen bouwen en vooral de laatste vijf jaar groeien we heel hard.’ 


We hadden prima van vijf naar zes naar zeven vestigingen kunnen gaan. Maar als je echt snel wil groeien, dan heb je kapitaal nodig

Mark Vriend


Deze groei werd de afgelopen jaren gerealiseerd in een online fietsenmarkt waar de concurrentie moordend is. Naast Fietsvoordeelshop zijn onder andere Fietsenwinkel.nl, Mantel en talloze kleinere spelers actief. Maar het grote voordeel van Fietsvoordeelshop is volgens Vriend de omnichannel-aanpak die het bedrijf hanteert: naast een webshop heeft het van oorsprong Noord-Hollandse familiebedrijf (met het hoofdkantoor inmiddels in Amersfoort) ook 24 tweewielerzaken.

Vriend: ‘In de basis zijn we een offline bedrijf met een online tak. Bovendien waren wij één van de eersten die in onze winkels en op de website dezelfde prijs hanteerden.’ 

Strategische partner 

Wanneer je als bedrijf snel groeit, kom je al snel in het vizier van investeerders. Ook Vriend had regelmatig investeringsmaatschappijen op de stoep staan in Amersfoort. Toch was hij nooit bewust op zoek naar een kapitaalkrachtige partij die in zijn bedrijf stapte. Totdat Louwman Group, een familiebedrijf uit Den Haag met een focus op mobiliteit, voorbij kwam. 

‘We hadden prima van vijf naar zes naar zeven vestigingen kunnen gaan. Maar als je echt snel wil groeien, dan heb je meer financiering nodig. We hebben nu iets van 15.000 fietsen op voorraad staan. Doe dat maal de inkoop, dan moet je veel voorfinancieren. Dan hebben we ook nog twintig winkels waar veel op voorraad staat, plus inventaris. Tel dat bij elkaar op en dan weet je dat het om heel veel geld gaat.’ 

Boek Groeien door overname

De groei naar 24 fietsenwinkels en een florerende webshop heeft Fietsvoordeelshop mede te danken aan een succesvolle overnamestrategie. Zo werden er de afgelopen jaren vestigingen in Amstelveen, Eindhoven, Utrecht, Uden en Ridderkerk overgenomen. Tevens lijfde Vriend het failliete Juizz in, een aanbieder van e-bikemerken als Stromer, Urban Arrow en Riese & Muller. Vriend – sinds 2018 directeur-grootaandeelhouder – heeft de ambitie om met Fietsvoordeelshop de komende jaren uit te groeien naar landelijke dekking met zo’n vijfendertig vestigingen. 

Overnamestrategie 

Voor Vriend bestaat de groeistrategie van Fietsvoordeelshop uit twee pijlers: of zelf nieuwe vestigingen openen of bestaande vestigingen overnemen.

‘We kijken naar een stad, wijk of locatie of we daar zelf kunnen openen. Lukt dat niet, dan gaan we kijken of we een zaak kunnen overnemen. En als we iets overnemen, moeten we dan verplaatsen of kunnen we blijven zitten? Met de komst van investeerder Louwman hebben we deze overnames mede kunnen realiseren en durven we nog verder te kijken.’ Zo wil Vriend graag uitbreiden naar meerdere steden en ook online moet er meer tractie komen bij Fietsvoordeelshop. ‘Door Louwman durven we tegenwoordig groot te denken en groot te doen.’ 

Vriend benadert een overname tegenwoordig overigens heel anders dan de allereerste acquisitie die hij ooit deed. Tijdens die eerste transactie heeft hij alle losse ventielen, fietsbanden en achterlichten persoonlijk zitten tellen om te controleren of de opgegeven inventaris daadwerkelijk klopte. Vriend: ‘Nu kijken we iets meer op hoofdlijnen en helpen onze regiomanagers ons mee. Zo houden we ook de snelheid in een overname.’ 

Communicatie 

Een ander belangrijk leerpunt voor Vriend is het op tijd betrekken van alle werknemers van de vestiging die wordt overgenomen. Zo kregen de medewerkers van een overgenomen vestiging een dag voor de overname geheel onverwacht van de toenmalige eigenaar te horen dat ze ‘morgen voor Vriend werkten’. 

‘Die mededeling zorgde ervoor dat mensen werden overrompeld en veel weerstand boden toen wij het roer overnamen. Een flinke communicatiemisser waar we leergeld voor hebben betaald.’ Inmiddels hanteert Vriend een overnamedraaiboek opgedeeld in actiepunten voor de transactie, tijdens de transactie en na de transactie. Vriend: ‘Nu gaan we bijvoorbeeld eerst met het personeel dat in een over te nemen winkel werkt een hapje eten, leggen we uit wie we zijn en delen we onze plannen. 


Je las een verhaal uit ons nieuwe boek 'Groeien door overname'. Dit boek is geschreven voor alle ondernemers die zich eens willen verdiepen in het strategische overnamespel en met hun bedrijf de komende jaren slimmer en sneller willen groeien door acquisitie. Bestel hier jouw exemplaar met één druk op de knop.


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Gerelateerde artikelen

Mee-ondernemen

Een groeiend aantal management buy-in transacties bestaat tegenwoordig uit gedeeltelijke overnames: participaties.

lees meer >

Vooruitblik 2024 door 4 M&A-adviseurs: 'Er zijn eigenlijk altijd wel tegenvallers'

Een gesprek met Albert Dominicus (Adagium), Bart de Volder (HLB Witlox Van den Boomen), Joost Snoep (BuyInside) en Frank van Ee (Alfa) over de overnamemarkt van 2024.

lees meer >

Management buy-out (MBO): Wat is het? En waar op letten?

Bij een management buy-out (MBO) wordt het bedrijf overgedragen aan één of meerdere werknemers binnen de onderneming. Vaak gaat het om de tweede man, een manager die de leiding heeft over een divisie van de onderneming of het huidige managementteam (het tweede echelon).

lees meer >