Zomer 2020. 'Zo ga ik niet verder', zeg ik tegen onze commissaris. 'We kunnen dit niet meer alleen, we moeten een strategische partner vinden.'
Ik ben algemeen directeur van ons prachtige familiebedrijf Westenburg Assurantiën. Met 50 medewerkers behoren we al vele jaren tot de 50 grootste verzekeringsintermediairs van Nederland. Het bedrijf draait goed, maar we staan voor belangrijke keuzes als we onze klanten ook in de toekomst goed willen blijven bedienen.
Gaan we de noodzakelijke, maar ook hoge investeringen in een nieuwe IT-structuur doen? Wat is de kern van onze dienstverlening en welke zaken kunnen we uitbesteden? Hoe kunnen we de HR- en compliance (voldoen aan wet- en regelgeving) functies beter invullen?
Al maandenlang voelt het als schaken op meerdere schaakborden. En ik wil op elk schaakbord winnen, maar dat is verdomd lastig.
Toekomstscenario's
Ik kan dan wel vinden dat we op zoek moeten gaan naar een samenwerkingspartner, maar ik ben onderdeel van een familiebedrijf. Mijn broer zit ook in de directie en daarnaast kijken mijn zus en vader (die het bedrijf ruim 12 jaar daarvoor aan de kinderen had overgedragen) nog graag mee. We hebben een hechte familie en een dergelijk belangrijk besluit mag niet tussen ons in komen te staan.
Mijn besluit om op zoek te gaan naar een samenwerkingspartner wordt in het begin niet met gejuich ontvangen. Met hulp van onze commissaris gaan we binnen de familie het gesprek aan. Hoe zien we het bedrijf nu en in de toekomst? Wat hebben we nodig om die toekomst waar te maken?
Vervolgens stellen we meerdere toekomstscenario’s vast: niets doen, een minderheidsbelang of meerderheidsbelang overdragen en tenslotte de verkoop van het hele bedrijf. Alle scenario’s werken we uitgebreid uit. Wat zijn de voor- en nadelen van ieder scenario? Waar voelt ieder zich prettig bij en, minstens zo belangrijk, waar voelen we ons níet prettig bij?
Tijd en rust
Gaandeweg komen we er met elkaar achter dat volledige verkoop de beste oplossing is. Het geeft ons allen de kans op een nieuwe start. Mijn broer gaat verder in de verzekeringsbranche, ik kies ervoor om overnameadviseur te worden en vanuit mijn eigen ervaring andere ondernemers te adviseren en begeleiden bij aankoop, verkoop en familieopvolging.
Welke lessen heb ik hieruit geleerd? Allereerst, communicatie is key! Ondanks de verschillende meningen die we in het begin hadden, zijn we blijven communiceren met elkaar. We stonden open voor elkaars mening en gaven ruimte aan emoties.
Ten tweede, we hebben op de juiste momenten tijd en rust genomen. We eindigden elke bespreking met een voorgenomen vervolgstap waarbij we nog geen besluit namen. Vervolgens liet iedereen het bezinken en kwamen we aan het begin van de volgende bespreking terug op die vervolgstap. Staan we nog achter het verkooptraject en de volgende stap? Zo ja, dan pakken we nu door. Zo niet, dan gaan we terug naar de inhoud.
Verkooptraject
Dit alles heeft ertoe geleid dat wij als familie nog hechter zijn geworden. We hebben het gevoel dat we het verkooptraject echt met elkaar hebben gedaan. Daar ben ik trots op en dat draag ik dagelijks uit in mijn advisering aan ondernemers die nu op hetzelfde punt staan waar ik in 2020 stond: wees nu trots op wat je morgen hebt bereikt.