De verkoop van Create2Fit door Tom Coronel

Tom Coronel's verkoop van Create2Fit had de droomexit voor hem als ondernemer moeten worden, maar dat liep even anders.

13 december 2022, Peter Rikhof, Brookz

Tom Coronel is autocoureur en ondernemer. Niet alleen op het circuit, maar ook met zijn bedrijven gaat hij altijd plankgas. Als ondernemer had de verkoop van Create2Fit zijn droomexit moeten worden, maar dat liep even anders. 'Een goede adviseur had ons veel geld bespaard.'

Het is rustig bij Coronel Sports, een groot fitness- en tenniscentrum in Huizen. In de tennishal zijn vier oudere mannen aan het dubbelen, twee meisjes drinken een drankje aan de bar, buiten klinkt het onregelmatige getik van de nieuwe padelbanen. Als Tom Coronel zijn entree maakt, is het met de rust snel gedaan. ‘Sorry dat ik iets te laat ben’, excuseert Coronel zich. ‘Wil je nog een bakkie?’

Coronel is bij het grote publiek vooral bekend als autocoureur - hij testte ooit voor het Formule 1-team van Arrows - maar is daarnaast ook al 25 jaar actief als ondernemer. Samen met zijn broers Tim en Raymond is hij mede-eigenaar van Coronel Sports, een kartcentrum en nog wat vastgoed. Zelf is hij momenteel nog actief met het social media-adviesbureau Booster Media Solutions.

Verkoop meerderheidsbelang

Maar veruit het meest spraakmakend waren de afgelopen twee decennia de activiteiten van Coronel op het gebied van e-commerce. Samen met zijn jeugdvriend Marc Koster begon Coronel in 1999 met de online verkoop van radars, kinderstoeltjes en televisies. Onder de naam Create2Fit groeide dit in tien jaar uit tot een serieus e-commercebedrijf met een omzet van 32 miljoen euro. Coronel werd door het blad Emerce zelfs uitgeroepen tot 'E-Commerce man van Jaar'.

Het succes van Coronel en Create2Fit bleef niet onopgemerkt. In 2009 stond RFS Holland, het moederbedrijf van Wehkamp, op de stoep. Wehkamp, destijds in handen van een groep investeerders onder wie voormalig KPN-topman Ad Scheepbouwer, had ambitieuze groeiplannen. Coronel: ‘Wehkamp was op dat moment echt een heel grote speler en wij zagen veel mogelijkheden om te kunnen profiteren van hun marketing- en inkooppower.’

Na voorspoedige onderhandelingen besloten Coronel en Koster een meerderheidsbelang van Create2fit aan RFS Holland te verkopen met een earn-out van vijf jaar. Coronel: ‘De verkoop leverde ons allebei zo’n anderhalf miljoen euro op, maar daar ging de belasting nog vanaf. De echte klapper moest uit de earn-out en extra bonussen komen, maar daar kwam helaas weinig van terecht.’

Te enthousiast

Een van de redenen was dat de earn-out afhankelijk was van het behalen van bepaalde winstdoelstellingen. Maar Wehkamp wilde vooral omzetgroei en was helemaal niet geïnteresseerd in winst. Daarnaast bleek het voor Coronel en Koster moeilijk om te opereren binnen de stroperige vergadercultuur van Wehkamp. Coronel: ‘Achteraf zijn we de samenwerking veel te enthousiast aangegaan. We hadden gewoon beter naar de risico’s moeten kijken en vastleggen wie in de nieuwe structuur waarvoor verantwoordelijk was. Een goede adviseur had ons veel geld en ellende kunnen besparen.’

In 2015 werd Wehkamp zelf overgenomen door de Britse investeringsmaatschappij Apax Partners. Al snel bleek dat de nieuwe eigenaren zo snel mogelijk van het slecht draaiende Create2fit af wilden. Coronel: ‘Wij wilden absoluut voorkomen dat ze de stekker uit het bedrijf zouden trekken. In alle haast hebben we toen Create2Fit voor 1 euro terug kunnen kopen. Maar het was 1 minuut voor twaalf, we moesten direct 30 werknemers ontslaan.’

Failliet

Coronel en Koster moesten alles weer van de basis opbouwen, want er was de laatste jaren nauwelijks geïnvesteerd in het bedrijf. Uiteindelijk werd de ontwikkeling van een nieuw IT-systeem zo’n kostbaar project dat Create2fitf in 2019 alsnog failliet ging. Anno 2022 kijkt Coronel er met gemengde gevoelens op terug.

Coronel: ‘Achteraf hebben we te vroeg aan Wehkamp verkocht. Dat leverde ons in eerste instantie een mooi bedrag op, maar we waren ook gelijk de zeggenschap kwijt. Binnen zo’n groot concern word je al snel onderdeel van een olietanker die nauwelijks valt bij te sturen. Ik heb er best wel een tijdje wakker van gelegen, maar je moet door. De voorruit is altijd groter dan de achteruitkijkspiegel.’


Je las een verhaal uit de Brookz 500. Ben je benieuwd welke kansen en bedreigingen er voor ondernemers liggen op de overnamemarkt in 2023? Dan is de editie van 2023 met één druk op de knop te bestellen.


Peter Rikhof
Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof is oprichter en algemeen directeur van Brookz. Hij is auteur van Hoe koop ik een bedrijf? en Hoe verkoop ik mijn bedrijf? en heeft sinds 2007 twee keer een bedrijf overgenomen en drie bedrijven met succes verkocht.

Bestel de nieuwste editie van de Brookz 500!

Vind een geschikte adviseur in deze unieke 'Who is Who' van de Nederlandse overnamemarkt.

De Brookz 500 is de ultieme jaargids met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een handige en waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken.

Bestel nu deze waardevolle uitgave van maar liefst 276 pagina's!

Gerelateerde artikelen

Als de vorm niet goed is, krijg je de inhoud niet verkocht!

Tijdens een verkooptraject vindt er allerlei informatie-uitwisseling plaats tussen de verschillende stakeholders in het proces.

 

lees meer >

De verkoop van Flinders door Geert-Jan Smits

Geert-Jan Smits verkocht online woonwinkel Flinders aan een Deens bedrijf. 'In plaats een pitchdeck te sturen, ging ik eerst langs om een kop koffie te drinken.'

lees meer >

5 redenen voor nú een financieel plan

lees meer >