19 december 2023, Robin Geerts, Bol Corporate Finance
De wetenschap dat de volgende generatie klaarstaat om het bedrijf over te nemen, geeft je ongetwijfeld een goed gevoel. Ook al duurt het nog een paar jaar voor het zo ver is, je kunt het maar beter alvast geregeld hebben.
Maar heb je het al wel echt geregeld? Hebben jullie afspraken gemaakt en deze vastgelegd? Is er een planning opgesteld? Er komt namelijk heel wat kijken bij de overname van een bedrijf.
Een bedrijfsoverdracht regel je niet binnen een paar dagen. Zelfs als alle neuzen dezelfde kant op staan, moet er nog heel wat besproken, gepland en geregeld worden. Een goede voorbereiding is essentieel bij de overdracht van een bedrijf. Wij kunnen je hierbij helpen.
Een succesvolle bedrijfsoverdracht is afhankelijk van verschillende factoren. Je kunt iets namelijk nog zo goed uitdenken of plannen, maar als aan één van de kritieke succesfactoren niet wordt voldaan, kan alles alsnog als in een kaartenhuis in elkaar storten. Daarom is het belangrijk dat het gehele traject zorgvuldig doorlopen wordt.
Over het algemeen verloopt de overname van een bedrijf in drie stappen:
Stap 1: Het opstellen van een persoonlijk plan
Stap 2: Het opstellen van een financieel plan
Stap 3: Het opstellen van een bedrijfsplan
Allereerst is het belangrijk om je te realiseren dat het bij de overname van het bedrijf niet alleen om de zakelijke kant gaat. Het persoonlijke en emotionele aspect is ook belangrijk. Onze adviseurs vragen je dan ook om eerst een persoonlijk plan op te stellen. Hierin geef je antwoord op vragen als:
Uiteraard mag bij het voorbereiden van de overname van het bedrijf een financieel plan niet ontbreken. Dit is niet alleen belangrijk voor jezelf en je opvolger, maar ook voor eventuele financiële partners. Hierin leg je zaken vast zoals:
Tot slot kijk je naar het bedrijf zelf. De continuïteit van je onderneming is immers waar het om gaat, dus een bedrijfsplan waarin je nadenkt over dit soort zaken, is zo goed als onmisbaar. In het bedrijfsplan leg je onder andere de volgende punten vast:
Het is voor eigenaren essentieel om tijdig na te denken over de toekomst van hun kantoor.
Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.
Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.