Bedrijf verkopen aan een investeerder

Hoe vind je een investeerder voor je bedrijf, waar moet je op letten en hoe verkoop je (een gedeelte van) je aandelen?
header image

14 maart 2023, Wietze Willem Mulder, Brookz

De laatste jaren is een verschuiving zichtbaar in de financiering van bedrijven. Waar ondernemers eerder waren aangewezen op de bank kun je nu op veel meer manieren een kapitaalinjectie aan je bedrijf geven door bijvoorbeeld crowdfunding of het vinden van een investeerder.

Maar hoe vind je een investeerder voor je bedrijf, waar moet je op letten en hoe verkoop je (een gedeelte van) je aandelen?

Soorten investeerders

Er zijn verschillende soorten investeerders. Van stille vennoot tot coachende investeerder, in de vorm van een business angel. En van venture capital in een risicovolle innovatie tot investeringsmaatschappij voor een gevestigd bedrijf. Welke investeerder bij jou past hangt af van de markt en de fase waarin je onderneming zich bevindt, het bedrag dat je nodig hebt en de termijn waarover een investeerder in jouw bedrijf nodig is.

Business angel

Is jouw onderneming een startup met veel groeipotentie, dan kunnen business angels of informal investors als investeerders goed passen bij de ambitie van je bedrijf. Deze investeerders zijn particulieren met veel zakelijke ervaring (vaak oud-ondernemers die hun bedrijf succesvol hebben verkocht) die ze graag willen overdragen op de volgende generatie. Gemiddeld brengen business angels tussen de 100.000 en 250.000 euro mee in een bedrijf.

Venture capital

Durfkapitaal in het Nederlands. Dit zijn investeerders die geld steken in bedrijven met een hoog risicoprofiel, omdat ze verwachten dat het bedrijf ook snel kan groeien door middel van hun kapitaalinjectie. High risk, high reward. 

Investeringsmaatschappij

Heb jij al lange tijd een onderneming, maar heb je veel extra geld nodig voor bijvoorbeeld uitbreiding? Dan kun je eens bij een investeringsmaatschappij aankloppen. Deze investeerders investeren vaak in bedrijven met een gemiddeld tot laag risicoprofiel en daarvoor heb je wel wat bestaansgeschiedenis nodig. Ze kopen het gedeeltelijk bedrijf op, om het te laten groeien en na een periode van zo’n 7 jaar te verkopen aan een nieuwe eigenaar.


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Gerelateerde artikelen

Do's en don'ts bij de opvolging van een accountants- of administratiekantoor

Het is voor eigenaren essentieel om tijdig na te denken over de toekomst van hun kantoor.

lees meer >

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >