Een investeerder vinden voor jouw bedrijf

Hoe vind je een investeerder voor je bedrijf, waar moet je op letten en hoe verkoop je (een gedeelte van) je aandelen?

23 september 2022, Wietze Willem Mulder, Brookz

De laatste jaren is een verschuiving zichtbaar in de financiering van bedrijven. Waar ondernemers eerder waren aangewezen op de bank kun je nu op veel meer manieren een kapitaalinjectie aan je bedrijf geven door bijvoorbeeld crowdfunding of het vinden van een investeerder. Maar hoe vind je een investeerder voor je bedrijf, waar moet je op letten en hoe verkoop je (een gedeelte van) je aandelen?

Soorten investeerders

Er zijn verschillende soorten investeerders. Van stille vennoot tot coachende investeerder, in de vorm van een business angel. En van venture capital in een risicovolle innovatie tot investeringsmaatschappij voor een gevestigd bedrijf. Welke investeerder bij jou past hangt af van de markt en de fase waarin je onderneming zich bevindt, het bedrag dat je nodig hebt en de termijn waarover een investeerder in jouw bedrijf nodig is.

Business angel

Is jouw onderneming een startup met veel groeipotentie, dan kunnen business angels of informal investors als investeerders goed passen bij de ambitie van je bedrijf. Deze investeerders zijn particulieren met veel zakelijke ervaring (vaak oud-ondernemers die hun bedrijf succesvol hebben verkocht) die ze graag willen overdragen op de volgende generatie. Gemiddeld brengen business angels tussen de 100.000 en 250.000 euro mee in een bedrijf.

Venture capital

Durfkapitaal in het Nederlands. Dit zijn investeerders die geld steken in bedrijven met een hoog risicoprofiel, omdat ze verwachten dat het bedrijf ook snel kan groeien door middel van hun kapitaalinjectie. High risk, high reward. 

Investeringsmaatschappij

Heb jij al lange tijd een onderneming, maar heb je veel extra geld nodig voor bijvoorbeeld uitbreiding? Dan kun je eens bij een investeringsmaatschappij aankloppen. Deze investeerders investeren vaak in bedrijven met een gemiddeld tot laag risicoprofiel en daarvoor heb je wel wat bestaansgeschiedenis nodig. Ze kopen het gedeeltelijk bedrijf op, om het te laten groeien en na een periode van zo’n 7 jaar te verkopen aan een nieuwe eigenaar.


Wietze Willem Mulder
Wietze Willem Mulder, Brookz

Wietze Willem Mulder is Manager Content bij Brookz. Hij studeerde journalistiek en schreef voor zakelijke titels als FEM Business, Sprout, De Ondernemer en Management Team. Tevens is hij co-auteur van de handboeken Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf?.

Adviseur Zoekmachine

Keuze uit ruim 250 kantoren met specialisme in bedrijfsovername, waardebepaling, fiscaal/juridisch advies, corporate recovery, financiering en mediation.

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Gerelateerde artikelen

Als de vorm niet goed is, krijg je de inhoud niet verkocht!

Tijdens een verkooptraject vindt er allerlei informatie-uitwisseling plaats tussen de verschillende stakeholders in het proces.

 

lees meer >

De verkoop van Flinders door Geert-Jan Smits

Geert-Jan Smits verkocht online woonwinkel Flinders aan een Deens bedrijf. 'In plaats een pitchdeck te sturen, ging ik eerst langs om een kop koffie te drinken.'

lees meer >

De verkoop van Create2Fit door Tom Coronel

Als ondernemer had de verkoop van Create2Fit de droomexit van Tom Coronel moeten worden, maar dat liep even anders.

lees meer >