Wat staat er in een verkoopmemorandum?

Bedrijf verkopen? Stel eerst een verkoopmemorandum op. Maar wat hoort er in te staan?
header image

13 maart 2023, Peter Rikhof, Brookz

Wil je jouw bedrijf verkopen, dan willen potentiële kopers uiteraard weten wat voor vlees ze in te kuip hebben. Een verkoopmemorandum vertelt de koper wat hij weten wil; zie het als een soort verkoopbrochure van jouw bedrijf. Maar let op, dit is alleen voor serieus geïnteresseerden. 

Het doel van het document

Het doel van het informatiememorandum, ook wel bidbook, is om kandidaat-kopers voldoende te informeren. De koper krijgt een goed beeld van jouw bedrijf en kan de afweging maken of het een interessante deal is, of niet. De gedetailleerde bedrijfsgegevens worden opgenomen, zodat de potentiële koper direct enthousiast wordt. 

Inhoud van het verkoopmemorandum

Een verkoopmemorandum is in principe vormvrij en best eenvoudig om in een jasje te gieten. Het complete document bevat vaak niet meer dan tien tot twintig pagina’s, zodat het eenvoudig is door te nemen. Daarbij is het handig om een samenvatting op te nemen, zodat de lezer kan scannen. 

Een vraagprijs opnemen kan prima, maar is absoluut geen vereiste en kan zelfs tegen je werken. Wanneer de prijs op straat ligt, is dit vaak direct de maximale opbrengst, aangezien deze prijs psychologisch gezien als anker fungeert voor de rest van de prijsonderhandelingen.

Niemand kent immers jouw bedrijf zo goed als jij zelf, dus neem de volgende informatie uitvoerig op in het document:

  • Geschiedenis en achtergrond van het bedrijf;
  • Activiteiten van het bedrijf en de markt;
  • Klantprofielen en omzetsegmentatie;
  • Financiële kengetallen en samenvatting van jaarrekeningen;
  • Prognoses voor de toekomst van het bedrijf;
  • Juridische structuur en eigendomsverhoudingen;
  • Organisatiestructuur en personeelsbestand;
  • Overige zaken, zoals huisvesting, bedrijfsmiddelen;
  • Intellectueel eigendom, rechtszaken of prijzen/awards/keurmerken;
  • Reden voor bedrijfsverkoop en voorwaarden, zoals wat wordt verkocht, wanneer wordt het verkocht, tegen welke prijs wordt het verkocht, op welke manier moet betaald worden en eventuele betrokkenheid verkoper na overdracht.

Geheimhoudingsverklaring

Het is verstandig om potentiële kopers een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen, voordat je het verkoopmemorandum overhandigt. Neem in de overeenkomst op dat bij onrechtmatig gebruik de kandidaat-koper een boete moet voldoen. 

Over het algemeen wordt in een geheimhoudingsverklaring nog geen exclusiviteit afgesproken: je bent dus vrij om ook met andere gegadigden te spreken. Een geheimhoudingsverklaring is niet waterdicht; het is vooral een gentlemen’s agreement. 


Peter Rikhof
Peter Rikhof, Brookz

Peter Rikhof studeerde Economie (Vrije Universiteit) en Journalistiek (Erasmus Universiteit)

Hij is oprichter en algemeen directeur van Brookz & mede-oprichter van Dealsuite en ValuePartner. Daarnaast is hij schrijver van de boeken:

Eerder was hij hoofdredacteur van Management Team en bedenker en hoofdredacteur van ondernemersplatform Sprout.

Als ondernemer was hij de afgelopen 15 jaar betrokken bij meer dan 10 overnametransacties. Ook haalde hij onlangs een investering van meer dan 3 miljoen euro op voor het internationale M&A-platform Dealsuite.

De nieuwe Brookz 500 is er!

De Brookz 500 (editie 2024) is de ultieme jaargids van 292 pagina's met een overzicht van de belangrijkste adviseurs, investeerders, financiers en overige dienstverleners in de Nederlandse MKB-overnamemarkt.

Een waardevolle uitgave die op het bureau van geen enkele ondernemer, investeerder of MBI'er met overname- of verkoopplannen mag ontbreken!

Verkopers Whitepaper download

Maak van je bedrijfsverkoop een succes met het Brookz-stappenplan

* Verplicht veld



 
Gerelateerde artikelen

Do's en don'ts bij de opvolging van een accountants- of administratiekantoor

Het is voor eigenaren essentieel om tijdig na te denken over de toekomst van hun kantoor.

lees meer >

De beste verkoopstrategie voor jouw ideale koper

Waar vind je kopers die passen bij jouw wensen en bedrijf? Hier zijn verschillende strategieën voor.

lees meer >

Goed voorbereid een verkoopproces ingaan is vaak van onderschatte waarde

Een goede voorbereiding stelt ons in staat om met vertrouwen de LOI-onderhandelingen in te gaan en het bevordert het vervolg van het proces.

lees meer >