De 5 musts voor een geslaagde management buy-in

Laura Schagen
Laura Schagen, BuyInside
22 april 2021
Dit zijn de 5 meest belangrijke uitgangspunten bij het doen van een management buy-in.
header image

We zetten ze nog maar een keer op een rijtje. Omdat ze keer op keer terugkomen. Klassiekers die ook van groot belang blijven in deze coronatijden. Wat zijn nu de 5 meest belangrijke uitgangspunten bij het doen van een management buy-in transactie?

1. Ondernemerschap

Met stip op 1: ondernemerschap! Zonder ondernemer immers geen management buy-in

Ben jij die ondernemer? Kijk eens goed in de spiegel: waarom wil je ondernemen door een bedrijf over te nemen? Het bereiken van het plafond van je corporate-carrière, of een vriendenkring met succesvolle ondernemers kunnen bijkomende argumenten voor het doen van een MBI zijn, of misschien zelfs een momentum creëren.

Maar je wens voor ondernemerschap moet wel wat dieper zitten, als je een MBI-traject tot een succes wilt brengen. En uiteraard moet je bereid en in staat zijn substantiële eigen middelen mee te nemen voor zo’n stap.

2. Zet je ervaring in

Focus op een sector waar je verstand van hebt en die aansluit op je ervaring. Jij gaat het bedrijf immers leiden. Ben jij the best man for the job? Of is het een mooie investering, maar ben jij als MBI'er minder geschikt omdat de juiste ervaring ontbreekt? Blijf zo dicht mogelijk bij je eigen ervaring. Juist omdat je waarschijnlijk al je eigen middelen zult moeten inleggen voor dit mooie avontuur en je mogelijk voor het eerst gaat ondernemen. 

3. Benader actief

Dit is altijd de aanpak van BuyInside geweest. Maar zeker in deze tijden, waarin duidelijk merkbaar is dat het aantal verkoopproposities via verkopende intermediairs opdroogt. Er zijn minder bedrijven die denken dat het nu het juiste moment is om zichzelf met een strik er omheen te koop zetten. Dit betekent echter zeker niet dat er momenteel geen grote latente behoefte is aan opvolging. Al dan niet via een geleidelijke weg. Wij merken dit dagelijks bij het benaderen van DGA's in opdracht van onze MBI-kandidaten. Daar treffen we juist proposities waar een sterke goed passende MBI'er de oplossing kan bieden.

Pak het dus zakelijk en pro actief aan: stel een lijst met bedrijven op die passen binnen je ervaring en focus en benader deze bedrijven. Of beter nog: laat ze door een professionele partij voor jou benaderen.

4. Neem tijd voor de kennismakingsfase

Leer het bedrijf waar je je oog op hebt laten vallen zo goed mogelijk kennen en zorg dat je een goede relatie opbouwt met de verkoper. Praat uitgebreid over zijn business, de toekomstmogelijkheden van het bedrijf, jouw rol en toegevoegde waarde. En ook over de wensen t.a.v. bijvoorbeeld betrokkenheid naar de toekomst van de DGA. Als je hiervoor de tijd neemt, geeft dat veel voordelen in rest van het proces.

Allereerst leer je het bedrijf op die manier het beste kennen. Daarnaast is een goede klik voor beide partijen heel erg belangrijk in een MBI-transactie. Je neemt immers het door de door DGA opgerichte en uitgebouwde bedrijf over. Het vertrouwen in jou als opvolger moet dan ook groot zijn. En je moet in veel gevallen na de overname nog met elkaar door. Daarnaast kun je een vastgelopen onderhandelingsproces ook makkelijker weer vlot trekken als er een goede basis is gelegd in de kennismakingsfase. 

5. Laat je adviseren

Natuurlijk moet je je zelf een goed beeld vormen van het bedrijf, ook moet je een eigen visie op marktpositie, toekomstmogelijkheden en financiële uitgangspositie vormen.

Maar laat je daar vooral ook in adviseren. In de fase van (financiële) analyse, uitbrengen van een bieding en natuurlijk ook in het onderhandelingsproces. Je wilt zelf immers de relatie met verkoper goed houden en emoties aan beide kanten van de tafel niet de overhand laten nemen in een proces waarmee zowel de DGA als jij als MBI-kandidaat weinig ervaring hebben. Graag met een adviseur die verstand heeft van MBI-transacties en de specifieke constructies die daarbij mogelijk zijn.

Geschreven door
Laura Schagen, BuyInside

Laura Schagen heeft veel ervaring met management buy-in trajecten en heeft zich hierin gespecialiseerd. In november 2007 is zij samen met Anne Huitema BuyInside gestart. Sindsdien heeft zij vele opvolgingstrajecten succesvol begeleid in uiteenlopende sectoren.

Nieuwste verhalen