30 november 2022, Peter Rikhof, Brookz
Wil je jouw bedrijf verkopen, dan willen potentiële kopers uiteraard weten wat voor vlees ze in te kuip hebben. Een verkoopmemorandum vertelt de koper wat hij weten wil; zie het als een soort verkoopbrochure van jouw bedrijf. Maar let op, dit is alleen voor serieus geïnteresseerden.
Het doel van het informatiememorandum, ook wel bidbook, is om kandidaat-kopers voldoende te informeren. De koper krijgt een goed beeld van jouw bedrijf en kan de afweging maken of het een interessante deal is, of niet. De gedetailleerde bedrijfsgegevens worden opgenomen, zodat de potentiële koper direct enthousiast wordt.
Een verkoopmemorandum is in principe vormvrij en best eenvoudig om in een jasje te gieten. Het complete document bevat vaak niet meer dan tien tot twintig pagina’s, zodat het eenvoudig is door te nemen. Daarbij is het handig om een samenvatting op te nemen, zodat de lezer kan scannen.
Een vraagprijs opnemen kan prima, maar is absoluut geen vereiste en kan zelfs tegen je werken. Wanneer de prijs op straat ligt, is dit vaak direct de maximale opbrengst, aangezien deze prijs psychologisch gezien als anker fungeert voor de rest van de prijsonderhandelingen.
Niemand kent immers jouw bedrijf zo goed als jij zelf, dus neem de volgende informatie uitvoerig op in het document:
Het is verstandig om potentiële kopers een geheimhoudingsverklaring te laten ondertekenen, voordat je het verkoopmemorandum overhandigt. Neem in de overeenkomst op dat bij onrechtmatig gebruik de kandidaat-koper een boete moet voldoen.
Over het algemeen wordt in een geheimhoudingsverklaring nog geen exclusiviteit afgesproken: je bent dus vrij om ook met andere gegadigden te spreken. Een geheimhoudingsverklaring is niet waterdicht; het is vooral een gentlemen’s agreement.
Tijdens een verkooptraject vindt er allerlei informatie-uitwisseling plaats tussen de verschillende stakeholders in het proces.
Geert-Jan Smits verkocht online woonwinkel Flinders aan een Deens bedrijf. 'In plaats een pitchdeck te sturen, ging ik eerst langs om een kop koffie te drinken.'
Als ondernemer had de verkoop van Create2Fit de droomexit van Tom Coronel moeten worden, maar dat liep even anders.