Consolidatie groothandels

Wat betekent de consolidatie van de sector voor uw bedrijf als u actief bent in de groothandel? Lees dit blogartikel op Brookz
header image

23 april 2019, Merijn Vos, Dubbeldam & Company

De afgelopen jaren laat een versnelde consolidatie zien bij groothandels in de sector bouw, industrie, automaterialen, hout en verf. Wat betekent dat voor uw bedrijf als u actief bent in de groothandel?

De concurrentie in de groothandel voor bouw en industrie werd onlangs opgeschrikt door de voorgenomen overname van Polvo Groep door Grafton (het moederbedrijf van Isero). In één klap ontstond een groep met een omzet van meer dan € 300 miljoen.

In de afgelopen 15 jaar hebben vele transacties plaatsgevonden in de branche van groothandels voor bouw en industrie. Maar de laatste jaren was er, gestimuleerd door de gunstige marktomstandigheden, sprake van een versnelling van de consolidatie. In andere branches heeft bij groothandels een vergelijkbare consolidatie plaatsgevonden. Te denken valt onder meer aan automaterialengroothandels, houtgroothandels, bouwmaterialengroothandels en verfgroothandels.

Eigenaren van regionale groothandels vragen zich af wat dit betekent voor de toekomst van hun bedrijf.

Schaalvergroting

Veel groothandels hebben te maken met kritische klanten die naast een scherpe prijs steeds meer aanvullende eisen stellen. Denk aan oplossingen op het gebied van e-commerce, ICT, het leveren van toegevoegde waarde, onderscheidende concepten en het landelijk kunnen bedienen van klanten.

Vaak is sprake van branchevervanging en wordt e-commerce steeds belangrijker, waardoor de concurrentie verder toeneemt. Met één of enkele vestigingen wordt het steeds lastiger om deze zaken op een rendabele manier te kunnen ontwikkelen en aanbieden.

Samenwerkingsverbanden

Een logisch gevolg hiervan is het aangaan van samenwerkingsverbanden. Vaak richt die samenwerking zich op de inkoop van producten, waarbij de inkooporganisatie voor een grote groep bedrijven scherpe inkooptarieven realiseert. De inkooporganisaties kunnen tevens een belangrijke logistieke functie vervullen: binnen 1 dag kan het artikel vanuit het DC van de inkooporganisatie bij de klant geleverd worden. De groothandel hoeft het product dan niet meer zelf op voorraad te houden. Een stap verder is het als de bedrijven samenwerken op het gebied van verkoop. Bijvoorbeeld door onder hetzelfde label te opereren. Landelijke accounts worden dan vanuit het gezamenlijke label bediend. Uiteraard vraagt dit een nauwe afstemming tussen de betrokken zelfstandige groothandels: hoe worden de kosten verdeeld en waar valt de winst? We zien regelmatig dat zo’n nauwe samenwerking de opmaat is voor een verdergaande samenwerking: een fusie van de bedrijven of een overname van de bedrijven binnen het samenwerkingsverband.

Opties voor regionale groothandels?

Er zijn op dit moment in de verschillende branches nog veel succesvolle groothandels met een sterke regionale positie. Deze lokale spelers (‘local heroes’) weten zich soms al generaties te onderscheiden dankzij de persoonlijke aandacht voor de klant, flexibiliteit en een goede service.

De kernvraag voor deze partijen is: “Hoe kun je als groothandel toegevoegde waarde leveren en relevant blijven voor je klanten?” De genoemde samenwerkingsvormen op het gebied van inkoop of verkoop kunnen het antwoord zijn op deze vraag. Daarnaast is uiteraard autonome groei door het openen van vestigingen of groei door de overname van andere zelfstandige groothandels een optie.

Interessant verkoopproces

Als deze opties gezien de omstandigheden niet passend zijn, is het uiteraard ook een mogelijkheid om de onderneming over te dragen aan een andere partij in de branche. In branches waar sprake is van schaalvergroting, zijn er vaak meerdere partijen die geïnteresseerd zijn in overname. Dat kan dus een interessant verkoopproces worden!


Merijn Vos
Merijn Vos, Dubbeldam & Company

Merijn werkt sinds 2006 als adviseur van ondernemers bij fusies en overnames bij Dubbeldam & Company. Hij is tevens waarderingsdeskundige en hij was bij diverse transacties in onder meer de groothandel voor bouw en industrie betrokken, 

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 

Plaats een (anoniem) bedrijfsprofiel

Plaats nu een anoniem verkoopprofiel op Brookz en breng uw bedrijf onder de aandacht van 35.000+ ondernemers en investeerders!

Dubbeldam & Company

Op basis van onze ervaring en een persoonlijke aanpak gaan we voor een optimaal resultaat in ieder koop- of verkoopproces. In onze aanpak zijn we professioneel, pragmatisch, creatief, gedreven en snel.

Gerelateerde artikelen

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >

Voorbereiden op bedrijfsverkoop: begin alvast zelf

Zorg ervoor dat het je niet overvalt als er ineens een koper aan de deur klopt en wacht ook niet tot een verkoop noodzakelijk wordt.

lees meer >