4 november 2020, Martijn Voorhuis, NexyZ
Enige tijd geleden werden wij gebeld door een eigenaar van een IT-bedrijf die een paar keer was benaderd door investeerders die een bieding op zijn bedrijf wilden doen. De potentiële kopers zagen synergiemogelijkheden met een bedrijf in hun portefeuille.
Zoals wel vaker gebeurt werd de initiële bieding uiteindelijk verlaagd en verlaagd tot een voor de verkoper niet acceptabel niveau. Daarna had hij geprobeerd zijn bedrijf via een website te verkopen en had reacties gekregen, maar ook die leidden uiteindelijk niet tot de biedingen die in de buurt van zijn prijsverwachting kwamen.
Zijn vraag was wat onze visie op dit verschijnsel was en waarom wij als partij eventueel een beter resultaat zouden weten te bereiken?
Dit was een moment bij uitstek om de wijsheid van de econoom Von Mises van stal te halen. Deze grondlegger van de Oostenrijkse School van economische denkers schreef in zijn werk dat prijzen een marktfenomeen zijn en worden gegenereerd door het marktproces.
Ook voor het bepalen van de prijs van een onderneming is een marktproces nodig. En voor een goede prijs voor een onderneming is een goed marktproces nodig. De vraag die dan mogelijk bij u naar boven komt is: wat is een goed marktproces voor de verkoop van een onderneming.
Onze ervaring is dat voor een goed marktproces een aantal zaken van belang is:
De ondernemer die eerder in deze bijdrage aangehaald werd is door bovenstaand verkoopproces gegaan en heeft meerdere biedingen op zijn bedrijf mogen ontvangen die goed vergeleken konden worden.
Uiteindelijk heeft hij een prima partij gevonden die aan zijn verwachtingen voldeed, zowel qua prijs, persoonlijke chemie en voorwaarden. Een goed proces bleek in dit geval het halve werk omdat een goede regie tijdbesparend en waardeverhogend werkte.
In tijden van personeelskrapte denken ondernemers erover om (talentvolle) medewerkers en managers te belonen met aandelen. Maar is dat wel zo verstandig?
Voor iedere ondernemer is het goed om zaken op orde te hebben. Want als die koper komt, zorg dan dat je er klaar voor bent.
Onderschat de impact van een bedrijfsverkoop op medewerkers niet. Denk in een vroeg stadium na over de communicatie met personeel.